Scooby snacks Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Bruk PwrReg på kalkulatoren (hvis du har Texas), så får du en andregradsfunksjon som passer med datasettet. Edit: Vet ikke hvordan man gjør det i GeoGebra. Bruker det aldri selv. Endret 3. mai 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Har ikke kalkulator som kan gjøre dette, så jeg må nok få dette til på data... Kan dette gjøres i graph eller maple ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) I GeoGebra, bruk f = FitPoly[A, B, C, D, E, 2], der A-E er punkta, og 2 er graden på polynomet. GG viser ikkje med nok desimaler i utgangspunktet, men vel Options --> Rounding --> 3 Significant figures, so får du opp nok. Redigert: Skulle nokon andre lure, so fungerer ikkje dette i nyaste stabile versjon av GG, 3.0.0, ein må bruke pre-release-versjonen av 3.1. Redigert 2: Og ja, det ser ut som du kan gjere det i Graph: http://www.padowan.dk/graph/shots/Shot5.php Endret 3. mai 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Tusen takk Torbjørn, akkurat det jeg lette etter. Virker litt merkelig at man ikke skal bruke regresjons funksjonen i geogebra for å lage en regresjon :/ Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Det der er jo regresjonsfunksjonen ... Kva var det du brukte, FitExp? Den er for eksponentiell regresjon, og lager ein eksponentialfunksjonen som passer med punkta. Eller er det ein anna regresjonsfunksjon der? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Vis > regneark > skrev inn punktene Dette gir en liste med punktene RegExp [ liste 1 ] Burde vell heller brukt RegPoly når jeg tenkter meg om. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Fit er det engelske namnet på Reg ser det ut som, so RegPoly på norsk er det same som FitPoly på engelsk. Hadde ikkje sett reknearkfunksjonen, det var jo ein mykje enklare måte å lage punkta på, men resultatet vert det same: RegPoly[list1,2] gjev det same som det eg skreiv over. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Kanskje det finnes en lett måte og gjøre dette på i geogebra men jeg finner ingen før øyeblikket, så kankje noen har en fin fiks på det. Hvordan plotter jeg punkter i geogebra ? Måte jeg gjør det på er at jeg finner sånn ca hvor det er så plaserer jeg et punkt der. Er det noe man kan skrive inn for å plotte punkter ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Kan du ikkje bruke reknearket du allereie har brukt? Punktene vert jo plassert i koordinatsystemet då. Elles, viss du lager eit vilkårleg punkt kan du endre koordinatane til det ved å dobbeltklikke der koordinatane står (i panelet på venstresida). Lenke til kommentar
clfever Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Er det mulig å finne nullpunktene til funksjonen over ved regning? Har prøvd, men mislykkes. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Uuups, trudde du skrev topp- og bunnpunkter. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor den deriverte blir 2x - 1/x = 0 2x = 1/x 2x2 = 1 x2 = 1/2 x = kvadratrot(1/2) Noe slikt kanskje? Endret 3. mai 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 3. mai 2009 Del Skrevet 3. mai 2009 Hmm... så det er altså ikke mulig for meg som går i andre klasse vgs? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Skal integrere følgende funksjon: e^(-2.5x)-5 Noen som kan gjøre den? Takk Lenke til kommentar
K.. Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Du kan dele integralet ditt opp i to integraler som er på formen: hvor a er en konstant, og Endret 4. mai 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Så svaret er (-1/2.5)e^(-2.5)-5x ? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 (endret) Stemmer! Overbevis deg selv om dette ved å derivere funksjonen m.h.p. x og se at du får det du starta med. Endret 4. mai 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 I forbindelse med rette linjer og grafer, er y-y1=a(x-x1) det samme som y-y2=a(x-x2) ? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 4. mai 2009 Del Skrevet 4. mai 2009 Det vil være de samme linjene dersom y1 = y2 og x1 = x2, om det var det som var spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå