Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Newtons avkjølingslov sier at temperaturemdrimgem for en gjenstand er proporsjonal med temperaturforskjellen med omgivelsene. Nils har fylt opp badekaret med vann. Romteperaturen er 23 grader, og vanntemperaturen er til å begynne med 50 grader. I løpet av det første minuttet synker temeraturen til 49 grader, og Mls antar derfor at den momentane vekstfarten til å begynne med var -1 grad/min.

 

a) Vis at proporsjonalitetskonstanten i Newtons avkjølingslov i dette tilfellet er -0,037 min^-1.

 

Løsning: T`= C(T.-T) T. = Tstart

 

T`= C(50-23) = 27C T`= -1grader*min^-1 = -1grad/min

 

(-1grad*min^-1)/(27) = C

 

 

C = -0,037 min^-1.

 

 

b) Finn temperaturen T etter t minutter.

 

T`= -0,037T + 0,037*23

T`* e^0,037x + 0,037T*e^0,037x = 0,851*e^0,037x

produktregelen baklengs gir:

T*e^0,037x = integral(23e^0,037x) dx

 

Fikk T(x) = 23 + 27e^(-0,037x) Nå.. Skjønner ikke helt hvorfor.. ser riktig ut, men er ikke helt sikker.. Er det riktig?? Kan noen forklare åssen det gikk nå xD

 

det jeg ikke skjønner er hvorfor det funka å ta 0,037*23 ???

c) Hvor lang tid tar det før vanntemperaturen er 35 grader?

 

35 = 23 + 27e^(-0,037x)

 

ln12/27 = -0,037x

 

x = 21,91 = 22 min.. riktig? Må vite om det er riktig.. er innlevering se :S R2

 

d) Hva skjer med temperaturen i det lange løp? (I fysikken har vi lært at temperaturen går mot romtemperaturen.. Svaret jeg fikk gikk mot vanntemperaturen :/ Klarer noen å få til denne???

 

Nå fikk jeg den til å gå mot 23 grader...

:)

Endret av DELLARMADA
Lenke til kommentar
Finne a-verdien.

 

Det er umulig uten å vite noe mer om x. Men så denne oppgaven på matematikk.net, og den spør faktisk om a slik at ligninga bare får en løsning i x.

 

Det jeg ville gjort er å observere at begge skjærer y-aksen i samme punkt (setter x = 0 for å finne skjæring med y-akse):

 

Kaller funksjonene på venstre og høyre side for henholdsvis f og g.

 

VS: chart?cht=tx&chl=f(0) = (4 \cdot 0 + 16) \cdot e^{-0.5 \cdot 0} = 16 \cdot e^0 = 16 \cdot 1 = 16

 

HS: chart?cht=tx&chl=g(0) = (a \cdot 0 + 16) = 16

 

Altså er (0, 16) det punktet der den lineære funksjonen chart?cht=tx&chl=g(x) = ax + 16 alltid vil skjære funksjonen chart?cht=tx&chl=f(x) = (4x+16)e^{-0.5x}. Vi må sørge for at denne linja ikke skjærer grafen noen andre steder. Da må linja være brattere enn stigningen til f i punktet med x = 0:

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = 4e^{-0.5x} + (4x + 16) \cdot (-0.5) \cdot e^{-0.5x} = 4e^{-0.5x} - (2x - 8)e^{-0.5x} = (-2x - 4)e^{-0.5x}

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(0) = (-2 \cdot 0 - 4)e^{-0.5 \cdot 0} = -4 \cdot e^0 = -4

 

Dvs. at i punktet (0,16) synker f med -4 per x-enhet. Da må linja g(x) = ax + 16 synke enda brattere enn dette, altså må stigningstallet a < -4.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

To oppgaver jeg har brukt en stund på nå, men som jeg ikke får helt til, tror jeg...

 

1: Derivere f'(x)= (ln x(2 - lnx)) / (x^2)

(Altså finne den dobbeltderiverte til (lnx)^2 / x)

 

2: Finne den dobbeltderiverte til g(x)= (x^2)(e^x).

