Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan regne ut promillen?

 

Man har et fiktivt alkoholinntak med en satt alkoholprosent. Er det da mulig og matematisk regne ut ca promille om man legger inn faktorene vekt og drikkestart?

 

Har sett kalkulatorer som gjør dette autommatisk, men dette er en oppgave vi skal lage selv til prøvemunltlig.

 

Om noen har peiling, fyr løs (:

Lenke til kommentar
Om du har 8. utgåve, les det som står aller øvst på side 11: Frå tredje til fjerde linje har dei brukt kjerneregelen «baklengs». p er ein funksjon av t, so den deriverte av ln(p-900) med omsyn på t er dt}{p-900}

Takk for svar. Det er den 7. utgaven av boken jeg har, men det står som du sier. Tror det er notasjonen jeg blingser på, må nok lese meg opp litt på den. Har alltid brukt "prime notation", har aldri brukt den andre, så den andre er gresk for meg. :)

Lenke til kommentar

vi regner med at 60% av personbilene har sort lakk. vi plukker ut fem tilfeldige personbiler etter hverandre.

a) hva er sjansen for at akkurat 3 av de 5 bilene har sort lakk?

 

b)nå vil vi velge ut så mange tilfeldige biler at det er 99.99% eller sikrere at minst én av bilene har sort lakk. finn ved regning hvor mange bilder vi må velge ut"

 

a går fint men står helt fast på 2

 

0.99 = 1 - (0.4)^x eller 0.99 = (0.4)^x

 

Begge gir feil svar, svaret skal bli 11.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
vi regner med at 60% av personbilene har sort lakk. vi plukker ut fem tilfeldige personbiler etter hverandre.

a) hva er sjansen for at akkurat 3 av de 5 bilene har sort lakk?

 

b)nå vil vi velge ut så mange tilfeldige biler at det er 99.99% eller sikrere at minst én av bilene har sort lakk. finn ved regning hvor mange bilder vi må velge ut"

 

a går fint men står helt fast på 2

 

0.99 = 1 - (0.4)^x eller 0.99 = (0.4)^x

 

Begge gir feil svar, svaret skal bli 11.

 

99,99% tilsvarer 0,9999

Sett i det tallet i likningen og du får 10,05. Du skal runde opp til nærmeste heltall og ender opp med 11, akkurat som fasiten.

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar

Høyre side av likningen kan skrives som

 

1/(p(t)-900))*p'(t), som er den deriverte av den ytre funksjonen multiplisert med den deriverte av kjernen, denne kan da skrives som (ln|p-900|)' evt. d/dt(ln|p-900|).

 

 

Er "Elementary differential equations and boundary value problems" en god bok? Lyst til å lære meg difflikninger.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

"Oslo er ca 59,9 grader mot nord. Dette er derfor også vinkelen mellom bygget og solstrålene ved vår-/høstjevndøgn.

 

Jordas helning er 23,44 grader. Dette legger du til 59,9 ved vintersolhverv og trekker fra ved sommersolhverv."

 

Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...