Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne er separabel.

 

chart?cht=tx&chl=y^\prime = -(5x^4)(y^2)

 

chart?cht=tx&chl=\frac{y^\prime}{y^2} = -5x^4

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{y^2} dy = -5x^4 dx

 

Så er det bare å integrere på begge sider og løse mhp. y. At grafen går gjennom punktet (1,2) betyr at f(1) = 2. Dette er et initialkrav som kan brukes til å finne integrasjonskonstanten.

 

Gløymde å seie det, men eg har komt meg så langt at eg har funne integralet då.

Eg står då med:

 

-(1/y) = -x^5 + C'

 

Det er å "få vekk" C' og få C, og fortsette her som er problemet mitt då.

Endret av mummi-pappa
Lenke til kommentar

Hva mener du? Få bort C' og få C? Når jeg integrerer her så får jeg bare en konstant C på høyre side. For å finne den er det bare til å sette inn at f(1) = 2.

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{1}{y} = -x^5 + C

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{y} = x^5 - C

 

chart?cht=tx&chl=y = \frac{1}{x^5 - C}

 

Setter du inn initialkravet har du at

 

chart?cht=tx&chl=2 = \frac{1}{1^5 - C}

 

chart?cht=tx&chl=1^5 - C = \frac{1}{2}

 

chart?cht=tx&chl=C = \frac{1}{2}

 

Så da er chart?cht=tx&chl=y = \frac{1}{x^5 - \frac{1}{2}} = \frac{1 \cdot 2}{(x^5 - \frac{1}{2}) \cdot 2} = \frac{2}{2x^5 - 1}

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Den dumme hjernen min trenger hjelp!

 

Kan noen løse denne for meg? Sånn step by step?

 

300xe^(-0.12t)-300xe^(-0.20t) = 50

 

Takk! :)

Løs den med Solve på kalkulator

 

edit: Jeg tror uansett du har skrevet ned oppgaven feil. Slik du har skrevet den har du to ukjente. Om dette er oppgaven fra kapitteltesten i kap 5 i R2-boka til Aschehoug skal ikke x-ene være der.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Den dumme hjernen min trenger hjelp!

 

Kan noen løse denne for meg? Sånn step by step?

 

300xe^(-0.12t)-300xe^(-0.20t) = 50

 

Takk! :)

Løs den med Solve på kalkulator

 

edit: Jeg tror uansett du har skrevet ned oppgaven feil. Slik du har skrevet den har du to ukjente. Om dette er oppgaven fra kapitteltesten i kap 5 i R2-boka til Aschehoug skal ikke x-ene være der.

 

x-ene er gangetegn.

Lenke til kommentar

Har spurt i en annen tråd, og mulig jeg spurte om det samme for noen måneder siden, men jeg prøver å få oversikt over hva jeg må terpe på til eksamen, og ser at det bl.a. forventes at man må kunne regne ut avstand fra punk til linje/plan uten hjelpemidler.

 

Hvordan gjør man det igjen? Har ingen konkrete oppgaver der dette spørres om, så må derfor bare spørre på et helt generelt nivå...

Lenke til kommentar

Avstand fra punkt til linje kan gjøres på flere måter. Den raskeste er nok å benytte at mimetex.cgi?\vec{QP} er en vektor fra punktet Q til et vilkårlig punkt P på linja og mimetex.cgi?\vec{v} er retningsvektoren til linja.

 

Avstand fra punkt til plan: chart?cht=tx&chl=D = \frac{|ax + by + cz + d|}{\sqrt{a^2 + b^2 + c^2}} der (x,y,z) er punktet og a,b, c og d er koeffisientene i planligningen.

 

edit: glemte et absoluttverditegn

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Avstand fra punkt til linje kan gjøres på flere måter. Den raskeste er nok å benytte at mimetex.cgi?\vec{QP} er en vektor fra punktet Q til et vilkårlig punkt P på linja og mimetex.cgi?\vec{v} er retningsvektoren til linja.

