Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har lært implisitt derivasjon osv. så kan du jo tegne en figur og bruke god gammel formlikhetsgeometri. Sentrum til S må opplagt ligge på x-aksen. Tegn opp trekant OAS. Trekk en normal fra A og ned på x-aksen. Vi kaller punktet for C. Trekantene OAS og OAC vil da være formlike. Dette kan du bruke til å finne sentrum i sirkelen.

 

Forholdet mellom hypotenusene OS og OA i de to trekantene OAS og OAC må være det samme som forholdet mellom de to lengste katetene, OA og OC. Vi ønsker å finne OS. Vi kaller den x for enkelthets skyld. De andre verdiene kan vi lett finne. OC er simpelthen avstanden fra O til A langs x-aksen, så OC er 4. OA finner vi med pytagoras og får at chart?cht=tx&chl=OA = \sqrt{4^2 + 1^2} = \sqrt{17}. Setter vi opp formlikheten så har vi da at

 

chart?cht=tx&chl=\frac{OS}{OA} = \frac{OA}{OC}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x}{\sqrt{17}} = \frac{\sqrt{17}}{4}

 

chart?cht=tx&chl=x = \frac{17}{4}

 

Nå har du sentrum i sirkelen og da er det jo lett å finne radiusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar Karlsen. Har ikke lærtom partiell derivasjon, så løste den på en litt mindre elegant måte enn din. ^^

 

 

Fant ligningen for linjene, som jeg brukte til å finne normalvektor for linjen. Så brukte jeg normalvektoren fra linjene til å sette opp to paramterfremstillinger med normalvektoren fra linjene som retningsvektor, og fant skjæringspunktet mellom disse - som var sentrum i sirkelen, så fant jeg radien ved å finne lengden av vektoren mellom A og sentrum. :)

 

Edit: Takk for svar Jaffe, så det ikke før nå. ;)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Takk for svar Karlsen. Har ikke lærtom partiell derivasjon, så løste den på en litt mindre elegant måte enn din. ^^

 

 

Fant ligningen for linjene, som jeg brukte til å finne normalvektor for linjen. Så brukte jeg normalvektoren fra linjene til å sette opp to paramterfremstillinger med normalvektoren fra linjene som retningsvektor, og fant skjæringspunktet mellom disse - som var sentrum i sirkelen, så fant jeg radien ved å finne lengden av vektoren mellom A og sentrum. :)

 

Edit: Takk for svar Jaffe, så det ikke før nå. ;)

 

Ingenting med din metode som er mindre elegant enn min.

 

Jaffe sin er også bra, men slike løsninger vil du aldri få av meg da jeg holder meg langt unna geometri.

Lenke til kommentar
Fant ligningen for linjene, som jeg brukte til å finne normalvektor for linjen. Så brukte jeg normalvektoren fra linjene til å sette opp to paramterfremstillinger med normalvektoren fra linjene som retningsvektor, og fant skjæringspunktet mellom disse - som var sentrum i sirkelen, så fant jeg radien ved å finne lengden av vektoren mellom A og sentrum. :)

 

Dette var jo ingen dum metode. Jeg prøvde å tenke ut noe slikt selv, men det gikk ikke :p

Lenke til kommentar

Oppgave om differensiallikninger:

Et område er forurenset med 5 kg radioaktivt stoff. De radioaktive prosessene gjør at stoffet brytes ned med en fart som svarer til 0,2 % av stoffmengden per år. Vi ser bort fra at stoffet kan forsvinne på andre måter, f.eks. med regnvannet.

 

a) Hvor lang tid tar det før stoffmengden er halvert når vi forutsetter at området ikke blir tilført nytt stoff?

 

Første del av svaret:

y' = -0,002*y

 

Hvorfor -0,002 når det står at den minker med 0,2 % av stoffmengden per år???

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Oppgave om differensiallikninger:

Et område er forurenset med 5 kg radioaktivt stoff. De radioaktive prosessene gjør at stoffet brytes ned med en fart som svarer til 0,2 % av stoffmengden per år. Vi ser bort fra at stoffet kan forsvinne på andre måter, f.eks. med regnvannet.

a) Hvor lang tid tar det før stoffmengden er halvert når vi forutsetter at området ikke blir tilført nytt stoff?

Første del av svaret:

y' = -0,002*y

Hvorfor -0,002 når det står at den minker med 0,2 % av stoffmengden per år???

hvis det avtar, er det vel naturlig at vi skriver minus...

 

mimetex.cgi?\frac{dy}{dt}=-0,002y

 

chart?cht=tx&chl=\int\frac{dy}{y}=-0,002\int dt

 

osv...

Lenke til kommentar
Hva er den greieste måten å regne ut avstanden mellom to parallelle parametriserte linjer i rommet? Må ha den minste avstanden, altså lengden av en vektor som er ortogonal med retnignsvektoren til begge linjene, men har ikke funnet noen lur måte å finne den på. :) Noen ideer? Finner ingeting om det i læreboken.

har et forslag her...

gitt 2 linjer L1 og L2:

 

L1:mimetex.cgi?\,\,[1+t,2+2t,3+3t]

og

L2:mimetex.cgi?\,\,[1+4t,1+t,1+2t]

---------------------

sett t = 0 for L1, dvs gitt punktet P = (1, 2, 3) og kall ett pkt på L2 for Q = (1+4t, 1+t, 1+2t)

og finner vektoren:

 

chart?cht=tx&chl=\vec {PQ}=[4t,t-1,2t-2]

 

da er avstanden d lik chart?cht=tx&chl=\,\,|\vec {PQ}|=\sqrt{(4t)^2\,+\,(t-1)^2\,+\,(2t-2)^2}=\sqrt{21t^2\,-\,10t\,+\,5}

 

da holder det med å betrakte og derivere diskriminanten, slik at

 

chart?cht=tx&chl=d^,(t)=42t - 10 = 0

 

 

chart?cht=tx&chl=t = {5\over 21}

 

sett dette inn i lengden av PQ vektor igjen, chart?cht=tx&chl=\,\,|\vec {PQ}|=\sqrt{{80\over 21}}

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar
Hva er den greieste måten å regne ut avstanden mellom to parallelle parametriserte linjer i rommet? Må ha den minste avstanden, altså lengden av en vektor som er ortogonal med retnignsvektoren til begge linjene, men har ikke funnet noen lur måte å finne den på. :) Noen ideer? Finner ingeting om det i læreboken.

har et forslag her...

gitt 2 linjer L1 og L2:

 

L1:mimetex.cgi?\,\,[1+t,2+2t,3+3t]

og

L2:mimetex.cgi?\,\,[1+4t,1+t,1+2t]

---------------------

sett t = 0 for L1, dvs gitt punktet P = (1, 2, 3) og kall ett pkt på L2 for Q = (1+4t, 1+t, 1+2t)

og finner vektoren:

 

chart?cht=tx&chl=\vec {PQ}=[4t,t-1,2t-2]

 

da er avstanden d lik chart?cht=tx&chl=\,\,|\vec {PQ}|=\sqrt{(4t)^2\,+\,(t-1)^2\,+\,(2t-2)^2}=\sqrt{21t^2\,-\,10t\,+\,5}

 

da holder det med å betrakte og derivere diskriminanten, slik at

 

chart?cht=tx&chl=d^,(t)=42t - 10 = 0

 

 

chart?cht=tx&chl=t = {5\over 21}

 

sett dette inn i lengden av PQ vektor igjen, chart?cht=tx&chl=\,\,|\vec {PQ}|=\sqrt{{80\over 21}}

Tusen takk. :)

Lenke til kommentar

Har en oppgave innen vektorfunksjoner jeg sliter litt med:

 

mimetex.cgi?\vec{r}(t)=[t^2+2,9t-t^3]

 

a) Tegn grafen. Gjort

b)Finn eventuelle skjæringspunkt med koordinataksene ved regning. Gjort.

c) Kurven har et dobbelpunkt som svarer til to t-verdier. Finn disse t-verdiene. Vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å finne dette ved regning.

d) Kurven har tre tangenter som er parallelle med en av koordinataksene, Finn likgningen til disse tre tangentene. Er ikke helt sikker på denne heller. Hvordan kan jeg finne punktene? Å sjekke om de er parallelle med f.eks. x-aksen er vel det samme som å se om de kan skrives som k*[1,0]?

 

 

 

På forhånd takk. :)

 

Edit: Altså, det jeg sliter med er å finne punktene ved regning. Å finne dem vha. grafen er lett (den er symmetrisk og X-aksen) og punktet med 2 verdier ligger på x-aksen, så da er det bare å sette koordinatfunksjonen for y lik 0 og finne T-verdiene. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...