Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et spørsmål angående noe matte her.

 

Oppgave:

 

Vi setter en flaske mineralvann inn i et kjølerom. Etter t timer er temperaturen M(t) i celsisusgrader i flasken M(t)= 4 + 16*0,71t (Den er opphøyd i t)

 

Hva er temperaturen i mineralvannet i det vi setter flaska til kjøling?

Endret av =Pan Am=
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har problemer her og egentlig ingen peiling hvordan jeg løser oppgavene

derfor intet løsningsforslag

 

En kode består av fire av bokstavene

A, B, C, D, E

 

Den andre bokstaven skal være B, og C skal være med i koden. De to siste skal være ulike

Hvor mange koder kan vi nå lage.

 

Av bokstavene S, K, O, L, E skal du trekke ut tre bokstaver og sette dem sammen til et ord ( som ikke trenger å ha noen mening ) En bokstav kan bare telles èn gang

 

Hvor mange ord er det mulig å lage dersom S skal være med i ordet ?

Lenke til kommentar
Har problemer her og egentlig ingen peiling hvordan jeg løser oppgavene

derfor intet løsningsforslag

 

En kode består av fire av bokstavene

A, B, C, D, E

 

Den andre bokstaven skal være B, og C skal være med i koden. De to siste skal være ulike

Hvor mange koder kan vi nå lage.

 

Andre bokstav = B, gjør at vi kan redusere dette til en kode med 3 bokstaver.

C skal være en av de 3 bokstavene i koden. Gjør at vi kan redusere oppgaven til 3 koder med 2 bokstaver.

 

svar = 3*3*2 = 18.

 

 

Av bokstavene S, K, O, L, E skal du trekke ut tre bokstaver og sette dem sammen til et ord ( som ikke trenger å ha noen mening ) En bokstav kan bare telles èn gang

 

Hvor mange ord er det mulig å lage dersom S skal være med i ordet ?

 

S må være en av de tre bokstavene = vi får 3 koder med 2 bokstaver. Disse kan hver ha bokstavene K, O , L , E. Av disse 4 finnes det 4*3 forskjellige kombinasjoner til hver av de 3 kodene.

 

Da får vi 36 ulike 3 bokstavers kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Takk så mye !

 

prøver å få en liten oversikt over sannsynlighets regning nå:

 

Ordnede og uordnede valg bruker vi når vi vil finne n kombinasjoner av K mulige

 

Binomisk fordelig bruker vi når vi vil finne ut hva sannsynligheten for at N skjer når vi gjør noe K ganger

gitt at hendingene er uavhengige

 

Hypergeometrisk fordeling brukes når vi har 1? (2?) eller flere hendinger som er avhengige av hverandre og

vi finner ut hvor mange ganger N skjer når vi gjør noe K ganger

 

mimetex.cgi?\forallmimetex.cgi?\sum Og den A`en med strek over... mimetex.cgi?\bar{A}

 

Siste spørsmål ! Hvordan regne man ut alle minst scenarioene ? Finnes det noe fin formel for det eller må man bare bruke chart?cht=tx&chl=P(A) = 1 - P(Ikke A) ?

 

Vi har en bolle med 20 drops

8 er røde

5 er blå

7 er gule

Hva er sannsynligheten for å få minst 2 røde og 1 blå når du trekker 6 drops ?

Lenke til kommentar

Bruk hypergeometrisk fordeling på den siste.

 

- A med strek over (uttales a-strek) er det samme som ikke-a. Brukes også om gjennomsnitt.

- Summertegnet, gresk bokstav sigma, er rett og slett bare at man summerer. Vet ikke hvordan man skriver det i TEX, men hvis du ser på Wikipedia, står det forklart der: http://no.wikipedia.org/wiki/Sum

- Opp-ned-A kalles allkvantor

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Ronald har vunnet 4 000 000 kr i Lotto. En bank tilbyr ham en konto med fast rente på 3,5 % per år. Fra denne kontoen vil Ronald ha årlige utbetalinger.

 

a) Ronald vi ha et fast beløp utbetalt en gang i året i 40 år, første gang om ett år. Når siste utbetaling er gjort, skal kontoen være tom. Hvor stort må det årlige beløpet være?

 

Er svaret på a) ?

x/1,035 *((1,035^-40 - 1) / (1,035^-1 -1)) = 4000000

 

x = 187309,129 kr... ????

 

Håper dette er riktig, men hvordan i huleste regner man de to neste??

 

b) Ronald vil at det årlige beløpet skal øke med 2 % per år. Ellers har vi samme betingelser som i oppgave a. Hva blir det første og siste utbetalte beløpet?

 

c) Ronald vil at de årlige utbetalingene skal vare i evig tid, og at de skal øke med 2 % per år. Hvor stor blir nå den 1. og den 40. utbetalingen?

Lenke til kommentar
Har ett spørsmål til :p wtf er "fotpunkt" ????

Fotpunkt er eit punkt kor ein normal treff linja den står loddrett på.

 

 

Men hvordan finner jeg dette punktet hvis jeg har en linje med parameterfremstillingen:

x = 3-4t ^ y = 1+2t ^z = -2 + t

og punktet P har kordinatene (-1,2,5).

avstanden d1 fra punktet P og linja l har jeg funnet ut er 6,02...

Men spørsmålet er: "Finn koordinatene til fortpunktet F for normalen fra P til l.

 

Edit: Går kanskje ann å bruke regelen: hvis u (vektor) * v (vektor) = 0

Så står u vinkelrett på v.

Men jeg får det fortsatt ikke til.. :/

Endret av DELLARMADA
Lenke til kommentar
Har ett spørsmål til :p wtf er "fotpunkt" ????

Fotpunkt er eit punkt kor ein normal treff linja den står loddrett på.

 

 

Men hvordan finner jeg dette punktet hvis jeg har en linje med parameterfremstillingen:

x = 3-4t ^ y = 1+2t ^z = -2 + t

og punktet P har kordinatene (-1,2,5).

avstanden d1 fra punktet P og linja l har jeg funnet ut er 6,02...

Men spørsmålet er: "Finn koordinatene til fortpunktet F for normalen fra P til l.

 

Edit: Går kanskje ann å bruke regelen: hvis u (vektor) * v (vektor) = 0

Så står u vinkelrett på v.

Men jeg får det fortsatt ikke til.. :/

Finn FP slik at den er ortogonal med linjen (hint: at den er ortogonal med linjen betyr at den er ortogonal med retningsvektoren for linjen). To vektorer er kun ortogonale hvis skalaproduktet mellom dem er 0. Løs denne mhp. t, sett inn i parameterfremstillingen, da har du koordinatene for punktet.

 

Har aldri vært borti problemstillingen, har heller ikke tid til å tegne det opp, men det er slik jeg ville løst det etter å ha visualisert det i hodet. :p

Lenke til kommentar

Eg lurar på noko.

Eg pleier berre å få gode karakterar i matte, men det eg sliter med, det er å gjere overslag riktig.

Eg rundar ikkje av NOK, seier lærarane :no:

F.eks.

Eg hugsar ikkje i kva for ein samanheng det var, men eg fant ut at:

 

11,7 er omtrent lik 12

 

48,3 er omtrent lik 48

 

Så no hadde eg 12 og 48. Eg skulle gange dem med kvarandre og finne produktet.

Som sagt var dette overslagsregning som me skulle gjere i hovudet, og sjølvsagt gjorde eg det.

 

48 x 12 = 576

fordi

48 x 10 = 480, og da berre plussar man på det dobbelte av 48, som er 96, og da er det super-hyper-gigant-lett å skjønne at 12 x 48 = 576.

Men lærarane påstår at eg ikkje runda av NOK?

Dei meinte at eg skulle ta 48 = 50, og 12 = 10. Da ville jo produktet bli 500!!

Er ikkje meininga med overslag å gjere eit reknestykke såpass enkelt at ein kan gjere det i hovudet, men likevel treffe ganske sikkert?

EG greier å gjere sånt i hovudet. Det er individuelt. Da burde det jo ikkje vere så "pirkete"?

 

Kva meiner dykk?

Lenke til kommentar

Her må jeg faktsik si meg enig med læreren din. Når du gir et svar som har en nøyaktighet på 1 er det lite som indikerer at dette er et overslag. Snu litt på flisa; hvis jeg hadde sagt til deg "svaret er ca 374" på et regnestykke du gir meg, hvilket avvik hadde du da reknet med? Svaret ditt må representere den avrundingen du gjør under utregningen.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...