 

Avstand fra punkt til plan: chart?cht=tx&chl=D = \frac{|ax + by + cz + d|}{\sqrt{a^2 + b^2 + c^2}} der (x,y,z) er punktet og a,b, c og d er koeffisientene i planligningen.

 

edit: glemte et absoluttverditegn

 

Hmm. Dette er jo formler jeg aldri har sett før, og som jeg neppe blir å huske innen onsdag...:p Noen andre logiske tankeganger jeg kan prøve å sette meg inn i?

 

Når du har satt disse tegnene rundt v (vektoren) under brøkstreken, mener du da lengden til v-vektoren? Altså dele på lengden til retn.vektor? Og hvorfor funker det, en retn.vektor kan jo i utgangspunktet være så lang eller kort som bare det så lenge retninga er rett?

 

Er det lengden du mener på det over brøkstreken og? :p

 

Føler meg litt håpløs nå ja for dette er sikkert litt elementært... :ermm:

Lenke til kommentar

Skal du opp i R2 eller 3MX? Hvis du har R2 så bør disse formlene være kjente, og de forventes at du kan på delen uten hjelpemidler. Men i 3MX er vel ikke kryssprodukt av vektorer pensum, så der er det vel andre metoder man bruker. Men for å finne avstand fra punkt til linje kan du finne den korteste vektoren fra punktet og ned til linja:

 

1. Kaller punktet for P. Finn et vilkårlig punkt Q på linja. La R være punktet på linja som er slik at mimetex.cgi?\vec{PR} står normalt på linja.

2. Da er mimetex.cgi?\vec{PR} og mimetex.cgi?\vec{v} må være 0. Sett opp dette og løs for k.

4. Sett inn k-verdien i ligningen i 2. Da har du vektoren fra P til R, og lengden av denne vil være avstanden fra punktet til linja.

 

Angående avstand fra punkt til plan vet jeg ikke hvilken metode de legger opp til i 3MX.

Lenke til kommentar
Skal du opp i R2 eller 3MX? Hvis du har R2 så bør disse formlene være kjente, og de forventes at du kan på delen uten hjelpemidler. Men i 3MX er vel ikke kryssprodukt av vektorer pensum, så der er det vel andre metoder man bruker. Men for å finne avstand fra punkt til linje kan du finne den korteste vektoren fra punktet og ned til linja:

 

1. Kaller punktet for P. Finn et vilkårlig punkt Q på linja. La R være punktet på linja som er slik at mimetex.cgi?\vec{PR} står normalt på linja.

2. Da er mimetex.cgi?\vec{PR} og mimetex.cgi?\vec{v} må være 0. Sett opp dette og løs for k.

4. Sett inn k-verdien i ligningen i 2. Da har du vektoren fra P til R, og lengden av denne vil være avstanden fra punktet til linja.

 

Angående avstand fra punkt til plan vet jeg ikke hvilken metode de legger opp til i 3MX.

 

Jeg har R2, og har aldri sett disse formlene nei, de står ikke i mattebøkene heller. Men de står visstnok i formelheftet, men det har jo ikke jeg siden jeg trodde det holdt med de formlene vi faktisk lærer i boka/undervisninga. Litt for sent å skaffe den nå også.

 

Men takk skal du ha, jeg får se litt på dette, om ikke annet desperat prøve å memorisere disse formlene også...:)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til denne:

 

Et frukttre er i dag 2,0 m høyt og vokser nå med 0,3 m i året. Treet kan bli 5,0 m høyt. Vekstfarten er proporsjonal med avstanden opp til slutthøyden. Finn høyden etter t år.

 

Setter pris på svar.

 

edit: yay, fikk den til. *Confidence boost*

Endret av henrik_s
Lenke til kommentar
Trenger hjelp til denne:

 

Et frukttre er i dag 2,0 m høyt og vokser nå med 0,3 m i året. Treet kan bli 5,0 m høyt. Vekstfarten er proporsjonal med avstanden opp til slutthøyden. Finn høyden etter t år.

 

Setter pris på svar.

Om jeg ikke tar helt feil kan du prøve å løse denne differensiallikningen:

p><p>

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...