K.. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Stemmer det Xell sier, det er på mange måter bedre å svare med som ). For eksempel kan en skrive , som kan være med på å forenkle brøken Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Noen som kan hjelpe meg med disse oppgavene? trodde jeg kunne bruke formelen f'(a)*(x-a)+f(a) på c. Men får det ikke til å stemme. Så klarer jeg heller ikke å finne topp og bunnpunkt på f(x)=e^2x-4e^x Prøvde å bruke f'(x) og fortegnsskjema, men blir feil svar. Det være et bunnpunkt på (ln2, -4) Takker Endret 13. mai 2009 av Maximillionaire Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det skal funke fint det - hva er f(x) i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det skal funke fint det - hva er f(x) i dette tilfellet? Beklager det, glemte å legge ved denne. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Så klarer jeg heller ikke å finne topp og bunnpunkt på f(x)=e^2x-4e^xPrøvde å bruke f'(x) og fortegnsskjema, men blir feil svar. Det være et bunnpunkt på (ln2, -4) Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Som gir tangenten: Tar forbehold om regnefeil her. Endret 13. mai 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Som gir tangenten: Tar forbehold om regnefeil her. Hva må gjøres på d? Finn koordinatene til et annet punkt Q på grafen f der tangenten til f i Q er parallell med tangenten i P(3,-1,33). Vis at tangenten har likningen y=-3x-3. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) På oppgave d) må du finne det andre punktet til f(x) som har stigningstall 15. Du må da løse andregradslikningen og Du har alt funnet tangenten for linja med stigningstall f'(3), nå må du finne tangenten for linja som har f'(-5) som stigningstall og som går igjennom punktet . Endret 13. mai 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 På oppgave d) må du finne det andre punktet til f(x) som har stigningstall 15. Du må da løse andregradslikningen og Du har alt funnet tangenten for linja med 3 som stigningstall, nå må du finne tangenten for linja som har -5 som stigningstall og som går igjennom punktet . Thank you, thank you, you are far too kind : ) Lenke til kommentar
K.. Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Viktige er at du forstår. Har forresten retta opp i oppgave c). Hadde en lei fortegnsfeil der. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Enkel geometri oppgave. Sliter med oppgave B, det eneste jeg kommer på er å finne ut hva CD og BD er før jeg finner AD, men da må jeg jo vite hva AD er først for å bruke pytagoras. Link til bilde av oppgaven: http://img14.imageshack.us/my.php?image=oppgave.jpg Endret 13. mai 2009 av Eplesaft Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Enkel geometri oppgave.Sliter med oppgave B, det eneste jeg kommer på er å finne ut hva CD og BD er før jeg finner AD, men da må jeg jo vite hva AD er først for å bruke pytagoras. Link til bilde av oppgaven: http://img14.imageshack.us/my.php?image=oppgave.jpg AD er høyden i trekanten ABC dersom du bruker BC som grunnlinje. Sett opp en likning hvor du regner ut arealet på to forskjellige måter. Endret 13. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Enkel geometri oppgave.Sliter med oppgave B, det eneste jeg kommer på er å finne ut hva CD og BD er før jeg finner AD, men da må jeg jo vite hva AD er først for å bruke pytagoras. Link til bilde av oppgaven: http://img14.imageshack.us/my.php?image=oppgave.jpg hint: AD er høyden i trekanten ABC. Uttrykk arealet av trekanten på to forskjellige måter, så skal du nok se at du kan få et svar :=) Jeg vet at BC = 5 cm. Da må jo AB*h/2 = BC*AD/2 = 8 5*AD/2 = 8 5AD = 16 AD = 3,2? Riktig? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det ser riktig ut ja, har du ingen fasit? Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det ser riktig ut ja, har du ingen fasit? Nei har ikke det, så på diverse tråder som lenket til ulike sider, var rett og slett bare en liten test av meg selv. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Når jeg ser etter, så har nok ikke BC lengde lik 5. Jeg kaller punktet der normalen fra C ned på AB krysser AB for P. Endret 13. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Når jeg ser etter, så har nok ikke BC lengde lik 5. Jeg kaller punktet der normalen fra C ned på AB krysser AB for P. Beklager fordi jeg svarte litt seint. Jeg merket nå at jeg regnet ut (klumsete feil) til å begynne med. Etter at jeg gjorde det rett fikk jeg samme svar som deg, dog gikk jeg frem litt annerledes. Jeg fant ut BC først, og ettersom AB*h/2 = 6, betyr jo det at BC \cdot b = CB*/cdot AD = AD/2 = 6. Da fikk jeg til slutt likningen: -Edit: prøvde meg på like så godt på å skrive inn formler. Endret 13. mai 2009 av Eplesaft Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvordan finner jeg vendepunktene til en funksjon? Og hva mener dem egentlig med det :/ ? Når den går fra + til - f. eks.? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvordan finner jeg vendepunktene til en funksjon? Og hva mener dem egentlig med det :/ ? Når den går fra + til - f. eks.? Vendepunktet til en funksjon er når den dobbeltderiverte endrer fortegn (f''(x)=0). Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Hvordan finner jeg vendepunktene til en funksjon? Og hva mener dem egentlig med det :/ ? Når den går fra + til - f. eks.? Vendepunktene finner man ved å dobbelderivere, sette den dobbelderiverte lik 0 og løse likningen og drøfte fortegnet. Er den dobbelderiverte positiv i et intervall, vil grafen være konkav i dette intervallet - motsatt, og den vil være konveks. Tenk: positiv dobbelderivert, og grafen smiler - negativ dobbelderivert og grafen er sur. Hva man kan bruke det til? Blant annet kan man finne hvor funksjonen øker/avtar mest (som enten er i vendepunktene, eller i randpunktene til definisjonsområdet), eller man kan bruke den dobbelderiverte til å avgjøre hvor vidt et ektramalpunkt er et topp- eller bunnpunkt. Edit: rettet en konvekskonkavfeil. Endret 13. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå