JesharushanN Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Husker ikke formelen... Finner man omkretsen av en halvsirkel slik? : π · D/2? Er n00b Lenke til kommentar
K.. Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Omkretsen av en halvsirkel vil være omkretsen til en sirkel delt på to, pluss diameteren. Endret 19. mars 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Hvilken metode må jeg bruke for å få løst dette integralet? Endret 19. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Edit: skal regne litt på den. Endret 19. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) For det første har du integralet av en differanse, hvor du kan dele opp integralet i to: Deretter bruker du substitusjonsmetoden for og velger u = pi*t/12 deriver u, og du får finn uttrykket for dt (som blir 12du/pi), og sett nå inn i det opprinnelige integralet. Da kan du sette konstantene 2 og 12/pi utenfor integralet, og du sitter igjen med Til slutt har du da: Svaret blir da 5t + 24/pi * cos (pi*t/12) + C edit: det her symbolgreia gikk langsomt. Ser jeg var en smule treig. Som svar på siste spørsmålet ditt: Du må snu pi/12 når du setter den utenfor integralet siden du sitter igjen med en brudden brøk i uttrykket for dt. Endret 19. mars 2009 av jaadd Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Ahh, fikk det til nå! Hjertelig takk begge to! Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Men pass på koeffisienten framfor x, t.d. . Hva er det egentlig som gjør dette? I første eksempel ser det ut som du har ganget med den deriverte av kjernen? Mens i den andre kan det se ut som du har delt på den deriverte av kjernen? Edit: tror kanskje jeg ser det nå. Du setter nevneren lik u og får derfor at dx = du/(-1) i første eksempel og dx = du/2 i andre eksempel? Endret 19. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Vektorene u og v er begge forskjellige fra nullvektoren. Finn skalarproduktet når: (u-v)^2=(u+v)^2 Fasiten sier 0, men hvordan går jeg frem på denne? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Har et integral jeg holder på med. Jeg får følgende svar: er det det samme som svaret under? (som er fasitsvaret) Har prøvd med tilfeldige verdier for x, og siden det er absoluttverdi får jeg samme svar i på begge løsningene i alle fall. Så da er det også matematisk korrekt? Endret 19. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Mens vi er inne på absoluttverdi. Deriverte av |x| er , eventuelt snudd brøk? Grunnen er at vi hadde uttrykket i fysikk, men ble stoppet av matematikken når det kom til å derivere K*|x|, K er en konstant vi fikk oppgitt, og vi ble egentlig aldri enige om hva den deriverte var med hensyn på x. Endte opp med K når x > 0, og -K når x < 0 og 0 for x = 0 (av en merkelig fysisk grunn i det tilfellet), muligens omvendt, tar det fra hodet nå. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Hvordan kan jeg finne skjæringspunktet mellom koordinataksene og en vektorfunksjon? F.eks: r(t)=[2t^2,3-t^3] Blir det likt som parameterfremstilling? At jeg setter x lik 0, løser for t og setter det inn i likningen for y. Får noe merkelige greier når jeg gjør det. Har ikke fasit på oppgaven. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Mens vi er inne på absoluttverdi. Deriverte av |x| er , eventuelt snudd brøk? Grunnen er at vi hadde uttrykket i fysikk, men ble stoppet av matematikken når det kom til å derivere K*|x|, K er en konstant vi fikk oppgitt, og vi ble egentlig aldri enige om hva den deriverte var med hensyn på x. Endte opp med K når x > 0, og -K når x < 0 og 0 for x = 0 (av en merkelig fysisk grunn i det tilfellet), muligens omvendt, tar det fra hodet nå. Stemmer det, stigningstallet til |x| er jo 1 når x er positiv og -1 når x er negativ, som man ser grafisk. Det kan skrives som du sier . Du kan også snu brøken uten å endre noe, poenget er å dele bort tallverdien til x. En matematisk utledning blir vel å bruke og så bruke kjerneregelen: Hvordan kan jeg finne skjæringspunktet mellom koordinataksene og en vektorfunksjon? F.eks: r(t)=[2t^2,3-t^3] Blir det likt som parameterfremstilling? At jeg setter x lik 0, løser for t og setter det inn i likningen for y. Får noe merkelige greier når jeg gjør det. Har ikke fasit på oppgaven. En vektorfunksjon er en parameterframstilling av en kurve. Hver t-verdi gir en vektor ut til det tilsvarende punktet på kurven. For å finne skjæring med y-aksen setter du som du sier x = 0 og omvendt. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Men pass på koeffisienten framfor x, t.d. . Hva er det egentlig som gjør dette? I første eksempel ser det ut som du har ganget med den deriverte av kjernen? Mens i den andre kan det se ut som du har delt på den deriverte av kjernen? Edit: tror kanskje jeg ser det nå. Du setter nevneren lik u og får derfor at dx = du/(-1) i første eksempel og dx = du/2 i andre eksempel? F.eks. integralet av cos3x er ikke sin3x+C, for når du deriverer cos3x får du cos3x'=cos3x*3x'=3*cos3x, etter kjerneregelen. Altså får du et 3-tall for mye. Derimot er (1/3)sin3x'=sin(3x). Dermed blir (1/3)sin3x den antideriverte til sin3x. Jeg er dårlig til å forklare, men den generelle regelen (for funksjoner med linær kjerne er: int(f(ax+b)dx=(1/a)F(ax+b)+C. Edit: Takk, Jaffe. Endret 19. mars 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Stemmer det, stigningstallet til |x| er jo 1 når x er positiv og -1 når x er negativ, som man ser grafisk. Det kan skrives som du sier . Du kan også snu brøken uten å endre noe, poenget er å dele bort tallverdien til x. En matematisk utledning blir vel å bruke ? Fy fader den siste er vanskelig å få til i LaTeX for noen av oss . Endret 19. mars 2009 av chokke Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 Uff, bevegde meg nok på dypt vann med å trekke inn den "utledningen" . Hva som blir korrekt her får DrKarlsen eller noen andre svare på... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 19. mars 2009 Del Skrevet 19. mars 2009 For å prøve å bidra litt: slik? [tex](x^{2})^{\frac{1}{2}}[/tex] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå