Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her kommer et amatør spørsmål. Har ikke fulgt med i timen de forrige tre årene.

 

Hvordan regne ut pytagoras når man bare vet hvor lang hypotenusen er? :p

Du kan det forsåvidt hvis du vet at det f.eks. er en 45-45-90-trekant (da vet du jo forholdet mellom sidene).

 

Edit: Men hvis du KUN vet lengden av hypotenusen, er det lite å gjøre. ;)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Jeg mener å bruke pytagoras til å finne ut en side i en trekant, hvis det er godt nok for deg.

 

Jeg vet at den ene vinklen er 90 grader, hvis det skulle hjelpe.

Du har ikke fått oppgitt at katetene f.eks. er like lange eller noe slik? Hvis ikke er det ikke nok informasjon ... Bare tegn opp på et ruteark og se; du kan lage uendelig mange trekanter med like lang hypotenus og en vinkel på 90 grader.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Husk på hva den deriverte av en funksjon f er for noe. Den deriverte av f er en funksjon som gir deg vekstfarten i hver punkt på kurven til f. Her skal du finne vekstfarten i punktet x = 2. Da setter du 2 inn for x i den deriverte:

 

f'(x) = (2x2 - 5)' = 2 * 2x = 4x

 

f'(2) = 4 * 2 = 8

Lenke til kommentar
Finn vekstfarten i punktet x=2.

 

f(x)= 2x2-5

 

I boken min står det side opp og side ned med operasjoner for å løse dette, som jeg ikke forstår meg på. Er det virkelig nødvendig? Svaret er visstnok 8.

Det er ikke nødvendig, men det er mye lettere enn å regne ut fra definisjonen hver gang :=)

 

p><p>

 

Derivasjonsreglene er ikke så vanskelig om du går inn for det, og du får mye bruk for det (Jeg antar at du har T/R/MX?). Integrasjon og differensialligninger bygger også på derivasjon.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...