Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

I en stor blomsterkasse ligger det svært mange blomsterløk. 60 % av løkene kan gi påskeliljer. Sannsysnligheten for at en tilfeldig valgt løk i kassa spirer og er en påskelilje, er 0,54. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldigvalgt valgt løk som kan gi påskeliljer, spirer?

 

Også en til:

 

M(t) = 4+16*0,71^t

Bruk M(t) til å anslå temperaturen i mineralvannet etter at flaska har stått lang tid i kjølerommet. Begrunn svaret.

Jeg skjønner at svaret blir 4, men hvordan kan jeg begrunne det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

I en stor blomsterkasse ligger det svært mange blomsterløk. 60 % av løkene kan gi påskeliljer. Sannsysnligheten for at en tilfeldig valgt løk i kassa spirer og er en påskelilje, er 0,54. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldigvalgt valgt løk som kan gi påskeliljer, spirer?

 

Også en til:

 

M(t) = 4+16*0,71^t

Bruk M(t) til å anslå temperaturen i mineralvannet etter at flaska har stått lang tid i kjølerommet. Begrunn svaret.

Jeg skjønner at svaret blir 4, men hvordan kan jeg begrunne det?

 

1.

P(På) = 0,6

P(S og På) = 0,54

 

P(S|På) = P(S og På) / P(På) = 0,9

 

edit: leste oppgaven en gang til

 

2.

Når t blir større går Ct mot null hvis C<1

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

I en stor blomsterkasse ligger det svært mange blomsterløk. 60 % av løkene kan gi påskeliljer. Sannsysnligheten for at en tilfeldig valgt løk i kassa spirer og er en påskelilje, er 0,54. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldigvalgt valgt løk som kan gi påskeliljer, spirer?

 

Også en til:

 

M(t) = 4+16*0,71^t

Bruk M(t) til å anslå temperaturen i mineralvannet etter at flaska har stått lang tid i kjølerommet. Begrunn svaret.

Jeg skjønner at svaret blir 4, men hvordan kan jeg begrunne det?

 

1.

Bruk Bayes lov:

 

P(A|B) = P(B|A) * P(A) / P(B)

 

 

2.

Når t blir større går Ct mot null hvis C<1

 

 

Tusen takk for svar! :)

Så jeg skal ta 0,6 / 0,54?

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg har enda en oppgave som jeg lurer på:

 

Vi setter ei flaske i et kjølerom. Etter t timer er temp. M(t) i cesiusgrader i flaska

M(t) = 4+16*0,71^t

 

Samtidig som vi satte flaska til kjøling, tok vi ut ei flakse med sppelsinsaft fra kjølerommet. Temperaturen A(t) i celsiusgrader i appelsinsaften etter t timer er

A(t) =20-16*1,71^t

 

Finn ved regning når temperaturen i de to flaskene er like. Hva er tempereaturen da?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Jeg har enda en oppgave som jeg lurer på:

 

Vi setter ei flaske i et kjølerom. Etter t timer er temp. M(t) i cesiusgrader i flaska

M(t) = 4+16*0,71^t

 

Samtidig som vi satte flaska til kjøling, tok vi ut ei flakse med sppelsinsaft fra kjølerommet. Temperaturen A(t) i celsiusgrader i appelsinsaften etter t timer er

A(t) =20-16*1,71^t

 

Finn ved regning når temperaturen i de to flaskene er like. Hva er tempereaturen da?

 

M(t)=A(t)

4+16*0,71^t = 20-16*1,71^t

 

Det du i praksis skal gjøre her, er å finne skjæringspunktet mellom grafene ... Regner med at det skal stå 0.71 som grunntall i begge funksjonene ... Ellers skjærer de hverandre aldri ...

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til hva mer jeg kan ta med på muntlig matteeksamen ? :p

 

Temaet er forsåvidt "Min første leilighet"

 

Har:

Strømpriser

Månedsutgifter

Maling

Tur til IKEA

Lån og nedbetaling

og litt mer

Lenke til kommentar

Forholdet mellom mellom kaldt og varmt vann som skal til for å få en viss temperatur er gitt av

(t1V1 + t2V2)/(Vt ) = tt

der V er volum og t er temperatur. t betegner total

 

Forøvrig er formålet med denne tråden hjelp til matteoppgaver, ikke hjernestorming. Prøv å holde spørsmålene noenlunde konkrete.

Lenke til kommentar

Hallo!

Når jeg taster: 100*50*cos 50 får jeg 4824,83 som svar.

I eksempelet jeg fulgte var svaret: 3213, 93

 

Er det noe galt med min kalkulator?

 

Har spurt om en jeg kjenner kan taste inn det samme, hun får riktig svar..

Endret av Harald00
Lenke til kommentar

Histogram er vel ett stolpediagram, bare at søylene henger sammen?

 

Uansett: merk området, frekvenstabellen

(bilde er bare ett eksempel).

Trykk Sett inn --> Tabell.

Følg veiledningen, og velg histogram under diagramtype..

 

Om jeg har gjort meg forståelig, og det fungerer, får du gi tilbakemelding på :)

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar

Hmm ... Sikker på at den tolker likningen rett? Her er y=y(x). Læreboken min har bare «odd number answers», og alle oppgavene jeg lurer på er partalloppgaver. :mrgreen:

 

 

Uansett, takk for hjelpen. :)

 

 

Edit: Histogram er som søylediagram, bare at søylene henger sammen. En annen forskjell er at i et histogram er det arealet av «søylene» som sier noe om punktsannsynligheten, ikke høyden.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Hmm ... Sikker på at den tolker likningen rett? Her er y=y(x). Læreboken min har bare «odd number answers», og alle oppgavene jeg lurer på er partalloppgaver. :mrgreen:

 

 

Uansett, takk for hjelpen. :)

 

 

Bare hyggelig, Wolfram-Alfa er knall!

 

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg noe videre. Trigfunksjonener er ikke min styrke; du får håpe en av de mer kyndige på det feltet tar over.

 

Får jeg lov til å spørre om hvilket fag du holder på med? Eller er det 3MX som har gått up a notch siden min tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...