Scooby snacks Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) En oppg. I en bunke med kort er det 16 svarte og 14 røde kort. a)Gunhild trekker tilfeldig ut 2 kort. Hva er sannsynligheten for at de to kortene er svarte? mitt svar = 16/30 * 15/29 = 8/29 Er det riktig? B) Ali trekker tilfeldig ut 10 kort. Hva er sannsynligheten for at han trekker 7 svarte kort og 3 røde kort? Trenger svar! Bruk hypergeometrisk modell: S=svarte kort, R=røde kort Edit: Leste ikke svaret ditt på oppgave a, hvis du ikke har hatt om hypergeometrisk fordeling skal jeg ikke forvirre deg. Endret 18. april 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Ok, takk for svar. Da fikk jeg (y-1)^2 + x^2 = 1, som vel er en del av kurven, er det ikke? Endret 18. april 2009 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) En oppg. I en bunke med kort er det 16 svarte og 14 røde kort. a)Gunhild trekker tilfeldig ut 2 kort. Hva er sannsynligheten for at de to kortene er svarte? mitt svar = 16/30 * 15/29 = 8/29 Er det riktig? B) Ali trekker tilfeldig ut 10 kort. Hva er sannsynligheten for at han trekker 7 svarte kort og 3 røde kort? Trenger svar! Bruk hypergeometrisk modell: S=svarte kort, R=røde kort kommer av antall måter å stokke om kortene på. For å komme frem til dette tenker du på antall måter å trekke ut 7 "plasser" av 10 mulige. Når de 7 svarte kortene passer her, så må jo de 3 røde fylle de resterende plassene. Altså må være antall kombinasjoner man kan trekke ut. (Her kan også brukes, det er akkurat det samme) Endret 18. april 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Ok, takk for svar. Da fikk jeg (y-1)^2 + x^2 = 1, som vel er en del av kurven, er det ikke? Om jeg husker oppgaveteksten riktig, så stemmer det. (Dvs., det du har skrevet der er hele sirkelen, mens det du begynte med er en del av sirkelen. Hvorfor er det slik?) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Nå som jeg ser at Sannsynlighets regning er oppe igjen så kanskje jeg kan prøve spørsmålet mitt Har dessverre ikke lært om hypergeometrisk modell eller andre gøyale sannsynlighets formler ( da jeg enda bare går VG1 ) , men skulle gjerne likt det I en kortstokk er det 52 kort du trekker 6 kort Hva er sannsynligheten for å trekke minst et par ? ( to kort av samme verdi, to ess, to treere osv ) Jeg tror klarte å løse denne, men fremgangsmåten min var rotete. Jeg løste den med formelen P = 1 - P ( Ikke ) Svaret jeg fikk var 0 , 65 Endret 19. april 2009 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Ikke helt sikker, men gir det et forsøk. (52/52)*(3/51)*(48/50)*(44/49)*(40/48)*(36/47) * 6! Altså først er det 52/52 (det første kortet har ingenting å si, alle kort er gunstige, siden alle kort kan føre til par), i neste omgang er det abre 3 gunstige kort (siden det er 4 kort av hver type), deretter er det 48 mulige (siden vi ikke skal velge noen av de fire kortene som vi fikk par i - vi vil ikke ha tress), videre blir det 44 mulige, siden vi ikke skal ha enda ett par og av tilsvarende grunn blir det 40 og 36 til slutt. Da har vi sansynligheten for å trekke kortene den ene rekkefølgen, og ganger da med 6! som er antall måter man kan arrangere 6 kort. Ta det med en stor trillebår salt! Endret 18. april 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Jeg tenkte nesten likt, men med i stedet for 6! Med 6! får du 23, og det er jo ikke mulig. Edit: Nebuchadnezzar, har du fasitsvaret? Endret 18. april 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) bare du er klar over at det ikke er sannsynligheten for et par, men minst et par, så er det helt riktig det. Endret 18. april 2009 av hockey500 Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Jeg tenkte nesten likt, men med i stedet for 6! Med 6! får du 23, og det er jo ikke mulig. Edit: Nebuchadnezzar, har du fasitsvaret? Ved å bruke 6NcR2 på slutten, slik du gjorde, får man 0.4855, så det kan stemme bra det. Endret 18. april 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Takk hockey500 det var slik jeg regnet det ut også Skal rette den tidligere postem min også. Om det er noen hyggelige sjeler som vil legge meg til msn for å prate om matte og eventuelt gi meg en hjelpende hånd eller forklaring så send meg en pm Holder på å gjøre alle oppgavene i oppgavehefte, så det blir en del spørsmål. