Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var det meg igjen!

 

Har en funksjon jeg skal derivere, og finne topp/bunnpunkt til, og egentlig er jeg ganske stødig på dette, men når det kommer til trigonometriske funksjoner merker jeg at jeg famler litt i halvblinde.

 

f(x)= 3(sin x)^3

 

jeg skal derivere denne, og tegne fortegnslinje, men vet ikke om jeg har derivert riktig?

 

f'(x)= 9 (sin x)^2 * cos x

 

Hvis denne er feil, så vis meg gjerne hva som blir riktig:)

 

Problemet kommer uansett nå når jeg skal tegne fortegnslinje. For hvilke faktorer skal jeg tegne linje, eller skal jeg bare tegne linje for hele funksjonen på en gang? Blir litt forvirret av hva som egentlig er opphøyd her, og sliter altså veeldig med denne linja. Har ikke noen fasit heller, så har ingen forutsetning til å vite hva som er rett eller galt.

 

Og hva er terrassepunkter? Hvordan finner man de? Har aldri hørt om det før, har bare kjennskap til hva stasjonære punkter og sånt er, men ser at eksamensoppgavene er glade i dette ordet.

Lenke til kommentar

Fortegnslinja skal du sikkert bare tegne for én periode, det er lite vits i å tegne noe mer (Litt usikker på hva du faktisk spør om her). Den deriverte ser riktig ut.

 

Et terrassepunkt er et sted hvor den deriverte blir null, men ikke skifter fortegn, slik at man får en "terrasse".

 

post-156462-1238692767_thumb.png

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Fortegnslinja skal du sikkert bare tegne for én periode, det er lite vits i å tegne noe mer.

 

Et terrassepunkt er et sted hvor den deriverte blir null, men ikke skifter fortegn, slik at man får en "terrasse".

 

post-156462-1238692767_thumb.png

 

Uuhh, okei... det med terrassepunkt skjønte jeg, ser det ganske tydelig på grafen, men skjønte ikke helt det med å kun tegne linje for en periode.

 

For det første, har jeg derivert den riktig?

 

Og jeg skal tegne en linje for hver faktor (9, sin x (2 ganger siden den er i andre?), og for cos x)? Er jo sånn man gjør det i vanlige funksjoner men ser at læreboka bare har tegnet en linje for den deriverte, men til gjengjeld var det jo ganske enkle funksjoner og...

Lenke til kommentar
Så var det meg igjen!

 

Har en funksjon jeg skal derivere, og finne topp/bunnpunkt til, og egentlig er jeg ganske stødig på dette, men når det kommer til trigonometriske funksjoner merker jeg at jeg famler litt i halvblinde.

 

f(x)= 3(sin x)^3

 

jeg skal derivere denne, og tegne fortegnslinje, men vet ikke om jeg har derivert riktig?

 

f'(x)= 9 (sin x)^2 * cos x

 

Hvis denne er feil, så vis meg gjerne hva som blir riktig:)

 

Problemet kommer uansett nå når jeg skal tegne fortegnslinje. For hvilke faktorer skal jeg tegne linje, eller skal jeg bare tegne linje for hele funksjonen på en gang? Blir litt forvirret av hva som egentlig er opphøyd her, og sliter altså veeldig med denne linja. Har ikke noen fasit heller, så har ingen forutsetning til å vite hva som er rett eller galt.

 

Og hva er terrassepunkter? Hvordan finner man de? Har aldri hørt om det før, har bare kjennskap til hva stasjonære punkter og sånt er, men ser at eksamensoppgavene er glade i dette ordet.

 

Derivasjonen ser ut til at du har gjort riktig.

 

Når det gjelder fortegnslinja så kan man bare se litt analytisk på funksjonen. sinx er positiv i x=[0,pi] og negativ i x=[x,2pi]. cosx er positiv i x=[0,pi/2] og [3*pi/2, 2pi] og negativ i x=[pi/x, 3*pi/2].

For den deriverte har vi (sinx)2 så det leddet vil alltid være positivt. da kan vi sette opp fortegnslinja bassert på fortegne til cosx

For selve funksjonen så har vi (sinx)3 så den vil følge fortegnet til sinx.

 

Føler man at funskjonen er så kompleks at man mister oversikt er det ingen ting i veien for å tegne opp fortegn for alle faktorene og bruke produktet av disse til å vise fortegn for hele funskjonen. Det er ingen vits å sette opp fortegnslinje for positive konstanter.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Altså, selve fortegnslinja er bare én linje, men det kan ofte være til hjelp å tegne en separat linje for hver faktor først. Den deriverte ser riktig ut, som jeg rettet posten til.

 

Angående periode: Grafen er periodisk, og derfor er det lite vits i å tegne fortegnslinje for mer enn én periode.

 

edit: litt treg der kanskje.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Altså, selve fortegnslinja er bare én linje, men det kan ofte være til hjelp å tegne en separat linje for hver faktor først. Den deriverte ser riktig ut, som jeg rettet posten til.

 

Angående periode: Grafen er periodisk, og derfor er det lite vits i å tegne fortegnslinje for mer enn én periode.

 

edit: litt treg der kanskje.

 

Ja, jeg vet jo at den fortegnslinja jeg skal se på til slutt kun er en linje, men hvis jeg lager en for hver faktor (slik at jeg greier å ha tunga rett i munnen), hvordan blir det da? Blir det 9, sin x, sin x og cos x? Er veldig usikker på sin x nemlig. Jeg må ha dette inn med teskje, som dere kanskje ser;)

 

edit: Hvordan ser man terrassepunktene utfra fortegnslinja da?

