Mr.Anki Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hva slags derivasjonsregel skal jeg bruke på denne? f(x)= 3*e^(2x) Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Kjerneregelen. u = 2x, u' = 2. Se bort fra 3-tallet, det er bare en konstant. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hei Har et integral her som jeg ikke klarer å løse: Kan jeg i det hele tatt bruke substitusjon her? Oppgaven sier: "Løs integralet vhs. variabelskifte". Takker for svar. Edit: Nevermind, fikk dette svaret da jeg løste det på kalkulator òg ... Sikkert bare feil i løsningsforslaget. Endret 9. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Substitusjon er det samme som variabelskifte. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) O=overflate Der r=2,4 h=8,3 Noen som kan hjelpe? Endret 9. mai 2009 av €rk Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Der r=2,4 h=8,3 Noen som kan hjelpe? Tast tallene inn på en kalkulator? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Der r=2,4 h=8,3 Noen som kan hjelpe? Tast tallene inn på en kalkulator? Husker ikke hva som skal opp først av + inn parantes, eller gange, eller kvadratrot.. Men fikk noe som ca. 85 cm^2 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jeg får ~83 edit: Om du ikke har en kalkulator som støtter paranteser må du starte med den "dypeste" kjernen, som i dette tilfellet er h^2+r^2 1. h^2+r^2 2. kvadratroten av dette 3. adder r 4. multipliser svaret med pi og r Endret 9. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Substitusjon er det samme som variabelskifte. Jepp, jeg bruker dem litt om hverandre. Har et spørsmål til som jeg lurer på. Ser at mange oppgaver innen vektorfunksjoner spør om aksellerasjonsvektoren og hastighetsvektorene er ortogonale. Ingen problem å finne det, men hva betyr det i praksis? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Substitusjon er det samme som variabelskifte. Jepp, jeg bruker dem litt om hverandre. Har et spørsmål til som jeg lurer på. Ser at mange oppgaver innen vektorfunksjoner spør om aksellerasjonsvektoren og hastighetsvektorene er ortogonale. Ingen problem å finne det, men hva betyr det i praksis? At fartsretningen endres, men ikke absoluttverdien av farten så vidt jeg vet. edit: og gjenstanden som akselereres vil gå inn i sirkelbane Endret 9. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Noen som har lyst til å løse denne? Hadde den på heldagsprøve i R2 på torsdag. Oppgave 9:En miljøgift bli brutt ned med en fart som er proporsjonal med mengden av stoffet som er igjen. Proporsjonalitetskonstanten er 0,03. La t være antall år fra det tidspunktet det er 60 kg igjen av stoffet. a) Sett opp differensiallikningen som beskriver mengden av stoffet. b) Finn funksjonen som viser mengden m kg som er igjen etter t år. c) Hvor lang tid tar det før en opprinnelig mengde miljøgift har avtatt med 75%? Jeg fant noe i boken, som gav meg likningen m' = km, der k er proporsjonalitetskonstanten, og at den generelle løsningen for denne diff. likningen skulle være m(t) = Cekt, men jeg får ikke til å finne den generelle løsningen på m' = km, og jeg lurer på om denne likningen i det hele tatt kan brukes i oppgaven. Og jeg lurer også på om mitt svar på c) var riktig. Jeg fikk 46,2 år. Endret 9. mai 2009 av Zeke Lenke til kommentar
Colb Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvordan løser jeg følgende oppgave? 2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8] og rotenav3 tan (Pi x) = 1 xE[-2 ,2] Står lite om hvordan man løser det i boka.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Noen som har lyst til å løse denne? Hadde den på heldagsprøve i R2 på torsdag. Oppgave 9:En miljøgift bli brutt ned med en fart som er proporsjonal med mengden av stoffet som er igjen. Proporsjonalitetskonstanten er 0,03. La t være antall år fra det tidspunktet det er 60 kg igjen av stoffet. a) Sett opp differensiallikningen som beskriver mengden av stoffet. b) Finn funksjonen som viser mengden m kg som er igjen etter t år. c) Hvor lang tid tar det før en opprinnelig mengde miljøgift har avtatt med 75%? Jeg fant noe i boken, som gav meg likningen m' = km, der k er proporsjonalitetskonstanten, og at den generelle løsningen for denne diff. likningen skulle være m(t) = Cekt, men jeg får ikke til å finne den generelle løsningen på m' = km, og jeg lurer på om denne likningen i det hele tatt kan brukes i oppgaven. Og jeg lurer også på om mitt svar på c) var riktig. Jeg fikk 46,2 år. er bare en ny konstant som kan kalles C, altså er . Hadde samme prøve, og svaret på oppgave c) er rett. Endret 9. mai 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hvordan løser jeg følgende oppgave? 2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8] og rotenav3 tan (Pi x) = 1 xE[-2 ,2] Står lite om hvordan man løser det i boka.. Jasså, hvilken bok har du da, som gir oppgaver om trigonometriske grunnligninger uten eksempler på det? , så altså må . Samme som sist: løs for x og velg ut k-verdier som gir deg x-verdier innafor [-2,2]. edit: sorry, såg feil på den siste der. Når det gjelder eksaktverdier for f.eks. så står disse antageligvis i regelboken din. (Men de kan lett utledes og huskes vha. pytagoras.) Endret 9. mai 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hvordan løser jeg følgende oppgave? 2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8] og rotenav3 tan (Pi x) = 1 xE[-2 ,2] Står lite om hvordan man løser det i boka.. Det står garantert om hvordan man løser slike likninger i boka, da har du nok ikke lett godt nok Den andre klarer du sikkert selv Endret 9. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Lurer på denne Geometri oppgaven her Har prøvd å løse den, og fått riktig svar men forstår hverken hvordan jeg fikk det eller hvorfor det gir riktig svar. http://img149.imageshack.us/img149/1853/geometri.jpg Dette gir 60 som er vinkel A, men hvorfor ? Dermed er B 60 + 90 = 150 Tror at jeg tenkte slik at den første ligningen er ABD og andre ligningen er BCD Hvorfor kan denne løses på denne måten ? Hvordan kan man vite at DB halverer firkanten i to ( Trekant ABD og trekant BCD ) Endret 9. mai 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg tror kanskje du har glemt et bilde Lenke til kommentar
Colb Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hvordan løser jeg følgende oppgave? 2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8] og rotenav3 tan (Pi x) = 1 xE[-2 ,2] Står lite om hvordan man løser det i boka.. Jasså, hvilken bok har du da, som gir oppgaver om trigonometriske grunnligninger uten eksempler på det? , så altså må . Samme som sist: løs for x og velg ut k-verdier som gir deg x-verdier innafor [-2,2]. edit: sorry, såg feil på den siste der. Når det gjelder eksaktverdier for f.eks. så står disse antageligvis i regelboken din. (Men de kan lett utledes og huskes vha. pytagoras.) tusen takk ble forvirra av at det sto noe annet enn x alene men forstod det nå. takk så mycket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå