Matias Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Regnet litt på de siste oppgavene. Ble litt slurvete, og sikker mange feil. Noen andre får rette meg opp. Du får i hvert fall sett fremgangsmåten. 2 a) y = sqrt(3x^2+x+2) = (3x^2+x+2)^1/2 y' = 1/2(3x^2+x+2)^-1/2 * 6x + 1 = (3x + 1) / (sqrt(3x^2+x+2)) b) y = ln (x^3*sqrt(x^2-1)) y' = 1 / (x^3*sqrt(x^2-1) * 3x^2 * 1 / (1/2sqrt(x^2-1)) c) y = e^x * (x^2 + 3x - 5) * y' = e^x * (2x + 3) + e^x(x^2 + 3x - 5) d) d = (7x^2-5x^2+4)^3 d' = 3(7x^3-5x^2+4)^2 * 21x^2 - 10x Endret 26. september 2007 av Matias Lenke til kommentar
Zungam Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hei,..jeg har en obligatorisk innlevering nå på mandag den 01.10.2007..har dessverre vært syk da de emnene som er i disse oppgavene ble gjennomgått, og er derfor ikke veldig stødig i den type oppgave ennå...trenger derfor litt assistanse og hjelp til å løse disse oppgavene...: 1. Funksjonen y = x3-4x2+x+6 er lik null når x = -1 a) Finn eventuelle andre nullpunkt b) Finn kandidater til maks/min (stasjonære pkt.) c) Bestem punktene, både med skjema og med 2.dereivert-testen. d) Finn vendepunkt 2. Deriver : a) y = √3x2+x+2 b) y = ln (x3 * √x2-1) c) y = ex * (x2+3x-5) d) y = (7x3-5x2+4)3 Sikkert innlysende men jeg forklarer likevel: √=kvadratrot og siden jeg ikke kan trekke en lang strek over alle tallene som den gjelder for så har jeg bare satt den foran, hvilket betyr at alle tallene etter dette tegnet √ , gleder for kvadratroten… De tallene\bokstavene som er farget rødt betyr at de er opphevet i tallet som står til venstre for dem...slik at x opphøyd i 2 blir x2 kunne også gjort det på denne måten: x^2 men håper dere skjønner uansett.. takker så utroligt mye for all hjelp som dere kommer med... 9580175[/snapback] takk matias...alltids greit med fremgangsmåten.. noen andre som har kommet til et annet svar?Evt. noen som kan gi fremgangsmåte\løsning på oppgave 1? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) a) Tegn grafen og marker nullpunkt. bc) Topp- og bunnpunkter finner du der y'=0. Den deriverte av en funksjon gir stigningstallet til funksjonen, og når den er null, har du enten et topp- eller bunnpunkt. For å vite hva som er hva kan du lage et fortegsskjema. d) Vendepunkt finner du der den dobbeltderiverte av funksjonen er null. Endret 26. september 2007 av Matias Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Heidu, slike som oppgåve 1 løyste vi utruleg mange av ifjor, men dessverre er det ein del ting eg har gløymt. Eg kan i alle fall hjelpe så langt eg kan: a) Roter eg fælt med. Nullpunkta er der kor grafen skjer x-aksen right? b) Stasjonære punkt finn du der kor den deriverte er null (derivert er det same som vekstfart). Start med å derivere funksjonen av y. Då får du ei 2. gradslikning som du set som 0 og løyser. (Til opplysing, eg fekk x = 1 og x = 1/3). Desse to verdiane teiknar du inn i forteiknskjema for å sjå kva som er botnpunkt og kva som er toppunkt. Eg har fått toppunkt x = 1/3 og botnpunkt x = 1 Gjorde eg c og no? Anyway, vendepunkt er kor den 2. deriverte = 0 Edit: Matias kom meg i forkjøpet... =/ Endret 26. september 2007 av aspic Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) 1. Funksjonen y = x3-4x2+x+6er lik null når x = -1 a) Finn eventuelle andre nullpunkt b) Finn kandidater til maks/min (stasjonære pkt.) c) Bestem punktene, både med skjema og med 2.dereivert-testen. d) Finn vendepunkt a) kan løses grafisk på kalkulator eller ved regning (f.eks. vha polynomdivisjon). Ettersom det står "finn" antar jeg at du kan velge. Jeg kan godt vise polynomdivisjonen hvis du ønsker det. b) y' = 3x² - 8x + 1. y' = 0 gir løsningene (4+sqrt(13))/3 og (4-sqrt(13))/3. Endret 26. september 2007 av teveslave Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Og du er 100% sikker på den derivasjonen din tvslave? