Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

En funksjon vokser alltid raskest i vendepunktene, eller i randpunktene til definisjonsområdet. Er det R2 du tar YNWA8? Virker som dere har mye mer om funksjonsdrøfting enn 3MX - vi har for det meste jobbet med polynomfunksjoner og bittelitt med rasjonelle funksjoner. :p

 

Har r1. Det vet jeg dessverre ingenting om da jeg ikke har hørt så mye om 3mx og r2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan virker en månedstabell for lønn? Sitter med en oppgave her jeg ikke kommer fram til:

 

Faren til kukhode har en fast månedslønn på 24800 kr. når han arbeider overtid får han 164kr per time

 

Av den faste månedslønnen betaler han skatt ifølge tabellen under...

av overtidslønn bvetaler han 41% skatt

 

I april arbeidet faren til KH 4 timer overtid, hvor mye fikk han utbeltalt for april

 

-------

 

På tabellen kom jeg fram til 7418. Men det er her det stopper. Takk for hjelp

 

Han har 24800kr fast hver måned. Av de skal det trekkes 7418 i skatt. Så hender det han jobber overtid, da får han 164kr og av de skal det trekkes 41% i skatt.

 

utbetalt lønn = (grunnlønn - tabelltrekk) + (overtidstimer*timebetaling*(100-41)/100)

 

Hvis du har lest av tabelle riktig skal svaret bli omtrent 17769kr utbetalt i følge de oplysnignene som er gitt her.

Lenke til kommentar
Funksjonsdrøfting, polynomfunksjoner og rasjonelle funksjoner hører vel nå til R1 (som "tilsvarer" gamle 2MX).

I R2 er det mer diffligninger, integral, trigonometriske funksjoner, romgeometri, følger og rekker og litt annet snadder.

Ja, synes bare den nye reformen fokuserer mye mer på funksjonsfrødting etc. enn "den gamle", i tillegg til at de lærer om vektorprodukt osv. Vi hadde polarkoordinater da, det har de ikke i R2 lenger.

 

 

Edit: Er dette i det hele tatt riktig? Synes det blir litt awkward med ln(ln(x)) ...

 

p><p>\underline{\underline{=\ln (\ln (x)) + C}}

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Funksjonsdrøfting, polynomfunksjoner og rasjonelle funksjoner hører vel nå til R1 (som "tilsvarer" gamle 2MX).

I R2 er det mer diffligninger, integral, trigonometriske funksjoner, romgeometri, følger og rekker og litt annet snadder.

Ja, synes bare den nye reformen fokuserer mye mer på funksjonsfrødting etc. enn "den gamle", i tillegg til at de lærer om vektorprodukt osv. Vi hadde polarkoordinater da, det har de ikke i R2 lenger.

Edit: Er dette i det hele tatt riktig? Synes det blir litt awkward med ln(ln(x)) ...

p><p>\underline{\underline{=\ln (\ln (x)) + C}}

er riktig dette, hvis du deriverer ln(ln(x)) + C, så sees at dette er lik integranden...

Lenke til kommentar
En buss tar 60 passasjerer og alle passasjerene betaler samme pris

for bussbilleten. Billetprisen p(x) (i kroner) avhengier av hvor mange som reiser

med bussen per turn, og sammenhengen er gitt ved

 

chart?cht=tx&chl=P(x)= \left( 6-\frac{1}{20}x \right) ^{2}

 

Den samlede billetinntekten I(x) i kroner når x passasjerer reiser med bussen, er

 

chart?cht=tx&chl=I(x)=x * P(x)

 

Finn det passasjertallet som gir størst inntekt for busselskapet

Hva er billetprisen da ?

 

Klarer ikke å få riktig svar uansett hva jeg prøver på.

Uansett om jeg bruker ABC formelen eller Derivasjon får jeg at X = 120

Noe som ikke stemmer overhodet.

 

Har laget en fin graf der jeg ser at toppunktet er 40

 

Noen ide om hvordan jeg klarer å finne det med regning ?

Lenke til kommentar

Du bør komme frem til 2 svar for den deriverte lik 0 hvor det ene er 120 som du har kommet fram til og det andre er 40. Så må du sjekke top og bunnpunkt.

p><p>

 

Setter derivert lik 0 og løser anengradslinkingen på abc-form:

p><p>

 

Rask sjekk:

p><p>

p><p>

 

Best intjening er ved 40 pasasjerer.

Lenke til kommentar

Takk så mye, ganske overtrøtt her

 

Har en oppgave til men skal prøve selv først.

 

Et rektangel har omkrets 36cm og sider X cm og Y cm

Den skal rulles til en sylinder med høyde y

 

vis at volumet av sylinderen kan uttrykes ved

 

mimetex.cgi?V=G*h

 

mimetex.cgi?O=pi*r^2=x

 

Har begynnt å forklare, men har noen små problem.

Hvordan skal jeg fortsette ? Prøvde å isolere r men det gikk ikke så bra.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Omkretsen på rektangelen er 2x+2y = 36

 

når man skal lage denne til en sylinder med høyde y så vet man at omkretsen på sylinderen må være x (se for deg et ark med sider x og y som du folder slik at det blir en sylinder med høyde y), altså

 

p><p>

 

p><p>

 

y=h og du kan uttrykke r ved hjelp av x og eller y eller h

Lenke til kommentar

En oppg.

 

I en bunke med kort er det 16 svarte og 14 røde kort.

 

a)Gunhild trekker tilfeldig ut 2 kort. Hva er sannsynligheten for at de to kortene er svarte?

 

mitt svar = 16/30 * 15/29 = 8/29

 

Er det riktig?

 

B) Ali trekker tilfeldig ut 10 kort. Hva er sannsynligheten for at han trekker 7 svarte kort og 3 røde kort?

 

Trenger svar!

Lenke til kommentar
Sliter litt med denne. Er det slik at hvis en må vise at en kurve er en del av en sirkel, kan man gjøre om kurveuttykket til formen x^2 + y^2 = r^2?

 

Da får jeg i såfall x^2 + y^2 = 2, noe som ikke stemmer.

 

Hvis du trekker fra 1 på begge sider og kvadrerer, så tror jeg du skal komme innpå noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...