K.. Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Dersom du skal bruke binomisk sannsynlighetsregning er det noen krav som stilles: - Sannsynligheten skal være konstant. - Det er bare to utfall. - Alle forsøkene er uavhengige (tilbakelegging). Når du er i det hypergeometriske tilfellet gjelder: - Sannsynligheten endrer seg (du jobber uten tilbakelegging). Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Takker, Jaffe. Har dessverre nok et integral. Hva gjør jeg så? Har jeg gjort riktig hittil..? Endret 18. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
K.. Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Prøv delvis integrasjon i stedet. Sørg for å få derivert vekk logaritmen så løser det seg. Fasit: Løsningsforslag: Endret 18. mars 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ja, med substitusjon er du vel avhengig å få bort alt som heter X? og bare sitte igjen med u... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Om du setter deg fast med substitusjon, prøv delvis integrasjon . Du vil helst unngå å integrere ln(x), det er mulig ved enda en operasjon med delvis integrasjon. Du vet også at , som er fullt mulig å jobbe videre med. Aaaw, så kommer snille folk og ødelegger :3 . Endret 18. mars 2009 av chokke Lenke til kommentar
clfever Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei på oppgave e) 2) får jeg t-verdien . Men ifølge fasiten så er den noe jeg er uenig i da jeg har sjekket opp t-verdien jeg fant og satt den i ligningen for å se om det stemte. Hva får dere? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg holder på med integrasjon som 2bb1 Jeg skal integrere brøken lnx:x. Hvilken regel skal jeg bruke? Har lett og lett etter noe jeg kan bruke fra boka men finner ikke noe Edit: Prøve å implimentere det Knut Erik postet. Ser det er rimelig likt Endret 18. mars 2009 av awkward Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Ahh, takker! Satt meg fast på det siste integralet, glemte at jeg kunne gjøre det om til x-2. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg holder på med integrasjon som 2bb1 Jeg skal integrere brøken lnx:x. Hvilken regel skal jeg bruke? Har lett og lett etter noe jeg kan bruke fra boka men finner ikke noe Edit: Prøve å implimentere det Knut Erik postet. Ser det er rimelig likt Se på 2bb1 sin oppgave. Hva er eneste forskjellen på hans og din oppgave? Og hvorfor kan ikke han bruke substitusjon på den? Eller vær kylling og sepå Knut Erik sin Endret 18. mars 2009 av Jotun Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg holder på med integrasjon som 2bb1 Jeg skal integrere brøken lnx:x. Hvilken regel skal jeg bruke? Har lett og lett etter noe jeg kan bruke fra boka men finner ikke noe Bruk delvis integrasjon (hihi). Eller? Noe mystisk med "v"-en? Endret 18. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Derfor jeg postet Jeg er den eneste i landet som tar R2 og suger i matte Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Substitusjon burde vel funke på denne. La meg prøve igjen. Edit: og hvordan legger man til linjeskift i latex?? Irriterende at alt skal komme så tett. Fungerer ikke med "\\". Endret 18. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 En halv lnx opphøyd i andre? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Nå missa du litt poenget med substitusjon, 2bb1. Du har fått omformet integralet til integralet av u * du som er lik 1/2 * u^2 Setter du inn at u = ln(x) får du at integralet totalt sett er lik 1/2 * (ln x)^2 Endret 18. mars 2009 av Knut Erik Lenke til kommentar
chokke Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du integrerer u med hensyn på u. Altså som om det skulle stått for xdx istedet, altså , først her setter du inn u = lnx En annen ting er at du ikke trenger å uttrykke dx og sette inn når du substituerer, du kan også se på faktorene du har, og putte inn. For eksempel . Du kan integrere ln(x) ved å sette det til 1*ln(x) og delvis integrasjon ved å derivere ln(x) og integrere 1 . Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Nå missa du litt poenget med substitusjon, 2bb1. Du har fått omformet integralet til integralet av u * du som er lik 1/2 * u^2 Setter du inn at u = ln(x) får du at integralet totalt sett er lik 1/2 * (ln x)^2 Ahhh! Jeg skal beholde u-en til jeg har integrert? Riktig nå? Chokke: skjønner ikke hva du mener - vi har tydeligvis lært det på en annen måte. Men det skulle vel bli riktig nå? (Har redigert innlegget). Endret 18. mars 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
clfever Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Hei på oppgave e) 2) får jeg t-verdien . Men ifølge fasiten så er den noe jeg er uenig i da jeg har sjekket opp t-verdien jeg fant og satt den i ligningen for å se om det stemte. Hva får dere? Ingen her som vil hjelpe meg ? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Jeg har to linære grafer som krysser hverandre! Hvordan finner man skjæringspunktet? ... regner med det er ungdomsskolepensum... men hakke peiling! Takk! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Jeg har to linære grafer som krysser hverandre! Hvordan finner man skjæringspunktet? ... regner med det er ungdomsskolepensum... men hakke peiling! Takk! Grafene har samme X- og Y-koordinat i skjæringspunktet. Enig? Graf1=Graf2 gir skjæringspunktet. Eks: f(x)=0,5x+2 g(x)=x+4 0,5x+2=x+4 0,5x-1=4-2 -0,5x=2 x=2*(1/-0,5) x=-4 Setter dette inn i en av funksjonene, og får Y-koordinaten: 0,5*(-4)+2=0 Grafene skjærer hverandre i (-4,0) Endret 18. mars 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå