Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jaggu kom det opp enda en luring.

 

I et lotteri er sannsynligheten 1/20 for å vinne på et lodd. du kjøper 2 lodd

a) hva er sannsynligheten for å vinne på begge loddene?

b) hva er sannsynligheten for å ikke vinne på noen av loddene?

c) hva er sannsynligheten for å vinne på akkurat ett av loddene?

 

2/20 * 1/19 er feil svar på a. Så jeg er helt lost.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å vinne på begge loddene må du først vinne på det første = 1/20, og så vinne på andre = 1/20. altså er sannsynligheten:

 

p><p>

 

Lurer du på de andre også, eller går de fint?

Spørs vel hvordan lotteriet er? Om det er 20 lodd, så blir det jo 1/20 * 1/19

Lenke til kommentar

Har ikke fasit, det som er leit.

 

Står like fast på de neste oppgavene. Men eksamen er i morgen, og jeg må sove nå, så er nok liten vits å lage så mye ut av dette nå.

 

Eneste jeg virkelig ikke forstod var at jeg trodde det var dobbelt så stor sjans for å vinne om en hadde to lodd, altså ikke 1/20 men 2/20. Men dette er som sagt feil?

 

Meh.

 

Tar fortsatt imot hjelp, skal prøve å lese i morgen tidlig. Men kan ikke svare på noe mer i dag. Takker for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Jaggu kom det opp enda en luring.

I et lotteri er sannsynligheten 1/20 for å vinne på et lodd. du kjøper 2 lodd
a) hva er sannsynligheten for å vinne på begge loddene?
b) hva er sannsynligheten for å ikke vinne på noen av loddene?
c) hva er sannsynligheten for å vinne på akkurat ett av loddene?

2/20 * 1/19 er feil svar på a. Så jeg er helt lost.

a)

mimetex.cgi?P_1=(\frac{1}{20})^2

b)

mimetex.cgi?P_1=(\frac{19}{20})^2

c)

chart?cht=tx&chl=P_3=(\frac{1}{20})*(\frac{19}{20})\,+\, (\frac{19}{20})*(\frac{1}{20})

Lenke til kommentar
Jeg kan reglene, men disse oppgavene klarer jeg ikke.

 

Som jeg skrev i tråden;

 

Så langt har jeg;

 

3^2 * 2^3 = 3*3*2*2*2 = 3*2 * 3*2 * 2 = 6 * 6 * 2 / 6^5 = 2/6^3

 

Aner ikke om dette er riktig men...

 

Fikk a^2n2 på c. Er jeg inne på noe?

 

Når du lurer p om du har gjort noe riktig så er det veldig fint om du viser fremgangsmåten din. da er det lettere for oss å fortelle hvor du har feilet i stede for å måtte vise deg hvordan du skal gjøre det.

 

Når det gjelder potenser er det få regler å huske på og når man skal bruke flere av de kan det være lurt å gjøre det i flere steg i stede for å prøve å gjøre alt på en gang.

 

p><p>

 

p><p>

 

p><p>

 

På det første stykket har du regnet riktig, men kunne kanskje gjort det enklere. Det er også mulig å fortsette å forenkle siden 6 = 2*3 Du kunne feks løst første oppgave slik

 

p><p>

 

Hva som er eklest kan sikkert diskuteres.

 

På c ser det ut til at du har forkortet litt i meste laget. Her kan det lønne seg å starte med å få omskrevet ting til a^n

 

p><p>

 

 

 

Jeg vet at svaret kommer litt sent siden du har eksamen i dag, men hjelper lite når spørsmålet kommer så sent. Da tenker jeg som så at det er sikkert noen som har noe å lære av dette uansett ;)

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Takker for svarene. Fikk 2 brøkstykker på eksamen, hvorav en var veldig lett med den andre var helt forferdelig. Husker den ikke i hodet, men den hadde masse parenteser og -/+ osv... Men, ja. Takker for hjelpen Xell. Skal uansett ta opp R1 til neste år, så det er fortsatt til god hjelp :)

 

Ellers gikk det bra tror jeg.

Lenke til kommentar

Hadde tentamen i S1 idag jeg... Tror jeg klarte alt :) Unntatt denne ligningen:

 

x/(X-2) + (x-3)/(x-5) = 2

 

Noen som tar "utfordringen" ?

 

Jeg tror man på gang ut til fellesnevner, deretter regne ut, stryke bort, også sitter man igjen med en andregradsligning? Korrekt?

Lenke til kommentar
x/(x-2) + (x-3)/(x-5) = 2

x(x-5) + (x-3)(x-2) = 2(x-2)(x-5)

x^2 - 5x + x^2 - 5x + 6 = 2x^2 - 14x + 20

4x = 14

x = 7/2.

Hvordan kommer du deg fra linje 1 til linje 2? Og hvorfor ganger du den andre siden, (2), med fellesnevner?

Lenke til kommentar

Sitter og forbereder meg til eksamen på onsdag med eksamensheftet fra 2008 (eller noe i den dur), og kom over en oppgave jeg ikke helt følte at læreren min forklarte, men siden det var siste time og mattelæreren var i en annen klasse fikk jeg ikke spurt henne.

 

Så, oppgaven gjaldt en klasse som skulle på tur, og de leide en buss som kostet 6000,- kroner. De var 24 elever.

 

A og b gikk ut på å finne ut hvor mye det ble på hver (250), og hvor mange elever som minst måtte være med for at ingen skulle betale mer enn 400 kroner (15)

 

Så kom spm. c:

 

Skriv et funksjonsuttrykk som viser hvor mye (y kroner) hver elev må betake når x elever deltar på turen.

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...