Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

d) Gitt funksjonen 3\,{x}^{3}-2\,{x}^{2}

1) Finn nullpunktene til f.

2) Finn f'(x)

3) Finn koordinatene til topp- og bunnpunktet til f.

4) Tegn en skisse av grafen.

5) Finn likningen for tangenten til grafen i (3, f(3)).

 

Har litt problemer med denne oppgaven

Løsninger i spoiler så langt som jeg har klart det

 

 

 

 

Hvordan kan man finne kordinatene ved regning ?

Jeg vet at top og bunnpunktene skal være den deriverte

men det stemmer ikke med tegningen i geogebra.

 

Forstår heller ikke helt hvordan jeg skal tegne en skisse uten noen hjelpemidler.

Tror at jeg skal lage et fortegnsskjema men dette er ikke noe som jeg har blitt forklart hvordan.

 

Begynnte i allefall... Takker for alle som kan hjelpe !

P_sken_tter3.bmp

 

 

Dumme LaTeX, dumme formelskrive program, dumme diskusjon som ikke vil vise bildene mine.

Btw hvilket program bruker dere til å skrive utregninger for oppgaver på datamaskin ?

Bruker Mathtype men den kan ikke konvertere til LaTeX, så jeg må bruke Maple om jeg vil ha latex konvertering, men dette er tungvindt med tanke på føring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan man finne kordinatene ved regning ?

Jeg vet at top og bunnpunktene skal være den deriverte

Når du set den deriverte lik 0 får du x-verdien for topp- og botnpunkt. Desse x-verdiane set du inn att i det opprinnelege uttrykket, so får du y-verdiane.
Forstår heller ikke helt hvordan jeg skal tegne en skisse uten noen hjelpemidler.
Du veit nullpunkt, toppunkt og botnpunkt, og forteiknet til deriverte. Dermed veit du kor grafen stig, kor den synk, kor den snur, og kor den krysser x-aksen. Det er nok til å teikne ei skisse av grafen.

 

dumme diskusjon som ikke vil vise bildene mine.
Det er fordi du bruker eit dumt format. Bruk PNG i staden for BMP, so går det straks betre.

 

Btw hvilket program bruker dere til å skrive utregninger for oppgaver på datamaskin ?

Bruker Mathtype men den kan ikke konvertere til LaTeX, så jeg må bruke Maple om jeg vil ha latex konvertering, men dette er tungvindt med tanke på føring.

Dei oppgåvene eg har levert i det siste har eg skrive i LaTeX, kva er gale med å bruke det? Eventuelt kan du bruke Mathtype som plugin til Word, iallfall 2007-versjonen. Det er ganske god integrasjon mellom dei.

 

Forresten, det du har gjort på 2 er litt rart, du får jo ein brøk med 0 i nemnar, og det fungerer jo ikkje. Det du gjer er å korte bort 3-tala. (mimetex.cgi?f^\prime(3).

Lenke til kommentar

b) I mange år har en registrert antall jordskjelv i verden og deres styrke. Det viser seg at det årlige tallet N på jordskjelv i verden med styrke R eller høyere er gitt ved

 

chart?cht=tx&chl=\lg\,N= 7.5- 0.9\,R

 

1) Hvor mange jordskjelv har hvert år styrken 5,0 eller høyere?

2) Et jordskjelv blir betegnet som moderat hvis styrken ligger mellom 5,0 og 5,9.

Finn det årlige tallet på moderate jordskjelv.

3) Hvor kraftige er de 10 kraftigste av de årlige jordskjelvene?

 

Har virkelig ikke peiling hvordan jeg skal løse noen av disse.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Litt uvanleg oppsett, menmen. Svaret står øvst til høgre.

post-21406-1238171628_thumb.png

 

Redigert: Pluss resten, som er det nederste delt på nemnaren.

 

Jeg tror ikke jeg skjønte den, nei. Kan du polynomdividere den på en vanlig måte slik at jeg kan dra nytte av det? Mente ikke å være pirkete. :p

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke polynomdivisjon på den?

Kjapp faktorisering ved å sette x/4 utenfor, så sitter du igjen med to andregradsless som kan faktoriseres, og "tilfeldigvis" har en felles faktor. Kjapp hoderegning ga x-3 eller x+3 som felles.

Lenke til kommentar

Den skal være kotinuerlig for x = 3. Det betyr at de skal gå mot samme verdi for x = 3, mener du da kan sette de lik hverandre og x = 3 og løse for a.

Så for a) blir det

f(3) => 2*32 + 3a = 33 + 2a

18 + 3a = 27 + 2a

a = 27-18 = 9

 

Huff, merker at det er gått litt i glemmeboka.

 

For c) så må du vel se på grenseverdiene? Nei, æsj nå ble jeg usikker. Lar forslaget stå slik at jeg også kan lære litt, dersom det er feil.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at for at funksjonen skal være kontinuerlig, må den deriverte i x=3 i begge tilfellene være lik?

 

Funksjonsverdien må jo være like, helt klart, men er det ikke nødvendig å sjekke om den deriverte også er lik? Illustrerer poenget mitt med tegningen som er lagt ved.

post-81640-1238264738_thumb.jpg

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar

Har fått eksempeloppgave på eksamen i R2, og sliter veldig med mange av oppgavene, særlig siden jeg ikke har gjort så mye derivasjon i r2 (det var det jo mest av i r1).

 

Skal derivere denne: 3(e^(4x)+1)^2

 

Aaner ikke hva jeg skal gjøre, skjønner jo at jeg skal bruke kjerneregelen, men må jeg bruke produktregelen også? Fint hvis noen kan løse denne, eller hvertfall begynne på den...;)

 

Og så skulle jeg derivere 2x cos (3x), og kom fram til 2cos(3x) - 6x sin (3x). Ble det rett?

 

*Ser på noen flere oppgaver i del 1, og ved en av de skal jeg finne om grafen til en funksjon stiger eller synker når x=1, og senere om den momentane vekstfarten øker eller minker... Er ikke det også en derivasjonsoppgave? Hvorfor så mange derivasjonsoppgaver i R2-eksamen? Det er jo integral-regning vi har jobbet mest med i den sammenhengen, men det er bare en integral-oppgave i del 1. Synes dette var litt ulogisk, skal man virkelig forvente r1-oppgaver ved r2-eksamen? Da ble det jo plutselig dobbelt så mye å pugge her...:p

Endret av Cie
Lenke til kommentar
Du treng ikkje bruke produktregelen nei, berre kjerneregelen (og potensregelen). Hadde derimot stått t.d. 3x framfor parentesen, måtte du brukt produktregelen òg.

 

p><p>

 

Den med cosinus er rett.

 

 

Tusen takk, greide faktisk å komme fram til det samme rett etter at jeg spurte om hjelp...=D Tok bare litt tid å grave fram det jeg lærte i R1...

 

Men når jeg f.eks skal finne ut om den funksjon minker eller stiger ved eks. x=1, holder det da å finne ut om den deriverte er negativ eller positiv ved x=1? Og om den dobbeltderiverte er neg. eller pos. ved x=1 når jeg skal finne om vekstfarten stiger eller synker?

 

Har jo bare r2 læreboka mi nå så husker ikke dette helt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...