Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan går jeg fram for å regne ut dette?

 

Jeg må også sette prøve på svaret, men har ikke peiling på hvordan jeg skal løse denne:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x-4}{21}\ = 2x - \frac{5(3x + 4)}{7}\

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x-4}{21}\ = 2x - \frac{5(3x + 4)}{7}\ Først regner vi ut det vi kan.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x-4}{21}\ = 2x - \frac{(15x + 20)}{7}\ Finner fellesnever som er 21

 

chart?cht=tx&chl=21*(\frac{x-4}{21}\) = 21*(\frac{2x}{1}\) - 21*(\frac{15x + 20}{7}\) Forkorter

 

chart?cht=tx&chl=(\frac{x-4}{21}\) = (\frac{21*(2x)}{21}\) - \frac{3*(15x + 20)}{21}\ Regner ut

 

chart?cht=tx&chl=(\frac{x-4}{21}\) = (\frac{42x}{21}\) - (\frac{45x + 60}{21}\)

 

chart?cht=tx&chl=0 = (\frac{42x}{21}\) - (\frac{45x + 60}{21}\) - (\frac{x-4}{21}\)

 

chart?cht=tx&chl=0 =  \frac{(42x)-(45x+60)-(x-4)}{21}\

 

chart?cht=tx&chl=0 =  \frac{42x-45x-60-x+4}{21}\

 

chart?cht=tx&chl=0 =  \frac{-4x-56}{21}\

 

chart?cht=tx&chl=0 =  -4x-56

 

chart?cht=tx&chl=4x = -56

 

chart?cht=tx&chl= x=\frac{-56}{4}\

 

chart?cht=tx&chl= x=-14

 

Kan hende dette er major fail, skal sjekke.

 

EDIT Liten leif

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hei jeg har noen spørsmål (matteeksamen i morgen).

 

jeg har et uttrykk a^2/b - -b/a så skal jeg regne det ut ved at jeg får vite at a=3 og b=-2,

da blir det 9/-2 - ??? spørsmålet mitt er: når jeg har -b så far jeg vite at b=-2 blir det da et positivt eller negativt tall?

 

Så er det sannsynlighet: Rebekka prøver lykken på lykkehjul der tallene går fra 1 til 12, bare ett tall gir gevinst hver spilleomgang. Rebekka satser på det samme tallet i to spilleomganger. Hva er sannsynligheter for at hun vinner begge gangene?

er det: 1/12*1/12 som blir 1/144?

Og en ting til er det 1/6 sjangs for å få 7 når du kaster 2 terninger? 6/6*1/6=6/36=1/6?

Lenke til kommentar
Hei jeg har noen spørsmål (matteeksamen i morgen).

 

jeg har et uttrykk a^2/b - -b/a så skal jeg regne det ut ved at jeg får vite at a=3 og b=-2,

da blir det 9/-2 - ??? spørsmålet mitt er: når jeg har -b så far jeg vite at b=-2 blir det da et positivt eller negativt tall?

 

Så er det sannsynlighet: Rebekka prøver lykken på lykkehjul der tallene går fra 1 til 12, bare ett tall gir gevinst hver spilleomgang. Rebekka satser på det samme tallet i to spilleomganger. Hva er sannsynligheter for at hun vinner begge gangene?

er det: 1/12*1/12 som blir 1/144?

Og en ting til er det 1/6 sjangs for å få 7 når du kaster 2 terninger? 6/6*1/6=6/36=1/6?

 

I første oppgave: Tell antall minustegn. Er det et partall, blir det positivt, er det oddetall blir det negativt. Her har du altså chart?cht=tx&chl=\frac{9}{-2} - \frac {-(-2)}{3}, altså negativt. I andre oppgave er begge riktig.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Mulig jeg er veldig dum og ikke har fulgt med i timen, men har et fasitsvar jeg ikke får helt til å stemme. Temaet er vektorer og skal finne ut om C-vektor + K*D-vektor er vinkelrett på C vektor.

 

Vektorene er gitt ved:

C: (4,3) D: (3, -3)

 

 

 

-> -> ->

c + k d (VINKELRETT PÅ) d = (4, 3)+k (3,-3) = (4+3k, 3-3k)

 

 

Spørsmålet mitt er hvorfor i allverden det blir 4+3k i svaret?

Og hvorfor er ikke

k (3, -3) = (3k, -3k) ?

Lenke til kommentar
Hei jeg har noen spørsmål (matteeksamen i morgen).

 

jeg har et uttrykk a^2/b - -b/a så skal jeg regne det ut ved at jeg får vite at a=3 og b=-2,

da blir det 9/-2 - ??? spørsmålet mitt er: når jeg har -b så far jeg vite at b=-2 blir det da et positivt eller negativt tall?

 

 

mimetex.cgi?\frac{(-27-4}{6}\

 

mimetex.cgi?\frac{-31}{6}\

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

andeik:

To vektorar står vinkelrett på kvarandre om prikkproduktet av dei er 0. Dvs. for to vektorar chart?cht=tx&chl=[a,b],\ [c,d]chart?cht=tx&chl=a\cdot c + b\cdot d = 0.

 

Slik eg les oppgåva du gir, skal du finne ut om chart?cht=tx&chl=(\vec{C}+k\vec{D})\perp \vec{C}, dvs. om chart?cht=tx&chl=(\vec{C}+k\vec{D})\cdot \vec{C}=0, for ein eller annan konstant k.

 

chart?cht=tx&chl=\vec{C}+k\vec{D} = [4,3]+k[3,-3]=[4,3]+[3k,-3k]=[4+3k,3-3k].

 

For at denne vektoren skal stå vinkelrett på C-vektoren må du altso ha følgjande:

chart?cht=tx&chl=[4+3k,3-3k]\cdot [4,3]=4(4+3k)+3(3-3k)=0

 

Ut frå den likninga finn du ein k-verdi som gjer at chart?cht=tx&chl=(\vec{C}+k\vec{D})\perp \vec{C}.

 

So eit spørsmål til deg:

Spørsmålet mitt er hvorfor i allverden det blir 4+3k i svaret?
Skulle svaret vere [4+3k,3-3k], det er jo berre vektoren C+kD? Er det eg som har fullstendig misforstått oppgåva på eit eller anna vis?
Lenke til kommentar

Yess! da var det på tide med integrasjon!

 

Har klart starten av kapittelet relativt greit. men kom borti en lite sammarbeidsvillig nøtt nå. som sikkert er mye enklere enn jeg tror

 

63111079.gif

 

Usikker på hva slags integrasjon jeg skal bruke her. er det Integrasjon ved variabelskifte? i så fall blir 53220852.gif

 

I så fall fikk jeg ikke noe tilnærmet fasitsvaret: 52503606.gif

 

takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke har en kalkulator og ønsker å beregne rota av: 843985395

Eller 4-neddi-korga-til-rot-tegnet(78)?

Hvis dette er i forhold til prøver der du ikke tilgang på kalkulator er det helt greit å beholde rot-tegnet i svaret. Det samme gjelder brøker.

 

Hvis det er av egeninterresse: http://www.homeschoolmath.net/teaching/squ...t-algorithm.php

 

Eventuelt kan du google "calculating square root" så finner du flere sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...