Har fått til å både derivere og integrere denne, men å derivere enda en gang gikk tydeligvis ganske dårlig...;)

Lenke til kommentar

På den første er det bare til å holde tunga beint i munnen og bruke både produkt- og brøkregel:

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime^\prime(x) = \frac{[\ln x(2 - \ln x)]^\prime \cdot x^2 - \ln x (2 - \ln x) \cdot (x^2)^\prime}{x^4}

 

Ta å rekn ut chart?cht=tx&chl=[\ln x(2 - \ln x)]^\prime først (produktregel), og så setter du det bare inn i uttrykket ovenfor. Da vil jeg tro det blir litt mer oversiktlig hvertfall. Resten er bare algebra.

 

Den andre:

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = \frac{2x \cdot e^x - x^2 \cdot e^x}{e^{2x}} = \frac{e^x(2x - x^2)}{e^{2x}}

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime^\prime(x) = \frac{[e^x(2x - x^2)]^\prime \cdot e^{2x} - e^x(2x - x^2) \cdot (e^{2x})^\prime}{e^{4x}}

 

Rekn ut produktderivasjonen for seg:

 

chart?cht=tx&chl=[e^x(2x - x^2)]^\prime = e^x(2x - x^2) + e^x(2 - 2x) = e^x(2 - x^2)

 

Sett inn i uttrykket ovenfor så bør resten gå greit.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
På den første er det bare til å holde tunga beint i munnen og bruke både produkt- og brøkregel:

 

chart?cht=tx&chl=f^\prime^\prime(x) = \frac{[\ln x(2 - \ln x)]^\prime \cdot x^2 - \ln x (2 - \ln x) \cdot (x^2)^\prime}{x^4}

 

Ta å rekn ut chart?cht=tx&chl=[\ln x(2 - \ln x)]^\prime først (produktregel), og så setter du det bare inn i uttrykket ovenfor. Da vil jeg tro det blir litt mer oversiktlig hvertfall. Resten er bare algebra.

 

Ja så langt kom jeg også, men der stoppet det sånn cirka. Blir f.eks lnx(2-lnx)' = (1/x)(2-lnx) + lnx(-1/x)? Må jeg slenge inn hele den når jeg skal bruke brøkregelen på funksjonen jeg så skal derivere?

 

I tillegg er utfordringen for min del å trekke det hele sammen slik at det blir noen fornuftige faktorer jeg kan tegne fortegnslinje til. Jeg er ELENDIG på sånt.

Lenke til kommentar

Sannsynlighet:

 

1. En med bunke med 16 svarte og 14 røde kort.

 

Gunnhild trekker tilfeldig ut 2 kort. Hva er sannsynligheten for at de 2 kortene er svarte?

 

I en eske med mynter er 40 % av myntene laget før 1940. av disse er 45 % kobbermynter og 55 % sølvmynter. av dem som er laget etter 1940 er 35 % kobbermynter og 65 % sølvmynter. Det trekkes tilfeldig ut en kort.

 

1. Hva er sannsynligheten for at mynten er en kobbermynt?

 

2. Mynten som ble trukket ut, var en kobbermynt. Hva er sannsynligheten for at mynten er laget før 1940?

Lenke til kommentar

1. Denne oppgava gjorde du faktisk selv for noen sider tilbake her. Svaret ditt var riktig.

 

På den andre oppgava:

 

1. P(kobbermynt) = P(kobbermynt fra før 1940) + P(kobbermynt fra etter 1940). Hvis det hjelper kan du sette dette opp i et valgtre der den første forgreininga er før / etter 1940 og den andre er kobbermynt / annen mynt.

 

2. Bruk Bayes' setning. Du skal finne P(mynt fra før 1940 | kobbermynt). Det er etter Bayes' setning det samme som P(kobbermynt | mynt fra før 1940) * P(kobbermynt) / P(mynt fra før 1940).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...