Skumtroll Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) 3x + 2x + 4y(2) + 5y = ? (2) betyr at den er opphøyd. Svaret er 5x + 4y(2) + 5y, ikke sant? Hadde en liten diskusjon med flere venner, og de mente at man kunne løse opp 4y(2), noe jeg mener man ikke kan. x'ene legges sammen på vanlig måte. 4y(2) = 4 * y * y, og kan ikke gjøres noe annet med enn å være 4y(2). 5y har ikke noe særlig den kan gjøre heller. Vil i grunn bare ha en bekreftelse på om jeg har riktig eller galt :] Endret 27. mai 2009 av Skumtroll Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jo du har rett i det, går ikke an å mikse y2 + y. Akkurat som et polynom med x2+x+1 ikke går an å tulle med... (sett bort fra at man kan skrive y2+y som y(y+1) ) Endret 27. mai 2009 av .Lagrange. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Når en binomialkoeffisient har 0 under, som i dette eksempelet: Blir svaret alltid 1 da? Det stemmer i oppgaven min hvis det er sånn ihvertfall, men vil vite om det er en fast regel? Det er en fast regel. Det er bare en måte du kan velge ut null stykker Lenke til kommentar
New_Game Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Når en binomialkoeffisient har 0 under, som i dette eksempelet: Blir svaret alltid 1 da? Det stemmer i oppgaven min hvis det er sånn ihvertfall, men vil vite om det er en fast regel? Det er en fast regel. Det er bare en måte du kan velge ut null stykker Takk! Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jo du har rett i det, går ikke an å mikse y2 + y. Akkurat som et polynom med x2+x+1 ikke går an å tulle med... (sett bort fra at man kan skrive y2+y som y(y+1) ) Takk Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg trenger hjelp til denne: Jeg vil vise utviklingen av hvordan prisen per person minker når det er flere som deler på en limo. Prisen for limo er 3200kr. Og jeg vil vise hvordan x personer minker y. Takk på forhånd, ps dette haster har eksamen kl 9 imorgen så da må jeg ha svar innen 10 tia. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg trenger hjelp til denne:Jeg vil vise utviklingen av hvordan prisen per person minker når det er flere som deler på en limo. Prisen for limo er 3200kr. Og jeg vil vise hvordan x personer minker y. Takk på forhånd, ps dette haster har eksamen kl 9 imorgen så da må jeg ha svar innen 10 tia. Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare dette ytterligere. Du kan sette inn forskjellige verdier for x, og lage en graf Edit: Noe slikt kanskje http://bildr.no/view/419721 Endret 27. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Hvordan løser jeg denne ? Endret 27. mai 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Eneste som oppfyller begge to er x = 2. Endret 27. mai 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
aspic Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 0! = 1 Edit: opps, svarte visst på eit eldre innlegg. Lenke til kommentar
fosamax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Kan dere hjelpe meg med å finne geometrioppgaver som har med skoleball å gjøre? Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvorfor blir a-b/b-a= -1? Vis gjerne utregning Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (b-a)/(b-a)=1 -1*(b-a)/(b-a)=-1*1 Ganger inn -1 i parantesen og flytter plass på a og b (-b+a=a+(-b)): (a-b)/(b-a)=-1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 For en tilfeldig valgt familie med to barn har vi definert hendingene A: Ett barn er jente, og ett barn er gutt ( 1 / 2 ) B: Det eldste barnet er gutt ( 1 / 2 ) C: Minst et av barna er gutt ( 3 / 4 ) Finn P ( A | C ) Kunne noen forklare denne for meg ? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du har fire forskjellige kombinasjoner: GG, GJ, JG og JJ. Vi vet at minst et barn er gutt, da sitter vi igjen med tre muligheter. To av disse tre har en jente og en gutt, altså er sannsynligheten 2/3. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg tenker sikkert feil, men ser ikke helt hvordan p er ortogonalprojeksjonen inn i V; V er jo utspent av v1 og v2 uavhengig om de er ortogonale eller ikke (?), og da må vel en ortogonalprojeksjon r være r = b - p ? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg tenker sikkert feil, men ser ikke helt hvordan p er ortogonalprojeksjonen inn i V; V er jo utspent av v1 og v2 uavhengig om de er ortogonale eller ikke (?), og da må vel en ortogonalprojeksjon r være r = b - p ? Ortogonalprojeksjonen p er (med forbehold om at jeg husker min matte 3 riktig) den vektoren i V som ligger nærmest b. Den vektoren du har kalt r vil vel da være en vektor som står normalt på V (og dermed også p), stemmer ikke det? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Kanskje jeg har misforstått teorien, men satte opp et forslag til hvordan jeg tror det henger sammen: Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Nei. Den røde streken er ortogonalprojeksjonen av u inn på V (selv om det er den blå som står ortogonalt på V). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå