Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Har et integral her som jeg ikke klarer å løse:

p><p>\int u^2 \text{d}u=\frac{1}{3}u^3+C=\frac{1}{3}(\ln x)^3+C

Kan jeg i det hele tatt bruke substitusjon her? Oppgaven sier: "Løs integralet vhs. variabelskifte".

Takker for svar. ;)

Edit: Nevermind, fikk dette svaret da jeg løste det på kalkulator òg ... Sikkert bare feil i løsningsforslaget.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Jeg får ~83

edit:

Om du ikke har en kalkulator som støtter paranteser må du starte med den "dypeste" kjernen, som i dette tilfellet er h^2+r^2

1. h^2+r^2

2. kvadratroten av dette

3. adder r

4. multipliser svaret med pi og r

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Substitusjon er det samme som variabelskifte.

Jepp, jeg bruker dem litt om hverandre. :)

Har et spørsmål til som jeg lurer på. Ser at mange oppgaver innen vektorfunksjoner spør om aksellerasjonsvektoren og hastighetsvektorene er ortogonale. Ingen problem å finne det, men hva betyr det i praksis?

Lenke til kommentar
Substitusjon er det samme som variabelskifte.

Jepp, jeg bruker dem litt om hverandre. :)

Har et spørsmål til som jeg lurer på. Ser at mange oppgaver innen vektorfunksjoner spør om aksellerasjonsvektoren og hastighetsvektorene er ortogonale. Ingen problem å finne det, men hva betyr det i praksis?

At fartsretningen endres, men ikke absoluttverdien av farten så vidt jeg vet.

edit: og gjenstanden som akselereres vil gå inn i sirkelbane

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å løse denne? Hadde den på heldagsprøve i R2 på torsdag.

Oppgave 9:

En miljøgift bli brutt ned med en fart som er proporsjonal med mengden av stoffet som er igjen. Proporsjonalitetskonstanten er 0,03.

La t være antall år fra det tidspunktet det er 60 kg igjen av stoffet.

a) Sett opp differensiallikningen som beskriver mengden av stoffet.

b) Finn funksjonen som viser mengden m kg som er igjen etter t år.

c) Hvor lang tid tar det før en opprinnelig mengde miljøgift har avtatt med 75%?

Jeg fant noe i boken, som gav meg likningen m' = km, der k er proporsjonalitetskonstanten, og at den generelle løsningen for denne diff. likningen skulle være m(t) = Cekt, men jeg får ikke til å finne den generelle løsningen på m' = km, og jeg lurer på om denne likningen i det hele tatt kan brukes i oppgaven. Og jeg lurer også på om mitt svar på c) var riktig. Jeg fikk 46,2 år.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å løse denne? Hadde den på heldagsprøve i R2 på torsdag.

Oppgave 9:

En miljøgift bli brutt ned med en fart som er proporsjonal med mengden av stoffet som er igjen. Proporsjonalitetskonstanten er 0,03.

La t være antall år fra det tidspunktet det er 60 kg igjen av stoffet.

a) Sett opp differensiallikningen som beskriver mengden av stoffet.

b) Finn funksjonen som viser mengden m kg som er igjen etter t år.

c) Hvor lang tid tar det før en opprinnelig mengde miljøgift har avtatt med 75%?

Jeg fant noe i boken, som gav meg likningen m' = km, der k er proporsjonalitetskonstanten, og at den generelle løsningen for denne diff. likningen skulle være m(t) = Cekt, men jeg får ikke til å finne den generelle løsningen på m' = km, og jeg lurer på om denne likningen i det hele tatt kan brukes i oppgaven. Og jeg lurer også på om mitt svar på c) var riktig. Jeg fikk 46,2 år.

mimetex.cgi?e^K er bare en ny konstant som kan kalles C, altså er chart?cht=tx&chl=m(t) = Ce^{kt}. Hadde samme prøve, og svaret på oppgave c) er rett.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Hvordan løser jeg følgende oppgave?

2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8]

og

rotenav3 tan (Pi x) = 1 xE[-2 ,2]

Står lite om hvordan man løser det i boka..

Jasså, hvilken bok har du da, som gir oppgaver om trigonometriske grunnligninger uten eksempler på det?

mimetex.cgi?\pi, så altså må chart?cht=tx&chl=\pi x = \frac{\pi}{3} + k \cdot \pi. Samme som sist: løs for x og velg ut k-verdier som gir deg x-verdier innafor [-2,2].

edit: sorry, såg feil på den siste der. Når det gjelder eksaktverdier for f.eks. chart?cht=tx&chl=\tan^{-1}(\frac{1}{\sqrt 3}) så står disse antageligvis i regelboken din. (Men de kan lett utledes og huskes vha. pytagoras.)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8]

og

Det står garantert om hvordan man løser slike likninger i boka, da har du nok ikke lett godt nok :)

p><p>

Den andre klarer du sikkert selv

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Lurer på denne Geometri oppgaven her

Har prøvd å løse den, og fått riktig svar men forstår hverken hvordan jeg fikk det eller hvorfor det gir riktig svar.

geometri.jpg

http://img149.imageshack.us/img149/1853/geometri.jpg

mimetex.cgi?\frac{180}{3} Dette gir 60 som er vinkel A, men hvorfor ?

p><p>\end{align}

p><p>\end{align}

Dermed er B 60 + 90 = 150

Tror at jeg tenkte slik at den første ligningen er ABD og andre ligningen er BCD

Hvorfor kan denne løses på denne måten ?

Hvordan kan man vite at DB halverer firkanten i to ( Trekant ABD og trekant BCD )

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

2Cos((pi/4)x)=0 xE[0,8]

og

Jasså, hvilken bok har du da, som gir oppgaver om trigonometriske grunnligninger uten eksempler på det?

mimetex.cgi?\pi, så altså må chart?cht=tx&chl=\pi x = \frac{\pi}{3} + k \cdot \pi. Samme som sist: løs for x og velg ut k-verdier som gir deg x-verdier innafor [-2,2].

edit: sorry, såg feil på den siste der. Når det gjelder eksaktverdier for f.eks. chart?cht=tx&chl=\tan^{-1}(\frac{1}{\sqrt 3}) så står disse antageligvis i regelboken din. (Men de kan lett utledes og huskes vha. pytagoras.)

tusen takk

ble forvirra av at det sto noe annet enn x alene :) men forstod det nå.

takk så mycket!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...