Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haii, thanks! Trodde det var en av de "så simple oppgavene at du tenker for avansert" - men dette visste jeg faktisk ikke uansett. Merkelig. :ermm:

 

(Selvfølgelig står det x2 - y2 i boka mi, jeg har en KRONISK tendens til å skrive feil på dette forumet....)

Endret av .Lagrange.
Lenke til kommentar

Er lettere å resonnere seg frem til det, hvis du tenker at punktet må ligge på grafen hvis det passer inn i likningen for grafen:

 

f(x(y))=x^2-y^2

z=x^2-y^2

z=1^2-2^2=-3

 

Punktet passer inn i likningen, og det ligger derfor på grafen. Dette kan selvfølgelig òg brukes i likninger for plan, parameterfremstillinger osv. :)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig et spørsmål også :)

 

Er det kun ved tilnærming til normalfordeling at man kan bruke halvkorreksjon for å få et mer nøyaktig svar, eller kan det det brukes hvis man vet at en variabel er normalfordelt også? F. eks man vet at X er normalfordelt med forventningsverdi og standardavvik gitt, kan man da bruke halvkorreksjon for å få et mer nøyaktig svar når man skal finne P(X>25)?

 

Siterer meg selv jeg, og håper på at det er noen med litt peiling på statistikk som kan svare meg :)

 

Halvkorreksjon har jeg aldri hørt om, men jeg antar at det er det samme som heltallskorreksjon.

Det er imidlertid ikke av betydning, da du selvfølgelig kan benytte en fremgangsmåte tilpasset en tilnærmet normalfordelt X hvis X virkelig er normalfordelt. En variabel som er normalfordelt blir med andre ord naturligvis omfattet av "tilnærmet" normalfordelt.

 

Forresten vil jeg advare mot overdreven bruk av heltallskorreksjon; som regel kommer du bedre ut ved å tenke litt over problemstillingen.

Lenke til kommentar
Så hvorfor velge e frem for log?

Logaritmen med grunntall e kalles ofte den naturlige logaritmen. Dette kommer av at e^x er den deriverte av seg selv, noe som ofte gjør det enklere/mulig å regne videre med resultatet

I mer avansert matematikk brukes etter mitt vitende nesten utelukkende ln, og den benyttes vanligvis som "standard" i tilfeller der logaritmebasen er uten betydning.

Lenke til kommentar
Halvkorreksjon har jeg aldri hørt om, men jeg antar at det er det samme som heltallskorreksjon.

Det er imidlertid ikke av betydning, da du selvfølgelig kan benytte en fremgangsmåte tilpasset en tilnærmet normalfordelt X hvis X virkelig er normalfordelt. En variabel som er normalfordelt blir med andre ord naturligvis omfattet av "tilnærmet" normalfordelt.

 

Forresten vil jeg advare mot overdreven bruk av heltallskorreksjon; som regel kommer du bedre ut ved å tenke litt over problemstillingen.

 

Haha, selvfølgelig. Nå skal jeg gå og rødme litt.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg arealet i en trekant, når det ikke er en rettvinklet trekant, og jeg vet ikke høyden.

Se bilde:

2moblt3.jpg

Eventuellt kan du bruke litt enkel trigonometri slik at du slipper å huske på arealsetningen

p><p>

 

edit: Jeg er motstander av mange av "snarveiene" i trigonometrien. Ofte er det langt raskere og enklere å ta det fra bunnen av, og man får større forståelse for matematikken.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...