Erlend85 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Så hvorfor velge e frem for log? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Så hvorfor velge e frem for log? Samme hvilket grunntall du bruker. Ln er logaritme med grunntall e, log eller lg brukes vanligvis om tierlogaritme. Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvordan viser jeg at et punkt ligger på en graf? f(x,y) = x^2 + y^2 P ( 1,2,-3) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Set inn x- og y-verdien, og sjå om du får z-verdien. (Stemmer om det skulle vere x^2 - y^2.) Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Haii, thanks! Trodde det var en av de "så simple oppgavene at du tenker for avansert" - men dette visste jeg faktisk ikke uansett. Merkelig. (Selvfølgelig står det x2 - y2 i boka mi, jeg har en KRONISK tendens til å skrive feil på dette forumet....) Endret 25. mai 2009 av .Lagrange. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Er lettere å resonnere seg frem til det, hvis du tenker at punktet må ligge på grafen hvis det passer inn i likningen for grafen: f(x(y))=x^2-y^2 z=x^2-y^2 z=1^2-2^2=-3 Punktet passer inn i likningen, og det ligger derfor på grafen. Dette kan selvfølgelig òg brukes i likninger for plan, parameterfremstillinger osv. Endret 25. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg har forøvrig et spørsmål også Er det kun ved tilnærming til normalfordeling at man kan bruke halvkorreksjon for å få et mer nøyaktig svar, eller kan det det brukes hvis man vet at en variabel er normalfordelt også? F. eks man vet at X er normalfordelt med forventningsverdi og standardavvik gitt, kan man da bruke halvkorreksjon for å få et mer nøyaktig svar når man skal finne P(X>25)? Siterer meg selv jeg, og håper på at det er noen med litt peiling på statistikk som kan svare meg Halvkorreksjon har jeg aldri hørt om, men jeg antar at det er det samme som heltallskorreksjon. Det er imidlertid ikke av betydning, da du selvfølgelig kan benytte en fremgangsmåte tilpasset en tilnærmet normalfordelt X hvis X virkelig er normalfordelt. En variabel som er normalfordelt blir med andre ord naturligvis omfattet av "tilnærmet" normalfordelt. Forresten vil jeg advare mot overdreven bruk av heltallskorreksjon; som regel kommer du bedre ut ved å tenke litt over problemstillingen. Lenke til kommentar
beerformyhorses Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Så hvorfor velge e frem for log? Logaritmen med grunntall e kalles ofte den naturlige logaritmen. Dette kommer av at e^x er den deriverte av seg selv, noe som ofte gjør det enklere/mulig å regne videre med resultatet I mer avansert matematikk brukes etter mitt vitende nesten utelukkende ln, og den benyttes vanligvis som "standard" i tilfeller der logaritmebasen er uten betydning. Lenke til kommentar
Kaja_ Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Halvkorreksjon har jeg aldri hørt om, men jeg antar at det er det samme som heltallskorreksjon. Det er imidlertid ikke av betydning, da du selvfølgelig kan benytte en fremgangsmåte tilpasset en tilnærmet normalfordelt X hvis X virkelig er normalfordelt. En variabel som er normalfordelt blir med andre ord naturligvis omfattet av "tilnærmet" normalfordelt. Forresten vil jeg advare mot overdreven bruk av heltallskorreksjon; som regel kommer du bedre ut ved å tenke litt over problemstillingen. Haha, selvfølgelig. Nå skal jeg gå og rødme litt. Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hvordan finner jeg arealet i en trekant, når det ikke er en rettvinklet trekant, og jeg vet ikke høyden. Se bilde: Endret 25. mai 2009 av Cillin Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Arealsetningen http://skolewiki.no/wiki/Trigonometri#Arealsetningen Endret 25. mai 2009 av khaffner Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Thank you :] Har brukt arealsetningen før, men ikke i sammenheng med figurer klarte ikke å koble den inn Endret 25. mai 2009 av Cillin Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hvordan finner jeg arealet i en trekant, når det ikke er en rettvinklet trekant, og jeg vet ikke høyden. Se bilde: Eventuellt kan du bruke litt enkel trigonometri slik at du slipper å huske på arealsetningen edit: Jeg er motstander av mange av "snarveiene" i trigonometrien. Ofte er det langt raskere og enklere å ta det fra bunnen av, og man får større forståelse for matematikken. Endret 25. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Finnen93 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Noen som vet hvordan man regner tiden, når farten er 95 km/t og distansen er 950 m Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Noen som vet hvordan man regner tiden, når farten er 95 km/t og distansen er 950 m Regn om 95 km/t til m/s og bruk at s=v*t Lenke til kommentar
K.. Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Strekning er lik fart ganget med tid (S = vt), altså er Videre må du ha samme dimensjon på farten og strekningen (vanlig å regne i meter/sekund). 95km/t = 26.39m/s (del på 3.6, ser du hvorfor?). Tiden blir da: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) eventuelt Endret 26. mai 2009 av Xell Lenke til kommentar
Finnen93 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 hvordan gjør man utenlandske penger om til norske? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Du bruker en konverter, ala denne hvis du vil ha det nøyaktig og oppdatert. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 (endret) hvordan gjør man utenlandske penger om til norske? Leverer dem i en bank?? Hvis du lurer på matten i det, i og med at dette er Den enorme matteassistansetråden, ganger du beløpet i fremmed valuta med valutakursen. Hvis du bare skal regne om, skriv f.eks 100 usd in nok i google. Endret 26. mai 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå