RainbowLady Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Er en 30/60/90-trekant, men jeg tror jeg fant svaret. Den lengste kateten var 16 cm, og etter litt regning fant jeg at den minste var 9.24 cm, og da blir vel hypotenusen 18.48 cm. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 BAHRGLE Har prøvdd å finne dette på internett , men ga opp derfor tenkte jeg at jeg kunne lage det i geogebra. noe jeg ikke får til. Noen som kunne gi en hjelpende hånd, eller musetrykk ? Det jeg prøver å lage er en dynamisk trekant der jeg kan sette inn verdier og få ut de manglende verdiene. Så om jeg vet lengden av AB og / C så skulle geogebra klare å gi meg målene og vinklene til de manglende sidene. Står virkelig fast her, får bare opp. Funksjonen går i loop hver gang jeg lager glidere for vinkler og sidelengder. Tenker det har noe å gjøre med når jeg vil vise de forskjellige tingene. Om noen ikke hart tid til å hjelpe vile, en videolink eller tutor være til stor hjelp. : ) Lenke til kommentar
tarQue Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Em, hvordan regner man dm^3 til m^3? Altså jeg vet at 1m^3 er 1000dm^3 men jeg vil ha utregnings-metoden. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Em, hvordan regner man dm^3 til m^3? Altså jeg vet at 1m^3 er 1000dm^3 men jeg vil ha utregnings-metoden. 1 m er 10 dm. 1 m^3 blir altså (10 dm)^3=1000 dm^3 Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har en oppgave jeg slitter litt med, noen som kunne visst meg veien? "Løs differensiallikningen y'=2xy med initialbetingelsen y(1) = 5e." TAKK! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) 1/y * y' = 2x 1/y * dy = 2x * dx ln|y| + C = 2x2/2 + C ln|y| = x2 + C eln|y| = ex^2 + C |y| = ex^2*eC |y| = ex^2*C y = C*ex^2 PS: På den andre linjen integrerer jeg. Endret 11. mai 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Har en oppgave jeg slitter litt med, noen som kunne visst meg veien?"Løs differensiallikningen y'=2xy med initialbetingelsen y(1) = 5e." TAKK! D=5/e håper det er rett... Endret 11. mai 2009 av Janhaa Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvordan skal jeg gå frem for å løse denne ulikheten? x^3-x^2-4x+4 < 0 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Bruke kalkulator? Evt: x3 - x2 - 4x < -4 x(x2 - x - 4) < -4 Kommer du videre da? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Trenger hjelp med en eksamensoppgave om rekker her: Kari sparer på ein BSU-konto. Ho set inn 15 000 kroner i byrjinga av året i 10 år. Vi reknar med at innskottsrenta er 2,5 % per år i heile spareperioden. a) Kor mykje har ho på kontoen eitt år etter at det siste beløpet er sett inn? Kari kjøper eit hus. Ho låner 1 000 000 kroner. Vi reknar med at lånerenta er 4,0 % per år i heile låneperioden. Banken foreslår at lånet skal betalast tilbake i 20 like store årlege beløp, første gong eitt år etter låneopptaket. b) Finn ved rekning kor store dei årlege innbetalingane vil bli etter denne planen. Kari ønskjer ikkje å betale meir enn 60 000 kroner i året. c) Finn ved rekning kor lang nedbetalingstida da vil bli. _______________ Sliter hovedsaklig med deloppgave b, de andre går fint. b) Geometrisk rekke med kvotient k =1.04 ... a_1, førsteleddet blir da, (10^6/20)*k? Siden det blir kalkulert rente på alle beløpene, siden det første beløpet betales ett år etter at pengene blir lånt ut? Så er det bare å summere rekken med formelen for sum av en geometrisk rekke, og dele på 20? Hater slike oppgaver, siden jeg alltid feilberegner hvor mange år det faktisk er snakk om. Grusomste kapittelet i 3MX. Endret 11. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Hvordan skal jeg gå frem for å løse denne ulikheten? x^3-x^2-4x+4 < 0 Om du ikke finner nullpunkt på kalk vil jeg anta at du skal sette inn noen tall for å finne nullpunkt. Vi ser at den er null for x=1, altså er x-1 en faktor. Vi må så polynomdividere for å finne de andre faktorene Uttrykket kan altså skrives som: Klarer du resten av oppgaven nå? Hint: Tegn fortegnsskjema Endret 11. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Takk skal du ha Da skal det gå fint. For forrige oppgave bestod av å finne nullpunktene. Men viste ikke helt om jeg skulle bruke de... Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Trenger hjelp med en eksamensoppgave om rekker her: Kari sparer på ein BSU-konto. Ho set inn 15 000 kroner i byrjinga av året i 10 år. Vi reknar med at innskottsrenta er 2,5 % per år i heile spareperioden. Kari kjøper eit hus. Ho låner 1 000 000 kroner. Vi reknar med at lånerenta er 4,0 % per år i heile låneperioden. Banken foreslår at lånet skal betalast tilbake i 20 like store årlege beløp, første gong eitt år etter låneopptaket. b) Finn ved rekning kor store dei årlege innbetalingane vil bli etter denne planen. Sliter hovedsaklig med deloppgave b, de andre går fint. Hater slike oppgaver, siden jeg alltid feilberegner hvor mange år det faktisk er snakk om. Grusomste kapittelet i 3MX. b) lånet må tilbake-betales med årlig beløp på x kr: x er ca 73582 kr hvis jeg har regna riktig Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Dette er kanskje ikkje heilt rette tråden å spørje i, men kan ein få om talsystema (binære, heksadesimale og oktale) i Del 1 av eksamen/tentamen i 2P på VGS? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Trenger hjelp med en eksamensoppgave om rekker her: Kari sparer på ein BSU-konto. Ho set inn 15 000 kroner i byrjinga av året i 10 år. Vi reknar med at innskottsrenta er 2,5 % per år i heile spareperioden. Kari kjøper eit hus. Ho låner 1 000 000 kroner. Vi reknar med at lånerenta er 4,0 % per år i heile låneperioden. Banken foreslår at lånet skal betalast tilbake i 20 like store årlege beløp, første gong eitt år etter låneopptaket. b) Finn ved rekning kor store dei årlege innbetalingane vil bli etter denne planen. Sliter hovedsaklig med deloppgave b, de andre går fint. Hater slike oppgaver, siden jeg alltid feilberegner hvor mange år det faktisk er snakk om. Grusomste kapittelet i 3MX. b) lånet må tilbake-betales med årlig beløp på x kr: x er ca 73582 kr hvis jeg har regna riktig Var ikke helt med på den utregningen der. Svaret jeg fikk var: s_20=52000*(1.04^20-1)/(1.04-1)=1548460,10 Deler på 20 og får ~77423 Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hei! Her kommer jeg med en liten opppgave fra s1 som jeg ikke helt forstår hvordan den skal løses. Jeg blir evig takknemlig for å få litt hjelp av de som er våkne nå fordi dette haster litt. Slik lyder oppgaven: En bedrift produserer produktene A og B. Produktene må gjennomgå en prosess med 3 forskjellige maskiner, M1, M2, og M3. Både A og B behandles i 30 minutter per enhet av maskin M1. Maskin M2 bruker 30 minutter per enhet på A og 15 minutter på B. Maskin M3 bruker 15 minutter per enhet på B. Produkt A blir ikke behandlet av denne maskinen. Kapasiteten ved de tre maskinene er 9 timer ved maskin M1, 7,5 timer ved maskin M2 og 3 timer ved maskin M3. Bedriften produserer x enheter av produkt A og y enheter av produkt B. A) sett opp ulikhetene som uttrykker kravene for produksjonstidene. Hvordan gjør jeg dette? (Setter stor pris på en forklaring) B) Produkt A gir en fortjeneste på 450kr per enhet og produkt B en fortjeneste på 375kr per enhet. Hvor mange enheter må bedriften produsere hver dag av de to produktene for å oppnå størst mulig fortjeneste? Takker utrolig mye for hjelp!! Dette her er noe jeg vil forstå, akkurat som dere Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Dette er kanskje ikkje heilt rette tråden å spørje i, men kan ein få om talsystema (binære, heksadesimale og oktale) i Del 1 av eksamen/tentamen i 2P på VGS? ser sånn ut... http://udir.no/Eksamensoppgaver/Eksamen-Ku...atikk-Vg2P-V08/ Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg tror ikke det er noen begrensning på hva man kan få på del 1, så lenge oppgavene ikke trenger kalkulator. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Hvordan skal denne ulikheten løses? 6x-x^2 > eller lik 0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå