Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hmm ... Sikker på at den tolker likningen rett? Her er y=y(x). Læreboken min har bare «odd number answers», og alle oppgavene jeg lurer på er partalloppgaver. :mrgreen:

Uansett, takk for hjelpen. :)

Bare hyggelig, Wolfram-Alfa er knall!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg noe videre. Trigfunksjonener er ikke min styrke; du får håpe en av de mer kyndige på det feltet tar over.

Får jeg lov til å spørre om hvilket fag du holder på med? Eller er det 3MX som har gått up a notch siden min tid?

Wolfram Alpha er deilig ja. Nesten sånn jeg ikke gidder å bruke grafisk kalkulator lenger, den kan jo alt. Hehe. :p

Har tatt vgs. matematikk og fysikk nå siste 7-8 månedene, men nå har jeg sommerferie. Regner litt for gøy bare, oppgaven over er hentet fra Edwards and Penney «Calculus». :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Differensiallikningen:

y' + (1/6)y = 10 + 9sin((pi/6)t) hvor t er en ukjent

Eller så kan jeg trenge hjelp med dette integralet, hvis jeg ikke er helt ute på viddene:

Integralet av: 9sin((pi/6)t)*e^(1/6)t

PS: y(0) = 0

Lenke til kommentar

Hei.. Skal lage en trekant som skal være 3,5m høy, og "bena" på den skal være 2,5m mellomrom mellom. Hvordan vet jeg da hvor lang bena skal være?

Bilde:

1zbvy83.jpg

Edit: Haster forresten, eksamen ^^

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Trekanten er likebeint...

Kunne du forklart begge? Får pluss for å forklare flere metoder.

Edit: Nevermind..

Edit2: Forrige ble feil, så jeg prøver pånytt:

3,5x3,5 = 12,25 og 1,25 x 1,25 = 1,56 . Og 12,25 + 1,56 = 13,8125.

Så kvadratroten av det blir: 3,7165171 :D

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg fikk vite igår at jeg kom opp i muntlig eksamen i matematikk (10. klasse), og lurte på om noen hadde noen ideer som kunne hjelpe meg litt igang?

Tema er klasseturen vår til Berlin, reise, mat, attraksjoner, valuta, shopping osv.

Det hadde vært veldig greit om noen hadde kunnet hjelpe meg litt igang :)

Lenke til kommentar

Takk for linken!

Trenger litt hjelp på noen oppgaver:

Valuta

I banken er kursen 8,8 når vi veksler euro inn til norske kroner. Vekslingsgebyret er 35 kr.

I butikkene på fergen regner de 1 € for 8,45 kr.

Hvor mange euro må vi ha før det lønner seg å veksle dem i banken i stedet for å bruke dem på båten?

Kan noen vise/forklare meg hvordan jeg går fram når jeg skal løse denne oppgaven? Likning med 2 ukjente regner jeg med..

Endret av Mr. K
Lenke til kommentar
Valuta

I banken er kursen 8,8 når vi veksler euro inn til norske kroner. Vekslingsgebyret er 35 kr.

I butikkene på fergen regner de 1 € for 8,45 kr.

Hvor mange euro må vi ha før det lønner seg å veksle dem i banken i stedet for å bruke dem på båten?

Kan noen vise/forklare meg hvordan jeg går fram når jeg skal løse denne oppgaven? Likning med 2 ukjente regner jeg med..

Jeg ville prøvd meg på likningen:

p><p>

Takk for svar! Men er det mulig å få det under temaet likning med 2 ukjente?

Lenke til kommentar

Ja, ok. Hva med en ulikhet da?

EDIT: Dumt spørsmål kanskje, er vel bare å endre likhetstegnet til ulikhetstegn..

Enn med denne oppgaven:

Faren kjørte Hanne til sentralbanestasjonen. Hanne skulle ta bussen fra Trondheim til Oslo.

På grunn av lang bilkø kom de 10 minutter for seint.

Bussen holdt en gjennomsnittsfart på 65 km/h.

Far og Hanne kjørte for å ta igjen bussen.

De holdt 80 km/h.

Hvor langt måtte de kjøre før de tok igjen bussen?

Står litt fast.. Noen som kan hjelpe litt?

Har kommet fram til at når Hanne og far/Bilen begynner å kjøre, er bussen 10,83 km foran dem. Men hvordan finner jeg ut hvor langt bilen må kjøre før den tar igjen bussen?

Og i tillegg, hvordan vil likningene se ut hvis jeg vil løse denne oppgaven grafisk?

Endret av Mr. K
Lenke til kommentar

Hei! Håper noen tar R2 her, for jeg trenger hjelp med en diff.likning! Oppgaven er 8.231 i coSinus om noen lurer.

y' + 5x4y2 = 0

Oppgavetekst: f=f(x) er en løsning av diff.likningen. Grafen til f går i gjennom punktet (1,2). Finn funksjonsuttrykket til f.

Min løsning hittil:

y' + 5x4y2 = 0

y' * 1/y2 = -5x4

dy/dx * 1/y2 = -5x4

dy * 1/y2 = -5x4 * dx

∫ 1/y2 * dy = ∫ -5x4 * dx

Sliter litt me å tenke ut hva ∫ 1/y2 * dy er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...