Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er helt blank på stokastiske variabler.

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg løse denne oppgaven :\

 

I ett lotteri er det i alt 10000 lodd. DEt er 20 gevinster med verdi 1200, 50 med verdi 600, 100 med verdi 200 og 500 med verdi 50. Vi trekker ett tilfeldig lodd og lar X være verdien av gevinsten

 

Dinn P(x=600)

 

det jegprøver på da er 50C10000*?C?/?C?

 

Aner ikke hva jeg skal skrive på resten der.

 

Takk for hjelp!

P(X=50)=500/10000

P(X=200)=100/10000

P(X=600)=50/10000

P(X=1200)=20/10000

P(X=0)=1-P(X!=0)=9330/10000

 

:)

 

1MX-eksamen i morgen. Wish me luck.:p

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og så enda en jeg er usikker på om jeg har rett på:

 

f(x)= (sinx) / (x^2)

 

Denne kan man vel løse på to måter? Vha. produktregelen (f(x)=sin x* (1/x^2) får jeg

 

f'(x) = (cos x/x^2) - (2sinx/x^3)

 

Vha. kvotientregelen eller hva den kalles får jeg

(x^2)cosx - (2x sinx) / (x^4)

 

Funker begge?

Lenke til kommentar
Og så enda en jeg er usikker på om jeg har rett på:

 

f(x)= (sinx) / (x^2)

 

Denne kan man vel løse på to måter? Vha. produktregelen (f(x)=sin x* (1/x^2) får jeg

 

f'(x) = (cos x/x^2) - (2sinx/x^3)

 

Vha. kvotientregelen eller hva den kalles får jeg

(x^2)cosx - (2x sinx) / (x^4)

 

Funker begge?

Skal den siste være chart?cht=tx&chl=\frac{x^2 \cos(x) - 2x \sin(x)}{x^4}?

Lenke til kommentar
Og så enda en jeg er usikker på om jeg har rett på:

 

f(x)= (sinx) / (x^2)

 

Denne kan man vel løse på to måter? Vha. produktregelen (f(x)=sin x* (1/x^2) får jeg

 

f'(x) = (cos x/x^2) - (2sinx/x^3)

 

Vha. kvotientregelen eller hva den kalles får jeg

(x^2)cosx - (2x sinx) / (x^4)

 

Funker begge?

Skal den siste være chart?cht=tx&chl=\frac{x^2 \cos(x) - 2x \sin(x)}{x^4}?

 

Jepp:)

Lenke til kommentar
Det er jo samme svar. hvorvidt du skriver om den første til å bli lik den andre eller motsatt eller beholder slik det er så blir det en smakssak.

 

OK. Jeg greier nå egentlig ikke å se at det er samme svar og hvordan jeg kan skrive de om, så det var jo derfor jeg lurte...:)

 

En annen oppgave der jeg ikke trenger hjelp til selve utregninga...:

f(x) = 2x sin x

 

Regn ut f(pi/2) og f' (pi/2) og fortell hva svarene sier om grafen.

 

f(pi/2) = pi

 

og f' (pi/2) = 2 (om jeg har derivert riktig).

 

Men hva sier det egentlig om grafen? Stusser litt på denne. Det eneste det sier meg er at når f(pi/2) er y-verdien pi (doh...) og at stign.tall i pi/2 er 2?

Lenke til kommentar
skjønte at det var noe jeg hadde gjort galt når det gjaldt akkurat det der!;)

Tusen takk ! genialt at det er noen som har litt peiling her når man ikke har lærere til å forklare ting ;)

 

Værsågod.

 

Så, er det noen her som kunne hjelpe meg med en aldri så liten oppgave?

Vi har en arimetrisk rekke, og vi vet at a4 = 26 (tall nr. 4 i følgen) og s5 = 95 (summen av de 5 første tallene i rekken). Hvordan går jeg fram for å finne a1 og d (differansen)?

 

La a1 = a. Da har du:

 

a + (a+d) + (a+2d) + (a+3d) = 4a + 6d = 95.

a4 = a + 3d = 26.

 

Nå kan du finne a = a1 og d.

Lenke til kommentar
En vektoroppgave som egentlig ikke er så vanskelig, men som jeg ikke har løsning på og dermed ikke aner om jeg har tenkt rett.

 

Vi har punktene A(-2,3,8), B(4,-1,2), C(2,1,-3) og D(t, 4, -2)

 

Finnes det et tall t slik at ABCD blir et parallellogram?

 

AB=[6,-4,-6] og DC=[2-t,-3,-5]

 

Da må jo [6,-4,-6]= s* [2-t,-3,-5]

 

Da finnes det uansett ikke et tall s slik at AB er parallell med DC (viser jo dette ved regning), og de kan ikke være parallelle uansett t-verdi. Tenker jeg rett nå? Er det så enkelt eller overser jeg noe viktig?

 

Tar fram denne igjen...:)

Lenke til kommentar
Det er jo samme svar. hvorvidt du skriver om den første til å bli lik den andre eller motsatt eller beholder slik det er så blir det en smakssak.

 

OK. Jeg greier nå egentlig ikke å se at det er samme svar og hvordan jeg kan skrive de om, så det var jo derfor jeg lurte...:)

 

p><p>

 

:)

Lenke til kommentar
Det er jo samme svar. hvorvidt du skriver om den første til å bli lik den andre eller motsatt eller beholder slik det er så blir det en smakssak.

 

OK. Jeg greier nå egentlig ikke å se at det er samme svar og hvordan jeg kan skrive de om, så det var jo derfor jeg lurte...:)

 

p><p>

 

:)

 

Ooh, takk, det var jo slettes ikke så ille som ventet...:)

Lenke til kommentar
En vektoroppgave som egentlig ikke er så vanskelig, men som jeg ikke har løsning på og dermed ikke aner om jeg har tenkt rett.