Endret av Cie
Lenke til kommentar

Det er ingen ting i veien for å tegne opp flere fortegnslinjer. Det blir akkurat det samme som å vise fremgangsmåten din i flere ledd. Hvordan du deler opp faktorene er opp til deg. Du deler funksjonen inn i de leddene der du føler at du ser hvordan fortegnslinja skal være.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Hvis du har fortegnslinja for den deriverte får du terrassepunkt når du har samme fortegn for den deriverte på hver side av et nullpunkt for den deriverte. (----0----,____0_____)

 

Ok, tror jeg greide å forstå greia nå...;) Tusen, tusen takk for hjelpa! Nå har jeg virkelig lært noe nytt hvertfall...:p Dere er noen lifesaver's av og til altså...;)

Lenke til kommentar

EIVIND HADDE 6DL FERDIGBLAnda saft som var blanda i forholdet 1:5. Han oppdaga seinare at safta skulle vore blanda i forholdet 1:4. Kor mykje meir saft måtte han blande i den ferdigblanda safta for at blandingsforholdet skulle bli 1:4?

og

I eit rektangel er l/b = 3. (b= 2x)

a) Kva er lengda l i rektangelet?

b) Finn eit uttrykk for omkrinsen av rektangelet

 

Noen som kan hjelpe meg litt? skjønner det ikke..

Endret av Fleskeklumpen
Lenke til kommentar

6dl i 5:1 er 1dl saft og 5dl vann så skal man legge til xdl og få et forhold 4:1

 

mimetex.cgi?\frac{1dl+xdl}{5dl}=\frac{1}{4}

 

løs likninga.

 

a) forholdet mellom lengde og bredde er 3 og bredde er 2x

 

mimetex.cgi?\frac{l}{b}=3

 

setter inn b=2x

 

mimetex.cgi?\frac{l}{2x}=3

 

løs likninga.

 

b) omkretsen til rektangelet : O = 2b + 2l fra a) har du lengden og bredden uttrykkt ved x. Sett inn og regn ut.

Lenke til kommentar
Jeg har en kodelås med tallskive. Tallene går fra 0-39, og man må innom 3 tall og endre veien man skrur mellom hvert tall. Hvis vi ikke vet hvilken vei vi starter, hvor mange mulige kombinasjoner finnes det?

blir ikke dette:

 

chart?cht=tx&chl=40\cdot 39\cdot 38 =\frac{40\,!}{37\,!}=40P3

 

 

Jeg tror det blir feil. Hvis vi tenker oss at den står på et tilfeldig tall, kan vi snu den til 40 forskjellige tall (det er mulig å snu den til det tallet man begynte på, også). Neste gang snur vi andre gang, og også nå har vi 40 forskjellige måter (hvis man kan snu den til samme tall?). Det samme gjelder tredje gang (husk at man kan bruke samme tall flere ganger). Dette må ganges med to, fordi vi ikke vet hvilken vei vi skal begynne med:

2*40^3 = 128 000 måter

 

Blir ikke dette riktig, da?

(er usikker på hvordan en safe virker jeg:/ )

Lenke til kommentar

Sliter også litt med kombinatorikken her: :p

 

En forretning selger ski som normalt koster 1200 kr/pr. En lørdag blir prisen fastsatt på denne måten: kunden kaster seks terninger, og prisen i kroner blir: 1200-200*antall seksere.

 

La X være antallet seksere og Y prisen en tilfeldig kunde betaler.

 

a) Finn forventningsverdi og varians for X.

 

Hvordan går jeg frem her? Tenker (1/6)^6, som blir 1/46656. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange av disse rekkene som gir kun seksere, fem seksere osv. Jeg burde visst det, men det gjør jeg ikke. Forventningsverdien og variansen klarer jeg selv.

Lenke til kommentar
Sliter også litt med kombinatorikken her: :p

 

En forretning selger ski som normalt koster 1200 kr/pr. En lørdag blir prisen fastsatt på denne måten: kunden kaster seks terninger, og prisen i kroner blir: 1200-200*antall seksere.

 

La X være antallet seksere og Y prisen en tilfeldig kunde betaler.

 

a) Finn forventningsverdi og varians for X.

 

Hvordan går jeg frem her? Tenker (1/6)^6, som blir 1/46656. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange av disse rekkene som gir kun seksere, fem seksere osv. Jeg burde visst det, men det gjør jeg ikke. Forventningsverdien og variansen klarer jeg selv.

 

Å kaste seks terninger en gang er det samme som å kaste en terning seks ganger. Bruk formelen for binomisk fordeling.

Lenke til kommentar
Sliter også litt med kombinatorikken her: :p

 

En forretning selger ski som normalt koster 1200 kr/pr. En lørdag blir prisen fastsatt på denne måten: kunden kaster seks terninger, og prisen i kroner blir: 1200-200*antall seksere.

 

La X være antallet seksere og Y prisen en tilfeldig kunde betaler.

 

a) Finn forventningsverdi og varians for X.

 

Hvordan går jeg frem her? Tenker (1/6)^6, som blir 1/46656. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange av disse rekkene som gir kun seksere, fem seksere osv. Jeg burde visst det, men det gjør jeg ikke. Forventningsverdien og variansen klarer jeg selv.

 

Å kaste seks terninger en gang er det samme som å kaste en terning seks ganger. Bruk formelen for binomisk fordeling.

Ahhh ... selvfølgelig. ;) Takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...