Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første har du integralet av en differanse, hvor du kan dele opp integralet i to: 12) \mathrm{d}t

 

Deretter bruker du substitusjonsmetoden for 12)\, \mathrm{d}t og velger u = pi*t/12

 

deriver u, og du får 12 finn uttrykket for dt (som blir 12du/pi), og sett nå inn i det opprinnelige integralet. Da kan du sette konstantene 2 og 12/pi utenfor integralet, og du sitter igjen med pi * \int sin u\, \mathrm{d}u

 

Til slutt har du da: pi * \int sin u\, \mathrm{d}u Svaret blir da 5t + 24/pi * cos (pi*t/12) + C

 

edit: det her symbolgreia gikk langsomt. Ser jeg var en smule treig.

 

Som svar på siste spørsmålet ditt: Du må snu pi/12 når du setter den utenfor integralet siden du sitter igjen med en brudden brøk i uttrykket for dt.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar
Men pass på koeffisienten framfor x, t.d.

mimetex.cgi?\int\frac{1}{2x-1}\mathrm{d}x=\frac{1}{2}\ln(2x-1)+C.

Hva er det egentlig som gjør dette? I første eksempel ser det ut som du har ganget med den deriverte av kjernen? Mens i den andre kan det se ut som du har delt på den deriverte av kjernen?

 

Edit: tror kanskje jeg ser det nå. Du setter nevneren lik u og får derfor at dx = du/(-1) i første eksempel og dx = du/2 i andre eksempel?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har et integral jeg holder på med. Jeg får følgende svar:

chart?cht=tx&chl=ln|x+2| - ln|x-2|

 

er det det samme som svaret under? (som er fasitsvaret)

chart?cht=tx&chl=ln|2+x| - ln|2-x|

 

Har prøvd med tilfeldige verdier for x, og siden det er absoluttverdi får jeg samme svar i på begge løsningene i alle fall. Så da er det også matematisk korrekt?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Mens vi er inne på absoluttverdi. Deriverte av |x| er mimetex.cgi?\frac{x}{|x|}, eventuelt snudd brøk?

 

Grunnen er at vi hadde uttrykket i fysikk, men ble stoppet av matematikken når det kom til å derivere K*|x|, K er en konstant vi fikk oppgitt, og vi ble egentlig aldri enige om hva den deriverte var med hensyn på x. Endte opp med K når x > 0, og -K når x < 0 og 0 for x = 0 (av en merkelig fysisk grunn i det tilfellet), muligens omvendt, tar det fra hodet nå.

Lenke til kommentar
Mens vi er inne på absoluttverdi. Deriverte av |x| er mimetex.cgi?\frac{x}{|x|}, eventuelt snudd brøk?

 

Grunnen er at vi hadde uttrykket i fysikk, men ble stoppet av matematikken når det kom til å derivere K*|x|, K er en konstant vi fikk oppgitt, og vi ble egentlig aldri enige om hva den deriverte var med hensyn på x. Endte opp med K når x > 0, og -K når x < 0 og 0 for x = 0 (av en merkelig fysisk grunn i det tilfellet), muligens omvendt, tar det fra hodet nå.

 

Stemmer det, stigningstallet til |x| er jo 1 når x er positiv og -1 når x er negativ, som man ser grafisk. Det kan skrives som du sier mimetex.cgi?\frac{x}{|x|}. Du kan også snu brøken uten å endre noe, poenget er å dele bort tallverdien til x.

 

En matematisk utledning blir vel å bruke chart?cht=tx&chl=|x| = \sqrt{x^2} og så bruke kjerneregelen: chart?cht=tx&chl=(\sqrt{x^2})^\prime = \frac{1}{2\sqrt{x^2}} \cdot 2x = \frac{x}{|x|}

 

Hvordan kan jeg finne skjæringspunktet mellom koordinataksene og en vektorfunksjon?

 

F.eks:

 

r(t)=[2t^2,3-t^3]

 

Blir det likt som parameterfremstilling? At jeg setter x lik 0, løser for t og setter det inn i likningen for y. Får noe merkelige greier når jeg gjør det.

 

Har ikke fasit på oppgaven. :)

 

En vektorfunksjon er en parameterframstilling av en kurve. Hver t-verdi gir en vektor ut til det tilsvarende punktet på kurven. For å finne skjæring med y-aksen setter du som du sier x = 0 og omvendt.

Lenke til kommentar
Men pass på koeffisienten framfor x, t.d.

mimetex.cgi?\int\frac{1}{2x-1}\mathrm{d}x=\frac{1}{2}\ln(2x-1)+C.

Hva er det egentlig som gjør dette? I første eksempel ser det ut som du har ganget med den deriverte av kjernen? Mens i den andre kan det se ut som du har delt på den deriverte av kjernen?

 

Edit: tror kanskje jeg ser det nå. Du setter nevneren lik u og får derfor at dx = du/(-1) i første eksempel og dx = du/2 i andre eksempel?

F.eks. integralet av cos3x er ikke sin3x+C, for når du deriverer cos3x får du cos3x'=cos3x*3x'=3*cos3x, etter kjerneregelen. Altså får du et 3-tall for mye.

 

Derimot er (1/3)sin3x'=sin(3x). Dermed blir (1/3)sin3x den antideriverte til sin3x.

 

Jeg er dårlig til å forklare, men den generelle regelen (for funksjoner med linær kjerne er: int(f(ax+b)dx=(1/a)F(ax+b)+C. :)

 

Edit: Takk, Jaffe. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
Stemmer det, stigningstallet til |x| er jo 1 når x er positiv og -1 når x er negativ, som man ser grafisk. Det kan skrives som du sier mimetex.cgi?\frac{x}{|x|}. Du kan også snu brøken uten å endre noe, poenget er å dele bort tallverdien til x.

 

En matematisk utledning blir vel å bruke mimetex.cgi?\frac{1}{2}?

Fy fader den siste er vanskelig å få til i LaTeX for noen av oss :wee: .

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...