Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okey.. sitter bom fast på noe som skal være en lett oppgave med pytagoras setning.

Skal finne en av sidene i en trekant der hypotenusen er 8 og den andre kjente er 4, snur på pytagoras setning og får:

 

A^2=8^2-4^2

 

skjønner hvordan jeg skal regne meg frem til 6,92, men svaret må være en eksakt verdi.

4kvadratrot3 skal svaret bli, men skjønner ikke hvordan jeg regner for å komme meg dit. :ph34r:

Lenke til kommentar
Har glemt hvordan jeg finner den generelle løsningen på trigonometriske likninger. Noen som vil hjelpe meg? ^^ Husker kun tan, men har glemt sin og cos. Tenker da på "den andre" løsningen, siden kalkulatoren kun gir én løsning. Har ikke 2MX-boken tilgjengelig for øyeblikket.

 

 

På forhånd takk.

 

 

sin x>0 x=Ø og x= 180-Ø

sin x<0 x=180+|Ø| og 360-|Ø|

 

cos x = xØ og x= 360-Ø

 

Ø er vinkelen du får ved kalkulatoren og |Ø| er absolutt verdien til vinkelen så da skal den positive verdien brukes.

Tror jeg da, ikke 100% sikker.

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Okey.. sitter bom fast på noe som skal være en lett oppgave med pytagoras setning.

Skal finne en av sidene i en trekant der hypotenusen er 8 og den andre kjente er 4, snur på pytagoras setning og får:

 

A^2=8^2-4^2

 

skjønner hvordan jeg skal regne meg frem til 6,92, men svaret må være en eksakt verdi.

4kvadratrot3 skal svaret bli, men skjønner ikke hvordan jeg regner for å komme meg dit. :ph34r:

A^2 = 8^2 - 4^2

A^2 = 64 - 16

A^2 = 48

A = sqrt(48)

A = sqrt(16*3)

A = sqrt(16)*sqrt(3)

A = 4*sqrt(3)

 

:)

 

Når du skal forenkle en kvadratrot, prøv å dra ut store faktorer som er kvadrattall (4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, ...). Når du har fått slike faktorer inni kvadratrota, kan du "splitte" rota. Røtter oppfører seg akkurat som potenser mht regneregler. (Kvadratrøtter kan skrives som en potens, nemlig x^(1/2)).

Lenke til kommentar
Okey.. sitter bom fast på noe som skal være en lett oppgave med pytagoras setning.

Skal finne en av sidene i en trekant der hypotenusen er 8 og den andre kjente er 4, snur på pytagoras setning og får:

 

A^2=8^2-4^2

 

skjønner hvordan jeg skal regne meg frem til 6,92, men svaret må være en eksakt verdi.

4kvadratrot3 skal svaret bli, men skjønner ikke hvordan jeg regner for å komme meg dit. :ph34r:

A^2 = 8^2 - 4^2

A^2 = 64 - 16

A^2 = 48

A = sqrt(48)

A = sqrt(16*3)

A = sqrt(16)*sqrt(3)

A = 4*sqrt(3)

 

:)

 

Når du skal forenkle en kvadratrot, prøv å dra ut store faktorer som er kvadrattall (4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, ...). Når du har fått slike faktorer inni kvadratrota, kan du "splitte" rota. Røtter oppfører seg akkurat som potenser mht regneregler. (Kvadratrøtter kan skrives som en potens, nemlig x^(1/2)).

 

Takk for svar, men har enda litt trøbbel. hvordan skal jeg gå fram når jeg f.eks skal dele 3sqrt4 med 2 ? og hvordan skal jeg løse 3sqrt2^2+sqrt6^2 ?

Må være noen regler jeg ikke skjønner helt....

Endret av Nordis
Lenke til kommentar

Har et kalkulatorrelatert spørsmål. Driver med statistikk og sansynlighetsfordeling, men husker ikke hvordan jeg summerer rekker etc. på kalkulatoren min. Tenker da på ting som:

 

chart?cht=tx&chl=P(X\leq 3)=P(X=0)+P(X=1)+P(X=2)+P(X=3)

 

Går greit å ta det på papiret når det er slike småstykker som dette, men værre med større stykker.

 

Kalkulatoren er Texas TI83, men regner med at det er relativt likt på alle TI8x-kalkulatorer (utenom 89 kanskje ...). Mener å erindre at funksjonen heter noe som SumSec, men husker ikke syntaksen og finner ikke noe på Google.

 

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar

Skal sjekke det ut, har den ikke i papirutgave, og tenkte ikke på å søke etter den på nettet engang. :p

 

Edit: Ser ut som sum(seq(8nCrX*17nCr(5-x)/(25nCr5),x,0,2,1))

 

Gjør jobben, men mener det skal være en enklere måte å summere binomiske og hypergeometriske forsøk. Skal forske litt på det.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Du har gjort det helt rett, jaadd, prøv å sett det inn i difflikninga du starta med. :)

 

Neivent, du glemmer å dele 1'ern på 3.

