Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter noe jævlig med å forstå fellesnevner i algebra-brøk.

Se her:

3a            3
-      -     -   =
4a-6          4

Hva blir fellesnevneren? Vis meg hvordan man finner det ut.

edit: leif

edit 2: Det haster no jævlig akkurat nå! Så værsåsnill å hjelp meg!

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
Sliter noe jævlig med å forstå fellesnevner i algebra-brøk.

Se her:

3a            3
-      -     -   =
4a-6          4

Hva blir fellesnevneren? Vis meg hvordan man finner det ut.

edit: leif

edit 2: Det haster no jævlig akkurat nå! Så værsåsnill å hjelp meg!

2 er en felles faktor i 4 og 6. Den første nevneren kan altså skrives som 2(2a-3).

fn = 2(2a-3)

I den andre nevneren kan 4 skrives som 2 * 2. Det er allerede én 2 i fellesnevneren, men vi må legge til den andre.

fn = 2*2(2a-3) = 4(2a-3)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det er riktig? Blir svimmel av så mye tall.

edit: Har regna ut nå. Er det noen som vil vise meg utregningen så jeg kan se at jeg har gjort riktig?

Det er allerede én 2 i fellesnevneren, men vi må legge til den andre.

Hvorfor det?

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar
2 er en felles faktor i 4 og 6. Den første nevneren kan altså skrives som 2(2a-3).

fn = 2(2a-3)

I den andre nevneren kan 4 skrives som 2 * 2. Det er allerede én 2 i fellesnevneren, men vi må legge til den andre.

fn = 2*2(2a-3) = 4(2a-3)

uhm, hvorfor ikke bare gange med (a-6/4) da?

da får du jo 4a-6 på begge sider..

Da blir det 3a-3(a-6/4) som blir 18/4 eller 9/2 eller 4,5 som teller og 4a-6 som nevner. Du kan leke mer med den om du vil :)

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man finne fellesnevner på denne måten, etter hvert kan man jo bare se det automatisk. Men det jeg viste var en systematisk måte å gjøre det på. Uansett ender du opp med samme uttrykk. I ditt tilfelle 4,5 / (4a-6), og i mitt tilfelle 9 / (8a-12) som jo er akkurat det samme.

Er du helt sikker på at det er riktig? Blir svimmel av så mye tall.edit: Har regna ut nå. Er det noen som vil vise meg utregningen så jeg kan se at jeg har gjort riktig?Hvorfor det?
Fordi du skal kunne få 4 ut i fra fellesnevneren, og det får du ikke med 2(2a-3).
Lenke til kommentar
Jeg fikk -9 / 8a - 12 til svar. Hva fikk dere?

Som sagt ovenfor fikk jeg 9 / (8a-12) som svar. Husket du rette fortegn når du ganget ut paranteser osv.?

Hvis du gjør det slik noob11 sier får du 4,5 / (4a-6), altså halvparten både i teller og nevner (dermed er det samme brøk).

Lenke til kommentar

Sitter og deriverer for full maskin, og trenger å vite om det jeg gjør er riktig eller ikke.

Er sikkert nokså enkelt, men jeg begynner å stusse med en gang jeg skal kombinere derivasjonsregler.

f(x) = 3x * lnx
f`(x) = 3 * lnx + 3x * 1/x
f`(x) = 3lnx + 3

Ser dette riktig ut?

Lenke til kommentar
Hvordan fikk du 9 / (8a-12) som svar?

vis meg utregningen så jeg forstår!

edit: Beklager at jeg er så sint, men jeg synes det går litt sakte og jeg har 14 oppgaver til som jeg ikke forstår noe som helst av og jeg har prøve i morra :(

Det blir vel noe sånt:

EDIT: Oppdatert med en forklaring.

post-40145-1192372016_thumb.jpg

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Faen i helvete! Jeg skal ha prøve i morgen om algebra-brøk og jeg skjønner ingenting av det. Fellesnevner og alt det tullet der. Jeg ser at jeg har fått gjort 1 oppgave i hele dag!

edit: Og den ene opogaven jeg har klart har Jaffe gjort for meg :(

edit 2: Jeg skjønner ikke hva du gjør på den 4 og 5 linja Jaffe! Forklar!

edit 3: FORKLAR DA FOR FAEN!! JEG HAR PRØVE I MORRA!1 HELVETE ALTSÅ!! MØKK!

Endret av Metalheart
Lenke til kommentar

Ok, en gjennomgang.

Vi har brøken 3a / (4a-6) - 3/4. For å addere eller subtrahere brøker, må de ha samme nevner. Det første steget er da å finne en fellesnevner. Da faktoriserer vi nevnerne i de to brøkene:

nevner 1: 4a-6 = 2(2a-3)

nevner 2: 4 = 2*2

Vi legger til faktorene 2 og (2a-3) fra nevner 1 i fellesnevneren. Den andre nevneren "krever" at tallet 4 også skal forekomme i fellesnevneren. Det gjør det ikke -- vi kan ikke få 4 ut fra 2 og (2a-3). Men hvis vi legger til en 2, kan vi få 4 ut i fra 2*2. Fellesnevneren er altså 2*2(2a-3) = 4(2a-3).

Det neste vi må gjøre er å utvide brøkene slik at de begge får samme nevner. Hvis vi ser på den første først: hva må vi gange nevneren 4a-6 = 2(2a-3) med for å få 4(2a-3)? Jo, 2. 2 må vi gange inn både i teller og nevner, ellers endrer brøkens verdi seg. Vi får da 3a*2 / 2(2a-3)*2 = 6a/4(2a-3). Så ser vi på den andre: Hva må vi gange nevneren 4 med for å få 4(2a-3)? Jo, (2a-3). Og igjen må vi gange dette inn i telleren også. Vi får altså 3(2a-3) / 4(2a-3).

Nå som begge brøkene har samme nevner, kan vi dra dem sammen på én brøkstrek. Da får vi:

(6a - 3(2a-3)) / 4(2a-3)

Så ganger vi ut parantesen i telleren:

(6a - 6a + 9) / 4(2a-3)

6a - 6a er naturligvis 0, så det leddet detter bort. Vi står igjen med 9 i teller. Da ser vi at det ikke er mer å gjøre (vel, vi kan dele brøken på 2 om vi absolutt vil, og få samme svar som noob11). Da ganger vi bare ut parantesen i nevner også:

9 / (8a-12)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...