Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Vi har en kabel som strekker seg fra B(0,0,1) til A(6,7,7).

 

Skal strekke en kortes mulig ledningfra C(8,1,1) til kabelen, hvor kort kan ledningen være?

 

Innbiller meg at ledningen fra C bør stå normalt på AB, men usikker på hvordan jeg skal finne linja som står normalt på AB?

Hvis det er samme reglene som for todimensjonale vektorer må skalarproduktet være lik 0, da er kabelen kortest mulig. C-vektor * BA-vektor=0

 

Noen må gjerne rette meg

 

Men jeg har jo ingen C-vektor, har jo bare punktet C?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har en kabel som strekker seg fra B(0,0,1) til A(6,7,7).

 

Skal strekke en kortes mulig ledningfra C(8,1,1) til kabelen, hvor kort kan ledningen være?

 

Innbiller meg at ledningen fra C bør stå normalt på AB, men usikker på hvordan jeg skal finne linja som står normalt på AB?

 

Har ennå ikke fått til denne, men spør om noe annet til samme oppgave også:

 

Skal forklare hvorfor punktet T(6t, 7t, 1+6t) ligger på kabelen, når t er mellom 0 og 1. Tenker at jeg da bare kan vise at AB er parallell med AT, men pga. denne t-en greier jeg ikke å vise det helt. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Vi har en kabel som strekker seg fra B(0,0,1) til A(6,7,7).

 

Skal strekke en kortes mulig ledningfra C(8,1,1) til kabelen, hvor kort kan ledningen være?

 

Innbiller meg at ledningen fra C bør stå normalt på AB, men usikker på hvordan jeg skal finne linja som står normalt på AB?

 

Har ennå ikke fått til denne, men spør om noe annet til samme oppgave også:

 

Skal forklare hvorfor punktet T(6t, 7t, 1+6t) ligger på kabelen, når t er mellom 0 og 1. Tenker at jeg da bare kan vise at AB er parallell med AT, men pga. denne t-en greier jeg ikke å vise det helt. Noen forslag?

 

Du er inne på noe. T(x,y,z). Du skal finne x, y og z. Hvis T skal ligge på kablen må man ha

 

p><p>

 

T(6t,7t,1+6t) ligger på linja gjennom A og B for en hver t og ligger mellom A og B (altså på kabelen) for t mellom 0 og 1

 

Du kan bruke dette i den andre delen av oppgaven. Det punktet som jeg kalte S kan like gjerne være T. Du må finne den t som gjør at TC er vinkelrett på linja gjennom AB. Dersom denne t viser seg å ikke være mellom 0 og 1 så vil korteste avstand mellom c og kabelen AB være til en av endepunktene og ikke til et punkt mellom A og B.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Det er to oppgaver jeg sliter med i Matte, så håper noen kan hjelpe meg. Det er disse to jeg sliter mest med.

 

Oppgave 9 Forbrukslån / Kredittkort

Tenk deg en dyr ting du har lyst til å kjøpe.

Sett opp en betalingsplan hvis du tar opp forbrukslån (finn priser hos en nettbank)

Sett opp en betalingsplan hvis du bruker kredittkort (finn priser hos en nettbank)

Sett opp en spareplan hvis du ønsker å betale kontant (bruk budsjettet fra oppgave 1 år 2020 eller lignende)

 

 

Oppgave 10 Sparing

Sett opp en spareplan for 2020 og til pensjonsalderen (når du er 70 år) med et årlig sparebeløp.

For eksempel Årstall På konto Sparebeløp Renteinntekt Ny saldo

(finn rente hos en nettbank)

Spørsmål: Hvis du endrer sparebeløpet med 1000 kroner i året, hvor stort utslag gjør det på hva du har i banken etter 50 år?

Lenke til kommentar
Vi har en kabel som strekker seg fra B(0,0,1) til A(6,7,7).

 

Skal strekke en kortes mulig ledningfra C(8,1,1) til kabelen, hvor kort kan ledningen være?

 

Innbiller meg at ledningen fra C bør stå normalt på AB, men usikker på hvordan jeg skal finne linja som står normalt på AB?

 

Har ennå ikke fått til denne, men spør om noe annet til samme oppgave også:

 

Skal forklare hvorfor punktet T(6t, 7t, 1+6t) ligger på kabelen, når t er mellom 0 og 1. Tenker at jeg da bare kan vise at AB er parallell med AT, men pga. denne t-en greier jeg ikke å vise det helt. Noen forslag?

 

Du er inne på noe. T(x,y,z). Du skal finne x, y og z. Hvis T skal ligge på kablen må man ha

 

p><p>

 

T(6t,7t,1+6t) ligger på linja gjennom A og B for en hver t og ligger mellom A og B (altså på kabelen) for t mellom 0 og 1

 

Du kan bruke dette i den andre delen av oppgaven. Det punktet som jeg kalte S kan like gjerne være T. Du må finne den t som gjør at TC er vinkelrett på linja gjennom AB. Dersom denne t viser seg å ikke være mellom 0 og 1 så vil korteste avstand mellom c og kabelen AB være til en av endepunktene og ikke til et punkt mellom A og B.

 

Utrolig hvordan jeg skulle slite med denne altså. Får fortsatt ikke det til - svarene mine blir gale.