 

Svaret skal bli chart?cht=tx&chl=-\frac{1}{3}(Ce^{-x^3} - 1)

 

Ja, var det jeg mente, glemte bare å sette det i parentes. Men er det da fasiten som er feil, eller er det noe spesielt med tallkonstanter i diffrensiallikninger?

Lenke til kommentar
Okey.. sitter bom fast på noe som skal være en lett oppgave med pytagoras setning.

Skal finne en av sidene i en trekant der hypotenusen er 8 og den andre kjente er 4, snur på pytagoras setning og får:

 

A^2=8^2-4^2

 

skjønner hvordan jeg skal regne meg frem til 6,92, men svaret må være en eksakt verdi.

4kvadratrot3 skal svaret bli, men skjønner ikke hvordan jeg regner for å komme meg dit. :ph34r:

A^2 = 8^2 - 4^2

A^2 = 64 - 16

A^2 = 48

A = sqrt(48)

A = sqrt(16*3)

A = sqrt(16)*sqrt(3)

A = 4*sqrt(3)

 

:)

 

Når du skal forenkle en kvadratrot, prøv å dra ut store faktorer som er kvadrattall (4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, ...). Når du har fått slike faktorer inni kvadratrota, kan du "splitte" rota. Røtter oppfører seg akkurat som potenser mht regneregler. (Kvadratrøtter kan skrives som en potens, nemlig x^(1/2)).

 

Takk for svar, men har enda litt trøbbel. hvordan skal jeg gå fram når jeg f.eks skal dele 3sqrt4 med 2 ? og hvordan skal jeg løse 3sqrt2^2+sqrt6^2 ?

Må være noen regler jeg ikke skjønner helt....

 

Du løser det ved å gå sakte frem ;)

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3\cdot\sqrt{4}}{2} = 3\cdot\frac{\sqrt{4}}{\sqrt{2^2}} = 3\cdot\sqrt{\frac{4}{2^2}} = 3

 

Den der ble litt rar siden chart?cht=tx&chl=\sqrt{4} = 2 la oss skrive den om litt; hvis vi setter 12 inni rottegnet i stede så kan vi hva slags forenklinger vi kan gjøre.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{3\cdot\sqrt{12}}{2} = 3\cdot\frac{\sqrt{12}}{\sqrt{2^2}} = 3\cdot\sqrt{\frac{12}{2^2}} = 3\cdot\sqrt{3}

 

 

For det neste eksempelet ditt så må du huske at når det som står inni rot-tegnet kan uttykkes som noe opphøyd i 2 så kan du fjerne både rottegnet og opphlyd i 2. Å ta roten av noe er det samme som å opphøye i 1/2. Hvis du synes det er lettere med potenser enn tortegn så kan du erstatte alle rottegn med opphøyd i 1/2.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Skriv kommandoen: Curve[2 + 4s, 5 + 7s, s, a, b] der a er startverdien for s og b er sluttverdien. Hvilke verdier du velger her kommer an på hvilket område av kurven du vil arbeide med. Du kan jo f.eks. ta -10 og 10.

 

edit: en annen metode er å definere s = 0 først. Deretter oppretter du et punkt ved å skrive (2 + 4s, 5 + 7s) på kommandolinja. Høyreklikk på det nye punktet og velg "Slå på sporing" ("tracing" på engelsk). Nå kan du trykke på s igjen i lista til venstre og bruke piltastene til å variere s sin verdi. Da vil du se at punktet ditt flytter seg bortover og tegner grafen. Dette er kanskje den beste måten å forstå parameterframstillinger på.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

På en videregåene skole fortsetter 78 av elvene vg1 studieforbredende utnanningsprogram med matematikk R1 eller R2 på vg2. dette svarer til 65% av elvene på Studieforberedende utnanningsprogram.

 

a) Hvo rmange elever er det på studieforberedende utdanningsprogram på denne videregående skolen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

takk. Selv synes jeg oppgaven var litt vanskelig, den som er ovenfor. Er det sånn egen løsning på disse oppgavene?

 

Også er det en annen oppgave som jeg ikke har klarte, som jeg er sikker på noen av dere klarer.

 

Jonas arbeider i en sportsbutikk. Han har en fast månedslønn på 25 500 kr. Fast arbeidstid er 150 timer per månet. I Januar har han jobbet 4 timer med 50% tilegg og 6 med 100% tilegg. Han blir trukket 2% i pensjoninnskudd og 1,2% i fagforeningskontingent. Skattetrekket hans er 32%. Regn ut hvor mye Jonas får utbetalt i lønn for Januar.

 

jeg har fasiten vis det skal hjelpe: 18 841 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...