Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp jeg og :p VG1 T matte, kapittel derivasjon.

 

har likningen: f(x) = 0.4x^2 -12x +150

oppgaven er å finne ut ved regning når f (x) = 70. Kan noen hjelpe meg?, det viktigste er hvordan man gjør det, ikke svaret.

 

I tilleg, lurer jeg på hvordan man kan finne nullpunkter bunnpunkter etc. ved regning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0.4x^2 -12x +150 = 70

 

Trekk fra 70 på begge sider, og del begge sider på 0.4. Løs andregradslikningen.

 

Nullpunkter finner du ved å løse likningen 0.4x^2-12x+150=0 ... Nullpunkt er jo der funksjonen er 0, på tilsvarende måte som der funksjonen er 70 i forrige oppgave.

 

Topp-/bunnpunkter finner du ved å derivere og sette den deriverte lik 0. Dette virker kanskje litt lite intuitivt først, men det kommer av at der den deriverte er 0, er det ingen stigning (den deriverte beskriver jo funksjonens stigning). Topp- og bunnpunkt skiller du enkelt fra hverandre ved å se på den derivertes oppførsel før og etter punktet.

 

Er den deriverte positiv før punktet, og negativ etterpå, har vi ett toppunkt (grafen går fra å ha positivt stigningstall, til å ha negativt etter punktet). Motsatt; da har du et bunnpunkt. Denne er grei å se hvis du plotter funksjonen f og df/dx i samme koordinatsystem. Den deriverte krysser x-aksen der funksjonen har ett ekstremalpunkt.

 

 

:)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Noen som kan derivere denne for meg?

s(t) = (1/2)tv+(1/2)ta

Her er (1/2) bare koeffisienter foran variablene.

 

(1/2)tv+(1/2)ta

 

Regner med at v og a er konstanter, siden det står s(t), så de kan du drite i. Deriver ledd for ledd, så bør det gå som smurt.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
0.4x^2 -12x +150 = 70

 

Trekk fra 70 på begge sider, og del begge sider på 0.4. Løs andregradslikningen.

Hvorfor dele på 0,4 egentlig? Den kan vel fint løses med a = 0,4 enten på kalkulator eller ved regning, og jeg ser ikke at den blir mye lettere om en deler på 0,4 siden en allerede har kalkulator til disposisjon.

Lenke til kommentar

Tenkte først på dette og, men i boka står det noe bullshit om å bruke fortegnslinje..

 

Hva faen har dette med derivering å gjøre btw?

Og fikk svaret x= 10 og x = 20, i fasiten står det bare x= 10..

 

EDIT: Kanskje jeg blander, takk for hjelpen forresten

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Kan bruke fortegnslinje ... Da faktoriserer du andregradsuttrykket vha. nulpunktene, og bruker en fortegnslinje til å avgjøre når den deriverte er 0. Mye arbeid spør du meg, men den er grei nok å bruke på slike funksjoner. .

 

Hva det har med derivasjon å gjøre, sier du? Derivasjon er jo å finne momentan vekstfart/stigning. Tenk på en vanlig andregradsfunksjon; hvor har den null stigning? I ekstremalpunktene. Plott funksjonen og dens deriverte, og se at det stemmer. Dette kan vi selvfølgelig utnytte ved å sette den deriverte lik 0 (vi ønsker å finne ut hvilken x-verdi vi må ha for å få 0 stigning) og løse mhp. x.

 

Se litt hva det står i boken din, utledning av definisjonen av den deriverte etc. Da skjønner du nok litt bedre hva derivasjon er, og hvordan man kan bruke det til å finne topp- og bunnpunkt.

Lenke til kommentar
Hei eg trenger hjelp med og rekne ut utvendig overflate arial. Av et rør der lengden er 444mm og omkretsen er 90mm. Hvordan regner eg ut det?

Omkretsen er 90mm, utvendig overflate av røret blir derfor

 

p><p>

 

Her har jeg ikke tatt med eventuelle ender på rørene, kun overflaten rundt røret.

 

edit: Hockey500, det var overflaten han var ute etter, ikke volumet av røret.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei... Skulle gjerne hatt litt hjelp med desse oppgåvene om minste felles multiplum (lcm)

 

Oppgåve 1

Kan du vise at mfm[ak,bk] | mfm[a,b]k for positive tal k?

 

Oppgåve 2

Vi deler mfm[a,b]k=q∙mfm[ak,bk]+r, der 0≤r<mfm[ak,bk]. Forklar at ak | r og bk | r, og at vi derfor kan slutte at r=0

 

Oppgåve 3

Av oppgåve 1 og 2 følgjer det at mfm[ak,bk]=mfm[a,b]k. Bruk a=(a/sff(a,b)) * sff(a,b) og b=(b/sff(a,b)) * sff(a,b) til å slutte at mfm[a,b]=(a∙b)/(sff(a,b))

 

På førehand takk :thumbup:

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Har laget denne oppgaven til muntlig eksamen i matematikk til imorgen, men trenger å vite om jeg har gjort det riktig eller om det er noe feil! Prøver å gjøre det så vansklig som mulig for meg selv for å oppnå høyest mulig karakter. Taknemlig for kjappe svar.

 

Røret som skal fylle bassenget med vann har en diameter på 10cm, og vannet har en hastighet på 0,5m/s. Hvor fort vil bassenget som rommer 62 500l fylles?

Volum av 1m av røret:

V = G * h

G = 3,14 * 0,05m * 0,05m = 0,00785m²

V = 0,00785m² * 1m = 0,00785m³

0,00785m³ * 1000 = 7,85l

Tiden det tar fra bassenget er tomt til det er fylt opp:

7,85 * 0,5 = 3,925

62 500l = 15923s = 265min = 4t 25min

3,925

Endret av nwork
Lenke til kommentar

Mattemuntlig eksamen på meg. Har om statestikk! HJELP

 

Altså, dette er litt flaut å spørre om, men jeg fåår det ikke til å stemme!?!?

 

 

I Norge er det 4819936 mennesker, hvorav 508000 av de er innvandrere. Hvor mange prosent avgjør innvandrerne?

 

Skal man ikke liksom dele innvandrerne på antall mennesker, og gange det med hundre?

Lenke til kommentar
Mattemuntlig eksamen på meg. Har om statestikk! HJELP

 

Altså, dette er litt flaut å spørre om, men jeg fåår det ikke til å stemme!?!?

 

 

I Norge er det 4819936 mennesker, hvorav 508000 av de er innvandrere. Hvor mange prosent avgjør innvandrerne?

 

Skal man ikke liksom dele innvandrerne på antall mennesker, og gange det med hundre?

Det skal stemme ja. (ca 10,5%)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...