 

Hvis TC er [8-6t, 1-7t, 6t] og dette ganget med BA skal bli 0 får jeg at t= 5/11, hvis jeg har gjort rett (og ikke rotet med fortegn *host* ).

 

Da skal jeg vel bare kunne sette denne t verdien inn i TC og finne lengden av TC? Men svaret blir altså feil. Og avstanden til endepunktene er også feil.

 

Edit: Believe it or not, jeg fikk det til! Hadde rotet med et bittelite tegn som vanlig. Tusen takk for hjelpa uansett, det hjalp meg godt på vei...:)

Endret av Cie
Lenke til kommentar
Det er to oppgaver jeg sliter med i Matte, så håper noen kan hjelpe meg. Det er disse to jeg sliter mest med.

 

Oppgave 9 Forbrukslån / Kredittkort

Tenk deg en dyr ting du har lyst til å kjøpe.

Sett opp en betalingsplan hvis du tar opp forbrukslån (finn priser hos en nettbank)

Sett opp en betalingsplan hvis du bruker kredittkort (finn priser hos en nettbank)

Sett opp en spareplan hvis du ønsker å betale kontant (bruk budsjettet fra oppgave 1 år 2020 eller lignende)

 

 

Oppgave 10 Sparing

Sett opp en spareplan for 2020 og til pensjonsalderen (når du er 70 år) med et årlig sparebeløp.

For eksempel Årstall På konto Sparebeløp Renteinntekt Ny saldo

(finn rente hos en nettbank)

Spørsmål: Hvis du endrer sparebeløpet med 1000 kroner i året, hvor stort utslag gjør det på hva du har i banken etter 50 år?

 

Hva er det egentlig du lurer på? Det står da ganske direkte forklart hva du skal gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Kan noen gi meg en kjapp forklaring på varmeledningsloven og hva de forskjellige leddene betyr?

 

dT(t,z) / dt = k * d^2T(t,z) / dz^2

 

har forstått at k er en konstant thermal diffusitivitet - inneholder K(thermal konduktivitet) / tetthet(ro) * varmekapasitet ( C )

 

videre mener jeg det står; variasjon av temperatur med hensyn på tid = k * variasjon av variasjon av temperaturen med hensyn på dypet.

 

OG at det er utledet fra fouriers lov.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Jeg har en tabell der x er ant.dager i året, og jeg får oppgitt klokkeslett for soloppgang og solnedgang noen av disse dagene.

 

Får oppgitt at f(x) for solnedgang er 3,9sin (0,017x-1,40)+18,7

 

Skal finne g(x) for soloppgang. Gjør dette vha. sinusregresjon på kalk og får

 

g(x) = 3,8sin (0,017x+1,722) + 6,39

 

Så er oppgaven å sette h(x) = f(x) - g(x) og skrive dette på formen A sin (cx - "fi") + d

 

Her er jeg helt blank. Vet jo sånn ca. hvordan man skriver a sin kx + b cos kx om til den formen, men her er det jo kun to sinus-likninger?

 

Prøver igjen for å se om noen kan hjelpe med denne?

Lenke til kommentar
Vi har en kabel som strekker seg fra B(0,0,1) til A(6,7,7).

 

Skal strekke en kortes mulig ledningfra C(8,1,1) til kabelen, hvor kort kan ledningen være?

 

Innbiller meg at ledningen fra C bør stå normalt på AB, men usikker på hvordan jeg skal finne linja som står normalt på AB?

 

Har ennå ikke fått til denne, men spør om noe annet til samme oppgave også:

 

Skal forklare hvorfor punktet T(6t, 7t, 1+6t) ligger på kabelen, når t er mellom 0 og 1. Tenker at jeg da bare kan vise at AB er parallell med AT, men pga. denne t-en greier jeg ikke å vise det helt. Noen forslag?

 

Du er inne på noe. T(x,y,z). Du skal finne x, y og z. Hvis T skal ligge på kablen må man ha

 

p><p>

 

T(6t,7t,1+6t) ligger på linja gjennom A og B for en hver t og ligger mellom A og B (altså på kabelen) for t mellom 0 og 1

 

Du kan bruke dette i den andre delen av oppgaven. Det punktet som jeg kalte S kan like gjerne være T. Du må finne den t som gjør at TC er vinkelrett på linja gjennom AB. Dersom denne t viser seg å ikke være mellom 0 og 1 så vil korteste avstand mellom c og kabelen AB være til en av endepunktene og ikke til et punkt mellom A og B.

 

Utrolig hvordan jeg skulle slite med denne altså. Får fortsatt ikke det til - svarene mine blir gale.

 

Hvis TC er [8-6t, 1-7t, 6t] og dette ganget med BA skal bli 0 får jeg at t= 5/11, hvis jeg har gjort rett (og ikke rotet med fortegn *host* ).

 

Da skal jeg vel bare kunne sette denne t verdien inn i TC og finne lengden av TC? Men svaret blir altså feil. Og avstanden til endepunktene er også feil.

 

Edit: Believe it or not, jeg fikk det til! Hadde rotet med et bittelite tegn som vanlig. Tusen takk for hjelpa uansett, det hjalp meg godt på vei...:)

Vanskelig å si hva du gjør galt når du ikke viser hva du gjør. Men jeg får ikke 5/11 for t så du kan kanskje sjekke over hva du gjør der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...