Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

e) Hvor stor er vinkel DCD? 90 grader, fordi vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader.

Jepp

f) Regn ut DC og arealet av trekanten. Nå, BD = 6.9 centimeter, men hvordan finner jeg DC ut i fra dette?

Bruk trigonometri, eller bruk at i en 45-45-90-trekant er forholdet mellom de to korteste sidene og hypotenusen 1:1:mimetex.cgi?\sqrt{2}

 

Hypotenusen er altså dobbelt så lang som "beina"? Hvordan beviser jeg/regner ut dette?

Nei Kvadratroten til 2 er ikke dobbelt så langt som 1, altå er ikke katetene halvparten av hypotenusen ... hypotenus=katet*sqrt(2), katet=hypotenus/sqrt(2)

 

Altså blir katetene omtrent 4.88

 

Edit: For å si det på en litt bedre måte. Hypotenusen er sqrt(2) ganger så lang som katetene. Har du oppgitt lengden på hypotenusen, vil disse følgelig bli sqrt(2) ganger så kort som hypotenusen. :) Dette kan du "bevise", hvis du tegner en 45-45-90-trekant med kateter med lengde en. Da blir hypotenusen:

h^2=1^2+1^2

h=sqrt(1+2)=sqrt(2)

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
OK, så da tar jeg 6,9*6,9= 47,6

 

47,6 delt på to = 23.8

 

Kvadratrot av 23,8 = lengden på BC?

 

Nei. Det blir slik:

 

6,9^2 + 6,9^2 = hypotenus/BC^2

 

6,9*6,9 + 6,9*6,9 = BC^2

 

kvadratrot av 6,9*6,9 + 6,9*6,9 = BC som blir 9,75.

 

EDIT: Antok at BC var hypotenusen og det var den du skulle finne.

Endret av haarod
Lenke til kommentar
Nei Kvadratroten til 2 er ikke dobbelt så langt som 1, altå er ikke katetene halvparten av hypotenusen ... hypotenus=katet*sqrt(2), katet=hypotenus/sqrt(2)

 

Altså blir katetene omtrent 4.88

 

Edit: For å si det på en litt bedre måte. Hypotenusen er sqrt(2) ganger så lang som katetene. Har du oppgitt lengden på hypotenusen, vil disse følgelig bli sqrt(2) ganger så kort som hypotenusen. :) Dette kan du "bevise", hvis du tegner en 45-45-90-trekant med kateter med lengde en. Da blir hypotenusen:

h^2=1^2+1^2

h=sqrt(1+2)=sqrt(2)

 

Prøvde en utregning med: kvadratroten av 6.9 = 2.62.

 

2.62*2 =5.25. Men dette ble ikke helt riktig. Skjønner ikke helt dette her. :blush:

 

 

Haarod: BC er en av katetene. :)

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare det litt lettere:

 

 

Vi vet at forholdet mellom sidene i en 45-45-90-trekant er 1:1:mimetex.cgi?\sqrt{2}. Det betyr at hypotenusen er mimetex.cgi?\sqrt{2} ganger så lang som katetene (begge katetene er like lange). Dette gjelder uavhengig av hvor lange sidene er. Har katetene lengden 1, vil hypotenusen ha lengden mimetex.cgi?\sqrt{2}, har katetene lengden 3 vil hypotenusen ha lengden mimetex.cgi?3\cdot\sqrt{2}.

 

I ditt tilfelle vet du at hypotenusen er 6.9, da kaller vi kateten x, og lager vi likningen:

mimetex.cgi?6.9=x\cdot\sqrt{2}

Den sier at lengden av hypotenusen er lengden av kateten multiplisert med kvadratroten av 2. Siden dette er en ligning, kan vi dele begge sider med kvadratroten av 2, slik at vi får x alene:

chart?cht=tx&chl=\frac{6.9}{\sqrt{2}}=x\approx 4.88

 

Altså er lengden av hypotenusen 4.88.

:)

Lenke til kommentar

Jeg skal, vha. Maple, finne volumet som er omsluttet av

p><p>

 

Jeg skal altså integrere z over det markerte området:

post-38834-1240230560_thumb.jpg

 

Den grønne streken er r1, den røde er r2. Så vidt jeg kan skjønne, skal dette uttrykket gi meg riktig svar:

 

chart?cht=tx&chl=\int_{\frac{\pi}{4}}^{\frac{\pi}{2}} \int_{\frac{1}{2 cos \theta - sin \theta}}^{2 sin \theta} \frac{1}{2r} \mathrm{d}r\mathrm{d}\theta

 

Jeg får imidlertid et komplekst svar, så jeg tror jeg gjør noe feil, men jeg vet ikke hva. Litt hjelp hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...