Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil det si at en rekke konvergerer? Og samme med divergerer.

 

Vet at rekken konvergerer når k er mellom -1 og 1, og når den er utenfor dette området så divergerer de tydligvis. Men hva ligger i begrepene konvergere og divergere? Hva er det som egentlig skjer med rekken?

Lenke til kommentar

At en rekke konvergerer betyr at den går mot et bestemt tall når antall elementer i rekken går mot uendelig. At den divergerer betyr at den ikke gjør det. Tenk deg en kake: Du får halve kaken, neste mann får en fjerdedel, neste en åttendedel osv. Da konvergerer rekken av kakestykker mot 1, det vil si at du og gjestene spiser opp hele den ene kaken, men ikke mer (ettersom dere ikke har mere kake..) :p

Lenke til kommentar

Bare et kjapt spørsmål om noe jeg hele tida glemmer og nå skal skrive ned:

 

Når du dobbeltderiverer en funksjon for å finne vendepunktet, og du finner en x-verdi, skal denne x-verdien inn i selve funksjonen eller inn i den deriverte (den første deriverte altså) for å finne y-verdien til vendepunktet?

Lenke til kommentar
Bare et kjapt spørsmål om noe jeg hele tida glemmer og nå skal skrive ned:

 

Når du dobbeltderiverer en funksjon for å finne vendepunktet, og du finner en x-verdi, skal denne x-verdien inn i selve funksjonen eller inn i den deriverte (den første deriverte altså) for å finne y-verdien til vendepunktet?

Den originale funksjonen :)

Lenke til kommentar

HJELP.

 

x^3 - 6x^2 + 11x - 6

-------------------------- > 0

X^2 - 9

 

Polynomet i telleren er delelig med x-2, noe som gir meg at det kan skrives som

((x-2)(x+1)(x+3))/(x-3)(x+3)

 

Videre får jeg da at -1<x<2 og x>3

 

Er dette riktig?

En annen oppgave:

Bestem a slik at likningen x^3 - 2x^2 - 5x - a = 0 får en løsning lik 1. Løs likningen for denne verdien av a

Jeg er helt blank. Hvordan gjør man dette?

 

Takk for svar! Og jeg kommer tilbake. Er mye jeg lurer på :p

Lenke til kommentar

Løsningsmengden din i den første oppgaven er rett.

 

På den andre oppgava er det bare å tenke litt over det som står. At 1 skal være en løsning betyr at x skal være 1 i ligninga, og din jobb er å finne a slik at dette gir 0:

 

1^3 - 2*1^2 - 5*1 - a = 0

 

1 - 2 - 5 - a = 0

 

-6 - a = 0

 

a = -6

 

Dersom a er -6, så vil x = 1 altså være en løsning på ligningen.

Lenke til kommentar

Gah, eg forstår meg ikkje på diagonalisering av matriser. Eller problemet ligg vel ikkje nøyaktig der ettersom mykje av det er mekanisk arbeid, men eg har tatt matrisa trekt ifrå lamda gonget med identitetsmatrisa, funnet ein lamda, men når eg skal finne eigenvektoren, jo då oppstår problemet.

 

Opphaveleg matrise:

p><p>

 

Etter at eg har brukt det (A - lamda I )og funnet 2 verdiar for lamda, lamda1 = -1 og lamda2 = 1, og satt inn lamda1 = -1:

p><p>

 

Om eg ikkje tar heilt feil kan dette skrivast som:

p><p>

Kva skal eg gjere no? Har eg i det heile tatt fått noko som liknar ei brukandes matrise for å finne eigenvektoren?

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Løsningsmengden din i den første oppgaven er rett.

 

På den andre oppgava er det bare å tenke litt over det som står. At 1 skal være en løsning betyr at x skal være 1 i ligninga, og din jobb er å finne a slik at dette gir 0:

 

1^3 - 2*1^2 - 5*1 - a = 0

 

1 - 2 - 5 - a = 0

 

-6 - a = 0

 

a = -6

 

Dersom a er -6, så vil x = 1 altså være en løsning på ligningen.

 

 

Takk! Kom på fremgangsmåte idet jeg logget av. Alt skal være så mye lettere enn man tror :ermm:

Lenke til kommentar

Noen som vær så snill kan hjelpe meg med denne?? :O *Vanskelig*

 

Innleveringsoppgave matematikk R2:

 

 

"En bakteriekultur inneholder ved et gitt tidspunkt 10^5 bakterier. Vi lar N være bakterietallet etter t timer og antar at vekstfarten er gitt ved N`= 0,15N(1-10^-6N)."

 

a) Vis at differensiallikningen er separabel.

 

b) Finn N(t).

 

c) Finn bakterieantallet etter fem timer.

 

d) Når vokser bakterietallet raskest?

 

e) Hva skjer med antall bakterier i det lange løp? (Løsningen skal bli 10^6)

 

f) Hva kaller vi en vekstmodell av denne typen?

 

 

Det som er hovedproblemet er at jeg ikke klarer a eller b. Da er det vanskelig å få til de andre :/

Lenke til kommentar
Vil ikkje dette berre bli, eller?

p><p>

Med forbehold om feil, eg vart litt usikker no:

 

Jo, so då har du at x1 og x2 er frie variable, medan x3 og x4=0. Ein basis for nullrommet kan då bestå av [1 0 0 0]T og [0 1 0 0]T, og dei to vil vere eigenvektorar. Eg trur iallfall det vert slik.

 

Skrive litt annleis:

Frå totalmatrisa har du:

p><p>x_4=0

 

Den generelle løysinga av chart?cht=tx&chl=(A-\lambda I)\vec{x}=0 vert då

p><p>\end{bmatrix}

 

Ein basis for nullrommet, og dermed for eigenrommet, kan då vere

p><p>\end{bmatrix}\right\}

 

(Og forresten, TeX-koden vert med når ein siterer, so ein treng ikkje leggje den med i code-tag.)

 

Noen som vær så snill kan hjelpe meg med denne?? :O *Vanskelig*
Den oppgåva vart diskutert litt i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1099073

Og litt her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13545191

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Ja, det er noko slikt eg har innbilt meg at det skal vere, men "fasit" (sidan det kan vere mange løysingar) seier:

 

lamda = −1; med tilhørende egenvektorer, f.eks x3 = (1; 1; 1; 0) og x4 = (1; 1; 1; 1), eg ser berre ikkje heilt korleis det skal gå seg til ved å bruke lamda = -1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...