Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

f(x) = nullpunktene til funksjonen

f'(x) = Topp og bunnpunktet ( Der den deriverte er null er stigningen 0 altså topp og bunn )

f'(2) = litt verre men se om du kan klare å finne der stigningstallet er 2

f'(-2)= siden grafen er symmetrisk rundt toppunktet vil dette punktet være på andre siden av 2

Lenke til kommentar
f(x) = nullpunktene til funksjonen

f'(x) = Topp og bunnpunktet ( Der den deriverte er null er stigningen 0 altså topp og bunn )

f'(2) = litt verre men se om du kan klare å finne der stigningstallet er 2

f'(-2)= siden grafen er symmetrisk rundt toppunktet vil dette punktet være på andre siden av 2

-2 og 2 er ikke symetrisk om toppunktet siden topppunktet ligger på f(3)

Lenke til kommentar
Ser ut til meg som om man tar utgangspunkt i hva veksten av beløpet vil være verdt i løpet av de 8 årene man gjør uttak. Altså snur man ting litt på hode og i stede for å se på verdien x som man tar ut så ser man påå verdien av disse pengene med 4% rente over en 8 års periode. De første pengene man tar ut vil ha verdi x*1.04^7, de neste x*1.04^6 og så videre. Summen må ha en verdi lik startsummen og rentene over 8 år.

Takk for svar. Var lettere da jeg fant ut at summen av nåverdiene selvfølgelig må være lik beløpet på kontoen.

p><p>x=94951.48

:)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp til denne:

Bruk regresjon for å finne funksjonsutrykket for den rette linja som passer best som modell for datamaterialet i denne tabellen:

Alder, x dager: 0-------8-------22-------35-------51

Vekt, y kg: 3,1-----3,3-----4,1------4,7------5,5

(Sorry for dårlig laget tabell:P)

Jeg kommer frem til at y = 0,048x + 3,018

Så skal jeg tegne det inn i et koordinatsystem, både grafen til likningen, og punktene fra tabellen. Men får det ikke til å stemme overens i det hele tatt (ikke sånn ca en gang heller), for med stigningstall 0,048 er det jo nesten ingen stigning i det hele tatt.

Noen som har noen innspill til hva jeg har gjort galt?

(Løser gamle eksamensoppgaver, så har ikke fasit til oppgaven heller)

Endret av kerti
Lenke til kommentar
Vis at x=1 er en løsning på likningen x^3-2x^2-5x+6=0

Hvordan skal man bruke polynomdivisjon for å finne løsninger?

Du kan gjøre som Daniel sa, sette inn 1, og sjekke at det stemmer. Eventuelt kan du først polydomdividere med faktoren (x-1).

x^3-2x^2-5x+6 : (x-1) = x^2-x-6 <--som igjen kan faktoriseres til (x-3)(x+2) (Veldig mye lettere å se denne ene for et tredjegradsuttrykk)

x^3-2x^2-5x+6=(x-3)(x+2)(x-1)=0 gir altså løsningene x=1, x=3, og x=-2.

Endret av hli
Lenke til kommentar
Kunne noen av dere derivere og kanskje dobbelderivere denne funksjonen? :)

Læreren din sitter hjemme og ler. Enten det eller så har du bare funnet opp en funksjon.

edit: men ja, jeg lurte på det samme som Torbjørn T.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

khaffner:

Skal det stå mimetex.cgi?e^{\ln(x)} under brøkstreken?

Red.: I so fall gjev Sage dette. Faktorisering får du gjere sjølv.

kerti:

Likninga er rett trur eg, so det er berre teikninga som er feil. Det er lite stigning ja, men det er ein lang periode. Etter 50 dagar har t.d. vekta gått opp 2,4kg.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg litt med denne ??

"En dag er utetemperaturen -10 grader. Inne i et hus er temperaturen 20 grader. Så går strømmen ved tiden x = 0 slik at huset ikke lenger blir varmet opp. Vi setter at temperaturen etter x timer er y grader. Etter Netwons avkjølingslov er da y(x) bestemt av differensiallikningen:

y' = k (-10-y)

Til å begynne med synker temperaturen med en fart på 3,0 grader per time.

a) Vis at k = 0,1 --> (Jeg satte inn y' = -3,0 og y = 20, da fikk jeg k = 0,1)

Men så kommer problemet

b) Finn uttrykket for y(x).

Lenke til kommentar

Jeg har en vektoroppgave som er litt tricky. Noen som kan hjelpe?

Vi har gitt punktet a(2,-1), AB=[4,3], BC=[-7,1]. I deloppgavene har jeg funnet B(6,2) og C(-1,3)

Finn ved regning koordinatene til et punkt D slik at ABCD blir et paralellogram.

Jeg har prøvd med på BC=k*AD, men jeg får ikke en verdi jeg kan sette inn for k så jeg kan finne x og y koordinatet til D.

Jeg satt det opp slik,

[-7,1]=k[x-2,y+1].

Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Jeg har en vektoroppgave som er litt tricky. Noen som kan hjelpe?

Vi har gitt punktet a(2,-1), AB=[4,3], BC=[-7,1]. I deloppgavene har jeg funnet B(6,2) og C(-1,3)

Finn ved regning koordinatene til et punkt D slik at ABCD blir et paralellogram.

Jeg har prøvd med på BC=k*AD, men jeg får ikke en verdi jeg kan sette inn for k så jeg kan finne x og y koordinatet til D.

Jeg satt det opp slik,

[-7,1]=k[x-2,y+1].

Hva gjør jeg feil?

Du trenger ikke å sette k utenfor! Siden dette er et parallellogram, er ikke bare de to linjene parallelle, men de må også være like lange! Bare sett dem lik hverandre=) Da får du

[-7,1]=[x-2,y+1]

-7 = x-2 og 1 = y+1

x = -5 og y = 0 =)

Ikke verre enn som så;)

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg litt med denne ??

"En dag er utetemperaturen -10 grader. Inne i et hus er temperaturen 20 grader. Så går strømmen ved tiden x = 0 slik at huset ikke lenger blir varmet opp. Vi setter at temperaturen etter x timer er y grader. Etter Netwons avkjølingslov er da y(x) bestemt av differensiallikningen:

y' = k (-10-y)

Til å begynne med synker temperaturen med en fart på 3,0 grader per time.

a) Vis at k = 0,1 --> (Jeg satte inn y' = -3,0 og y = 20, da fikk jeg k = 0,1)

Men så kommer problemet

b) Finn uttrykket for y(x).

ÅNEI!! Jeg brukte akkurat en god stund på å skrive inn hele utregninga, også hang det for****** nettet seg opp:@

Men jeg kan kjapt forklare deg hva du gjør:

Her må du regne ut differensiallikninga y' = k (-10-y).

Du har verdien for k, og setter den inn og ganger ut. Så flytter du over y'ene på VS, slik at du har likninga på formen y' + h(x) * y = g(x). Og så kan du bruke metoden med integrerende faktor, som det helt sikkert står om i matteboka di;)

Beklager at jeg ikke forklarer bedre, men har ikke tid nå. Hvis ikke du forstod kan sikkert noen andre hjelpe deg;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...