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Nebuchadnezzar: Sannsynligheten for å få minst et par, er ikke den samme som for å få et par. I mange år har en skole regnet med at sannsynligheten p for at en tilfeldig elev stryker i et bestemt fag er 20%, 400 elever skal opp til eksamen i dette faget. La y være så mange av disse som står til eksamen. [...] h) Hvor mange må vi undersøke for at bredden på konfidensintervallet er lik 0.04 Vet at bredden på konfidensintervallet er z*standardfeilen, i begge retninger fra forventningsverdien, og at jeg må sette opp en likning med som ukjent, men det skjærer seg. Har aldri vært borti denne problemstillingen før. På forhånd takk. Endret 19. april 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Billy kanskje dette kan hjelpe ( Ikke ta det for god fisk da dette er et hakk over mitt hodet. ) Varians 1 Beskrivelse: Definisjon av varians og standardavvik. Regneeksempler. Varians 2 Beskrivelse: Varians for en stokastisk variabel multiplisert med en konstant og for sum av uavhengige stokastiske variable. Regneeksempel Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Takk Nebuchadnezzar, var ikke helt det jeg lette etter, men den siden hadde mye bra filmer! Definitiv lagt til i favoritter. Fant i hvert fall utav det. Løste denne likningen mhp n: Tror det ble rett. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Jeg sitter med en oppgave her, hvor jeg skal konstruere en firkant. Dette har jeg gjort, og resultatet ser dere nedenfor. Så var det en del spørsmål til den som jeg skal svare på. b) Hvor stor er vinkel ADB? Her har jeg svart 90 grader, fordi summen av vinklene alltid blir 180 i en trekant. c) Hvor lang er AD? Begrunn svaret ditt. AB=8,0 cm, og dette blir vel hypotenusen, om jeg ikke tar feil. Og den minste kateten i en 30/60/90-trekant er vel halvparten av hypotenusen, altså 4 centimeter? Da får jeg at AD=4 centimeter? Er dette korrekt? d) Regn ut BD. Ved å bruke Pythagoras får jeg: H2 = a2 + b2, eller 64 = 16 + x2. Da tar jeg og snur på hele greia, og får 64 - 16 = x2. x2 = 48 Kvadratroten av 48 = 6.9 centimeter. Blir dette rett? e) Hvor stor er vinkel DCD? 90 grader, fordi vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader. f) Regn ut DC og arealet av trekanten. Nå, BD = 6.9 centimeter, men hvordan finner jeg DC ut i fra dette? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Treng litt hjelp med kongurens likningar: Kan nokon vise meg korleis dei gjer denne, helst litt forklaring og. Fasit seier Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 (endret) Jeg sitter med en oppgave her, hvor jeg skal konstruere en firkant. Dette har jeg gjort, og resultatet ser dere nedenfor. Så var det en del spørsmål til den som jeg skal svare på. b) Hvor stor er vinkel ADB? Her har jeg svart 90 grader, fordi summen av vinklene alltid blir 180 i en trekant. Jepp c) Hvor lang er AD? Begrunn svaret ditt. AB=8,0 cm, og dette blir vel hypotenusen, om jeg ikke tar feil. Og den minste kateten i en 30/60/90-trekant er vel halvparten av hypotenusen, altså 4 centimeter? Da får jeg at AD=4 centimeter? Er dette korrekt? Jepp d) Regn ut BD. Ved å bruke Pythagoras får jeg: H2 = a2 + b2, eller 64 = 16 + x2. Da tar jeg og snur på hele greia, og får 64 - 16 = x2. x2 = 48 Kvadratroten av 48 = 6.9 centimeter. Blir dette rett? Jepp, Pytagoras' funker her. Makter ikke kontrollregne, men med mindre du har gjort noen sprø regnefeil, stemmer det. e) Hvor stor er vinkel DCD? 90 grader, fordi vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader. Jepp f) Regn ut DC og arealet av trekanten. Nå, BD = 6.9 centimeter, men hvordan finner jeg DC ut i fra dette? Bruk trigonometri, eller bruk at i en 45-45-90-trekant er forholdet mellom de to korteste sidene og hypotenusen 1:1: Endret 19. april 2009 av Billy-the-kid Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Treng litt hjelp med kongurens likningar: Kan nokon vise meg korleis dei gjer denne, helst litt forklaring og. Fasit seier 128x == 18 (mod 1001) 128x - 18 = 1001y 128x - 1001y = 18 Finn en x større enn 0 og mindre enn 1001 som oppfyller den saken. Drit i hva y er. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 e) Hvor stor er vinkel DCD? 90 grader, fordi vinkelsummen i en trekant alltid er 180 grader. Jepp f) Regn ut DC og arealet av trekanten. Nå, BD = 6.9 centimeter, men hvordan finner jeg DC ut i fra dette? Bruk trigonometri, eller bruk at i en 45-45-90-trekant er forholdet mellom de to korteste sidene og hypotenusen 1:1: Hypotenusen er altså dobbelt så lang som "beina"? Hvordan beviser jeg/regner ut dette? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 katet^2 + katet^2 = hypotenus^2 så hvis du har en trekant med vinklene 45-45-90 vil begge katetene være like lange. Så hvis du vet en av dem er det bare å sette inn i formelen. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 OK, så da tar jeg 6,9*6,9= 47,6 47,6 delt på to = 23.8 Kvadratrot av 23,8 = lengden på BC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå