Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

S = {v1, v2} er en basis for underrommet W i R3. Jeg skal finne en basis T for R3. Det skal jeg visstnok gjøre ved å redusere A = [v1, v2, e1, e2, e3] til echelonform. Basisen er da kolonnevektorene i A som tilsvarer kolonnene med ledende elementer i echelonmatrisen. Det jeg imidlertid ikke har fått med meg, er hva en er, så det hadde det vært fint hvis noen kunne ha forklart meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en oppgave fra r2, skal bestemme integralet til 4/((x^2)-1).

 

Her tenker jeg at 4 er en konstant jeg setter utenfor, og 1/x integrert er jo ln x (med disse abs.verdi-tegnene rundt x, har ikke lært meg å skrive formler i forumet ennå;)). Da setter jeg det altså til ln (x^2)-1, og deler på kjernen derivert som er 2x?

 

Svaret jeg får er altså 4*ln ((x^2)-1)*(1/2x)+C

 

Har jeg tenkt riktig eller er jeg helt på villspor?

Lenke til kommentar
Enda en oppgave fra r2, skal bestemme integralet til 4/((x^2)-1).

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Her tenker jeg at 4 er en konstant jeg setter utenfor, og 1/x integrert er jo ln x (med disse abs.verdi-tegnene rundt x, har ikke lært meg å skrive formler i forumet ennå;)). Da setter jeg det altså til ln (x^2)-1, og deler på kjernen derivert som er 2x?

 

Svaret jeg får er altså 4*ln ((x^2)-1)*(1/2x)+C

 

Har jeg tenkt riktig eller er jeg helt på villspor?

Det der fungerer ikkje nei, det er kun når du har lineære funksjonar i nemnaren (type ax+b) det vert logaritmen til funksjonen. For funksjonar av høgare grad, slik som her med ein andregradsfunksjon, må du bruke andre metodar.

 

Har de lært delbrøksoppspalting? Her kan du nemleg skrive om nemnaren til (x+1)(x-1), og so utføre delbrøksoppspaltning for å få to lette integral.

Lenke til kommentar
Har de lært delbrøksoppspalting? Her kan du nemleg skrive om nemnaren til (x+1)(x-1), og so utføre delbrøksoppspaltning for å få to lette integral.

 

Jeg har hvertfall aldri lært eller hørt om det... :( Sukk. Står ikke et fnugg om det i boka mi. Ser lyst ut for eksamen ja... :ermm:

Lenke til kommentar

Åh, glem det, det er jeg som har tatt sorgene på forskudd. Lærer om dette i nest-siste kapittel, og så langt har ikke vi kommet ennå (forbereder meg til tentamen nå). Bare jeg som var så overbevist om at dette hørte til første kapittel...:)

 

Da skal jeg ikke bryne meg mer på den.

Lenke til kommentar

Man kan ha 10 forskjellige sifre på hver plass. Det vil si at for å finne antall mulige kombinasjoner må vi gange 10 med seg selv like mange ganger som det er plasser. Derfor er det 10*10*10*10=10 000 mulige kombinasjoner.

Endret av Tinmar
Lenke til kommentar
Diameteren på ein sylinder som rommar 200 liter, er ca 55 cm.

Kor høg er da sylinderen?

 

Har prøvd å løst det med å gjere ein likning, men stemmer likninga i forhold til oppgåva?

55:2= 27,5

200l= 27,5*27,5*3,14*x

200l= 2374,62*x

2374,62:200= x

x= 11,87

Diameteren er 55 cm, altså blir radius 27,5cm=0,275 m. 200 L er 0,2 kubikkmeter

p><p>

 

edit: likningen din er forsåvidt riktig, men du må huske at du bruker radiusen i cm og liter (som er dm^3). Om du omgjør 200 L til 200000 cm^3 først, og deler riktig (det skal være x=200000:2374,62 og ikke omvendt) skal du få riktig svar, men i cm og ikke m slik jeg har gjort.

 

Om du ikke skjønner hvorfor 200 L er 200000 cm^3, så tenk deg en kube (se bort ifra sylinderen nå) som rommer 200 L, altså 200 dm^3. Tar du tredjeroten av 200 får du sidelengdene i dm. Ganger du dette med 10 får du i cm. Hvis du så opphøyer dette i tredje får du volumet i kubikkcentimeter

 

p><p>

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Diameteren på ein sylinder som rommar 200 liter, er ca 55 cm.

Kor høg er da sylinderen?

 

Har prøvd å løst det med å gjere ein likning, men stemmer likninga i forhold til oppgåva?

55:2= 27,5

200l= 27,5*27,5*3,14*x

200l= 2374,62*x

2374,62:200= x

x= 11,87

Diameteren er 55 cm, altså blir radius 27,5cm=0,275 m. 200 L er 0,2 kubikkmeter

p><p>

 

edit: likningen din er forsåvidt riktig, men du må huske at du bruker radiusen i cm og liter (som er dm^3). Om du omgjør 200 L til 200000 cm^3 først, og deler riktig (det skal være x=200000:2374,62 og ikke omvendt) skal du få riktig svar, men i cm og ikke m slik jeg har gjort.

 

Om du ikke skjønner hvorfor 200 L er 200000 cm^3, så tenk deg en kube (se bort ifra sylinderen nå) som rommer 200 L, altså 200 dm^3. Tar du tredjeroten av 200 får du sidelengdene i dm. Ganger du dette med 10 får du i cm. Hvis du så opphøyer dette i tredje får du volumet i kubikkcentimeter

 

p><p>

 

Takker for svar, har seg slik at jeg har en siste oppgave jeg gjerne skulle htt svar på nemlig:

Løs uttrykket:

-3a+2(6+2a)-10

 

og: løs uttrykket:

a+2:2(brøk) - a-2:3(brøk)

Lenke til kommentar
p><p>

og

p><p>

 

Takk, takk

har visst enda flere oppgaver på lager jeg....

 

10.september 1997 var prisen på Nordsjøolje på råvarebørsen i London 108,33 amerikanske dollar per fat. Samtidig var kursen på amerikanske dollar 5,72

1. Kva var oljeprisen per fat i norske kroner?

2. Beregn prisen i norske kroner på 1 liter olje 10 september 1997

3. Fra begynnelsen av året til 10. september 1997 steg oljeprisen med 53%

Kva var oljeprisen i begynnelsen av året? (skal målast i am.dollar)

Lenke til kommentar

Sitter med integraler her og sitter fast når jeg får kvadratroten av noe i nevneren i brøk som:

 

1/kvadratroten(X^2+1)

 

Kan formlene men får liksom ikke til dette med kvadratroten. Trenger rett og slett noen tips om hva jeg skal gjøre med den.

 

Og hvilket program er det folk bruker når de legger inn disse flotte regnestykkene?

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...