 

Vi har punktene A(-2,3,8), B(4,-1,2), C(2,1,-3) og D(t, 4, -2)

 

Finnes det et tall t slik at ABCD blir et parallellogram?

 

AB=[6,-4,-6] og DC=[2-t,-3,-5]

 

Da må jo [6,-4,-6]= s* [2-t,-3,-5]

 

Tenk deg litt om. Du vet mer enn at de skal være parallelle. Hvis figuren skal være et parallellogram så må de jo faktisk være like. Samtidig så må chart?cht=tx&chl=\vec{BC} = \vec{AD}. Hvis t-verdien oppfyller begge ligningene, så er det mulig.

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AB} = \vec{DC} \ \Leftrightarrow \ [6, -4, -6] = [2 - t, -3, 1] \ \Rightarrow t = -4

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AD} = \vec{BC} \ \Leftrightarrow \ [t + 2, 1, -10] = [-2, 2, -5] \ \Rightarrow t = -4

 

Så ja, verdien t = -4 gjør at vi får et parallellogram.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
En vektoroppgave som egentlig ikke er så vanskelig, men som jeg ikke har løsning på og dermed ikke aner om jeg har tenkt rett.

 

Vi har punktene A(-2,3,8), B(4,-1,2), C(2,1,-3) og D(t, 4, -2)

 

Finnes det et tall t slik at ABCD blir et parallellogram?

 

AB=[6,-4,-6] og DC=[2-t,-3,-5]

 

Da må jo [6,-4,-6]= s* [2-t,-3,-5]

 

Tenk deg litt om. Du vet mer enn at de skal være parallelle. Hvis figuren skal være et parallellogram så må de jo faktisk være like. Samtidig så må chart?cht=tx&chl=\vec{BC} = \vec{AD}. Hvis t-verdien oppfyller begge ligningene, så er det mulig.

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AB} = \vec{DC} \ \Leftrightarrow \ [6, -4, -6] = [2 - t, -3, 1] \ \Rightarrow t = -4

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AD} = \vec{BC} \ \Leftrightarrow \ [t + 2, 1, -10] = [-2, 2, -5] \ \Rightarrow t = -4

 

Så ja, verdien t = -4 gjør at vi får et parallellogram.

 

Hmm, ja, jeg henger med på at de må være like (burde jeg jo ha skjønt selv og), men for at to vektorer må være like må jo koordinatene også være parvis like? Og det er de jo ikke?

 

Hvordan fikk du t= -4?

Lenke til kommentar
En vektoroppgave som egentlig ikke er så vanskelig, men som jeg ikke har løsning på og dermed ikke aner om jeg har tenkt rett.

 

Vi har punktene A(-2,3,8), B(4,-1,2), C(2,1,-3) og D(t, 4, -2)

 

Finnes det et tall t slik at ABCD blir et parallellogram?

 

AB=[6,-4,-6] og DC=[2-t,-3,-5]

 

Da må jo [6,-4,-6]= s* [2-t,-3,-5]

 

Tenk deg litt om. Du vet mer enn at de skal være parallelle. Hvis figuren skal være et parallellogram så må de jo faktisk være like. Samtidig så må chart?cht=tx&chl=\vec{BC} = \vec{AD}. Hvis t-verdien oppfyller begge ligningene, så er det mulig.

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AB} = \vec{DC} \ \Leftrightarrow \ [6, -4, -6] = [2 - t, -3, 1] \ \Rightarrow t = -4

 

chart?cht=tx&chl=\vec{AD} = \vec{BC} \ \Leftrightarrow \ [t + 2, 1, -10] = [-2, 2, -5] \ \Rightarrow t = -4

 

Så ja, verdien t = -4 gjør at vi får et parallellogram.

 

Hmm, ja, jeg henger med på at de må være like (burde jeg jo ha skjønt selv og), men for at to vektorer må være like må jo koordinatene også være parvis like? Og det er de jo ikke?

 

Hvordan fikk du t= -4?

 

Hah, jeez, hva tenkte jeg på ...

t = -4 fikk jeg ved å flytte over som på vanlig måte. Men det at t-verdiene i begge ligningene var de samme må ha fått meg til å ignorere at de andre komponentene faktisk ikke er like. Eller noe. Det stemmer hvertfall helt som du sier!

Lenke til kommentar

Nå er det en diff.likning jeg sliter litt med. Har litt vanskelig for å se for meg hva de egentlig spør etter siden oppgaven ikke tar utgangspunkt i noen som helst situasjon.

 

Vi har likninga y''-4y'+4y=0

 

har funnet at den generelle løsninga er (C+Dx)e^2x

 

Men så skal jeg finne y' (1/2)

 

når jeg vet at y(0)= -2 og y(1)= 2e^2

 

Noen som kan lede meg litt på rett vei med denne?

 

Beklager all masinga fra meg i dag altså...;)

Lenke til kommentar
Nå er det en diff.likning jeg sliter litt med. Har litt vanskelig for å se for meg hva de egentlig spør etter siden oppgaven ikke tar utgangspunkt i noen som helst situasjon.

 

Vi har likninga y''-4y'+4y=0

 

har funnet at den generelle løsninga er (C+Dx)e^2x

 

Men så skal jeg finne y' (1/2)

 

når jeg vet at y(0)= -2 og y(1)= 2e^2

 

Noen som kan lede meg litt på rett vei med denne?

 

Beklager all masinga fra meg i dag altså... ;)

Du har at mimetex.cgi?y(x)=(C+Dx)e^x. For å finne C setter du at chart?cht=tx&chl=(C+D*0)e^0=-2 \qquad (y(0)=-2). D har en tilsvarende løsningsmetode.

 

edit: skriveleif

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...