Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

62 + 62 + 42 + 32 + 12 = 98, kan det være en løsning?

Regner med 6 kan brukes to ganger siden du har skrevet det opp to ganger.

Edit: fikk ikke helt med meg oppgaven. Du har vel gjerne ikke lov å opphøye i andre sånn uten videre.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yupp, det er litt moro, og en fin avveksling :-)

Tusen takk for hjelpen, setter stor pris på det.

(6*6-4)*3+1=97

(6*6-4*)3-1=95

(6+1)*((6*3)-4)=98

Værsågod.

Edit: Haha ... Har du seriøst fått i lekse å finne alle nummer mellom 1 og 99 med de tallene? Morsom lærer. ^^

Lenke til kommentar

Jeg har en differensiallikning som ser slik ut:

y' + (5x^4)(y^2)=0

Når jeg prøver å løse den (om jeg gjør det riktig da) kommer jeg så langt som til

-(1/y)= (-x^5) +C

Hva skal jeg gjøre for å bare få y på den ene siden? Jeg er helt blank!

Endret av Cie
Lenke til kommentar
Jeg har en differensiallikning som ser slik ut:

y' + (5x^4)(y^2)=0

Når jeg prøver å løse den (om jeg gjør det riktig da) kommer jeg så langt som til

-(1/y)= (-x^5) +C

Hva skal jeg gjøre for å bare få y på den ene siden? Jeg er helt blank!

Gang med y og del på ((-x^5)+C)

Doh. Takk...:)

Lenke til kommentar

Driver enda med denn trigonometrien!

Man ha sånne funksjoner som: asin(cx) + bcos(cx) som skal bli til Asin(cx + (FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn...))

uansett.. dette "FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn..." sier dem ligger i samme kvadrant som punktet (a, b). Også når f. eks. punktet er i 4. kvadrant så tar de tan^-1 og det MINUS 2PI! Og er det i 2. kvadrant så tar de bare DET minus PI! Men... jeg skjønner ikke helt hvorfor.. hva jeg lurer mest på er hva jeg skal gjøre hvis det er i 3 kvadrant... skal jeg ta det "FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn..." - 2PI?

Også... noe jeg alltid har lurt på... LIM! grenseverdi greien... skjønner det aldri............. virkelig..... noen som har super dummie guide på det?

TAKK! Dere er geniale :)

Lenke til kommentar

Say wha'? :p

Når du jobber med harmoniske svingningner, enten det er sin- eller cos-funksjoner, er faseforskjellen den greske bokstaven phi: chart?cht=tx&chl= A\sin(kx+\varphi). Nå vet du hva det rare tegnet heter. De greske bokstavene er greie å lære, i hvert fall de vanligste (bruker dem mye i realfag).

Når du skal skrive om en sum av en cosinus- og en sinusfunksjon til en harmonisk svingning på denne formen, finner du faseforskyvningen slik: tan(phi)=b/a, der b er koeffisienten foran cosinusleddet og a er koeffisienten foran siusfunksjonen. Så er det bare å ta tan^-1 av dette, så har du phi ... Eller du kan finne det punket på enhetssirkelen som har koordinater (a/A, b/A), dette er selvfølgelig kun riktig for en vinkel i hvert omløp ... Og da har du phi, om du så legger til eller trekker fra 2pi betyr ingenting.

Grenseverdier kan være litt forvirrende, har slitt med det selv. Disse videoene er gode:

http://khanacademy.org/#Precalculus de som heter "introduction to limits" og "limit examples". Veldig greie videoer, forklarer fenomenet godt - og gir en intuisjon av hva grenseverdier er.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Noen som kunne sjekket over denne?

Første oppgave:

Hvor stort volum har en halvkule med diameter 28 dm?

Andre oppgave:

En sykkel som nå koster 4000 kr er nedsatt med 1200 kroner. Hvor mange prosent utgjør det?

En annen sykkel er satt ned med 24 %, og koster nå 3648 kr. Hvor mye kostet den før?

Mine svar:

post-177596-1241351393_thumb.jpg

Lenke til kommentar

9.108:

a) Koster sykkelen 4000 NÅ etter å ha blitt satt ned 1200 kr? Altså før-pris = 5200 kr? Eller var før-pris 4000 kr og nå nedsatt 1200 kr? Regner med det er sistnevnte scenario du mener (og da burde det ikke stå "som koster 4000" i teksten :p), og da er svaret riktig.

b) 4800 ja, uff.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Driver enda med denn trigonometrien!

Man ha sånne funksjoner som: asin(cx) + bcos(cx) som skal bli til Asin(cx + (FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn...))

uansett.. dette "FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn..." sier dem ligger i samme kvadrant som punktet (a, b). Også når f. eks. punktet er i 4. kvadrant så tar de tan^-1 og det MINUS 2PI! Og er det i 2. kvadrant så tar de bare DET minus PI! Men... jeg skjønner ikke helt hvorfor.. hva jeg lurer mest på er hva jeg skal gjøre hvis det er i 3 kvadrant... skal jeg ta det "FASEFORSKJELLSTEGN!!! rart tegn..." - 2PI?

Også... noe jeg alltid har lurt på... LIM! grenseverdi greien... skjønner det aldri............. virkelig..... noen som har super dummie guide på det?

TAKK! Dere er geniale :)

Bare bla opp igjen i trigonometrien å lær/forstå enhetssirkelen det, så skjønner du det bedre.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt forvirret av dere her. :)

Jeg skriver opp oppgavene ordrett fra boken:

108 a)

Du skal kjøpe ny sykkel. I en butikk ser du en sykkle som er satt ned med 1200 kr, og som nå koster 4000 kr.

Hvor mange prosent er prisen på sykkelen nedsatt?

b)

Det er også en annen sykkel som er nedsatt med 24 %, slik at den koster 3648 kr.

Hvor mye kostet denne sykkelen før prisnedslaget?

Lenke til kommentar

a) Før-pris = 4000 + 1200 = 5200 kr.

(1200*100)/5200 = 23 %.

b) Som Daniel sier: Du tar 3648 kr, som er 76 % av før-pris: 3648/76 = 48 kr per prosent. Og for å finne før-pris (som er 100 %) så ganger du bare 48 med 100 og får 4800 kr.

Lenke til kommentar

Oppgave 7.302

Tabellen nedenfor viser folketallet i F i millioner, x år etter år 1700

Årstall	1700  1800  1900  1950  2000 
F (mill.)   0.6  0.9   2.3   3.3   4.4

a) Finn ved regresjon den andregradsformelen som passer best med dataene.

La x = 0 svare til 1700, x = 100 til 1800 osv

Når jeg skriver dette inn i Geogebra får jeg funksjonen chart?cht=tx&chl=0.54041 * e^{( 0,00702 x )} noe som ikke stemmer med fasit.

b) Finn når folketallet passerte 4 og 5 millioner i Norge.

Her får jeg 4 = 1985 og 5 = 2016

Noen som kan forklare meg hvorfor dette blir galt ?

Brukte eksponentiell vekstkurve som mal.

Fasit

chart?cht=tx&chl=F(x)=4.46*10^{-5} x^2 - 4.8*10^{-4}x + 0,57

4 = 1983 og 5 = 2021

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...