Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter med integraler her og sitter fast når jeg får kvadratroten av noe i nevneren i brøk som:

1/kvadratroten(X^2+1)

Kan formlene men får liksom ikke til dette med kvadratroten. Trenger rett og slett noen tips om hva jeg skal gjøre med den.

Og hvilket program er det folk bruker når de legger inn disse flotte regnestykkene?

Takker for alle svar.

sett

mimetex.cgi?x=\sinh(u)

 

mimetex.cgi?dx=\cosh(u)\,du

 

mimetex.cgi?x^2+1=\sinh^2(u)+1=\cosh^2(u)

 

-----------------

 

 

chart?cht=tx&chl=I=\int \frac{dx}{\sqrt{x^2+1}}=\int\frac{\cosh(u)\,du}{\cosh(u)}=\int\,du=u\,+\,C=\text arcsinh(x)\,+\,C

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg trenger litt hjelp med å finne ut hvorfor svaret blir slikt. Ikke akkurat noe vanskelig, er bare atj eg ikke husker helt hvordan man kommer til akkurat den utregningen. gaaaaaaah!!

 

Et idrettslag har et lotteri. De skal selge 2000 lodd, og det er 1 hovedgevinst og 14 andre gevinster. Vi kjøper et lodd. Finn sannsynligheten for at vi

Vinner en gevinst.

 

Og da er svaret 3/400, men hvorfor??

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg trenger litt hjelp med å finne ut hvorfor svaret blir slikt. Ikke akkurat noe vanskelig, er bare atj eg ikke husker helt hvordan man kommer til akkurat den utregningen. gaaaaaaah!!

Et idrettslag har et lotteri. De skal selge 2000 lodd, og det er 1 hovedgevinst og 14 andre gevinster. Vi kjøper et lodd. Finn sannsynligheten for at vi

Vinner en gevinst.

Og da er svaret 3/400, men hvorfor??

mimetex.cgi?P=\frac{15}{2000}=\frac{3}{400}

Lenke til kommentar

Det er 15 gevinster, altså 15 gunstige utfall. Det er totalt 2000 mulige utfall, altså 2000 lodd som alle har mulighet for å bli trukket.

 

 

15/2000

 

Forkorter brøken ved å dele på 5 i teller og nevner

 

15/2000 = 3/400

 

Du er enig i at 3/400 er det samme som 15/2000? Forholdet mellom teller og nevner er det samme (akkurat som 2/8 = 1/4).

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Jada, men nå tenker jeg på utregningen. Sikkert bare jeg som ikke ser det:p men hvordan kommer man til 3/400?

3(5+5+5=15) og 400 fordi det går opp 5 ganger, slikt? haha.. :blush:

 

mimetex.cgi?\frac{15:5}{2000:5}=\frac{3}{400}

 

Jeg deler på det samme over og under brøkstreken, og da er brøken den samme, akkurat som mimetex.cgi?\frac{2}{4}=0,5=\frac{1}{2}=0,5

Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=f(x)=2\sqrt{3}\sin(\pi x)-2\cos(\pi x),\; x\in < 0, 2>

 

 

a) Skriv f(x) på formen chart?cht=tx&chl=A\sin( kx+\phi). Greit nok: chart?cht=tx&chl=4sin\left(\pi x-\frac{\pi}{6}). Det jeg lurer på er egentlig hvorfor fasiten skriver 11pi/6 som phi, hvorfor ikke bare -pi/6 som jeg kom frem til? Grafene faller jo sammen, og jeg finner også rett topp- og bunnpunkt. Så hva er galt med den negative løsningen? Hvorfor er ikke -pi/6+pi rett? Plotter jeg den faller grafene ikke sammen, selv om tan er periodisk med pi.

 

 

Forvirret. :S

 

 

På forhånd takk til dere som klarer å gjøre meg mindre forvirret. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Er litt usikker på denne, derivasjon

 

f(x) = (x2+4x) * ( x-1)2

 

f ' (X) = 2x + 4 * 2x = 4x ? Blir dette riktig?

Enkeltleddene har du derivert riktig, men du må bruke kjerneregelen for å få den deriverte til hele uttrykket.

 

Hm.. hvis jeg har skjønt regelen riktig: f(x) = (x2+ 4x) * (x-1)2

f'(x) = 2x+4 * 2(x-1) * 1 = 4x(x-1) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...