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Og du er 100% sikker på den derivasjonen din tvslave? 9581735[/snapback] Ja, hva mener du er galt? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 y = x3-4x2+x+6 Når du deriverer 4x^2 blir ikkje det berre 4x ? Godt mulig det er eg som roter her altså Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Regel: (x^n)' = n*x^(n-1) (-4x²)' = -4*(x²) = 2*-4*x^(2-1) = -8x Blir litt vanskelig å lese med så dårlig formatering. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) y = x3-4x2+x+6 Når du deriverer 4x^2 blir ikkje det berre 4x ? Godt mulig det er eg som roter her altså 9581998[/snapback] for å si det enkelt. Du tar ned tallet over X, i dette tilfellet 2 og setter forran. Så trekker du 1 fra tallet over X og setter det istedenfor. X^1 skrives som regel X: Så du har 4x^2. det blir 2*4*X^1 => 8X derriverer du 8X så tar du ned 1 og setter forran. Da blir det 1*8*X^0 som er 8 Endret 26. september 2007 av noob11 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 takker for grundig forklaring Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Sitter fast på en 2MX-oppgave om vektorer: Skal finne ut om DC og AB ligger loddrett/er ortogonale, og hvorfor. Det er satt opp i et koordinatsystem. Punkter: A (2,1) B (5,0) C (4, 11/3) og D (3, 2/3) AB = [ 3 , 1 ] Har ikke funnet ut DC. Blir evig takknemmelig for hjelp. Om det skulle mangle noe informasjon er det bare å si i fra. Endret 28. september 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Skalarprodukt er stikkordet. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 AB = [3,-1] DC = [1,3] DC og AB er ortogonale hvis skalarproduktet er lik 0. AB*DC=[3,1]*[1,3]= 3*1 + 3*(-1)= 0 Skjønte ikke helt hva som var feil først, før jeg så at du hadde regnet vektor AB feil. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) AB = [3,-1]DC = [1,3] DC og AB er ortogonale hvis skalarproduktet er lik 0. AB*DC=[3,1]*[1,3]= 3*1 + 3*(-1)= 0 Skjønte ikke helt hva som var feil først, før jeg så at du hadde regnet vektor AB feil. 9594188[/snapback] Glemte en minus foran 1 ja takk for hjelpen! Endret 28. september 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Sitter her og sliter med en oppgave om kvadratsetninger i 3MZ boka mi Har greid alle de andre, men denne får jeg ikke til: (V2+1)(V2-1) V= kvadratrot I følge fasiten skal svaret bli 1 Oppgaven er sikkert enkel nok den, men jeg skjønner ikke hvordan man får 1 til svar. Jeg har fulgt denne reglen: (a+b)(a-b)=a^2 - b^2 Hadde vært kjempe takknemlig for litt hjelp =/ Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (V2+1)(V2-1) V2*V2 + V2*-1 + 1*V2 - 1*1 2 + -V2 + V2 - 1 2 (opphever hverandre) -1 2-1 = 1 Tenk at jeg greide det Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) (V2+1)(V2-1) V2*V2 + V2*-1 + 1*V2 - 1*1 2 + -V2 + V2 - 1 2 (opphever hverandre) -1 2-1 = 1 Tenk at jeg greide det 9607481[/snapback] Hvordan blir V2*V2 + V2*-1 + 1*V2 - 1*1 til 2 + -V2 + V2 - 1? Du har sikkert helt rett, men kan du forklare utregningen din litt nærmere? ' Sorry ass men jeg er ganske sugen i matte Endret 30. september 2007 av Scarymovies Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (a+b)(c-d) nar vi ganger 2 paranteser med hverandre, ganger vi forst alle leddene i 2. parantesen med 1. ledd i 1. parantesen a * c a * d sa tar vi tall #2 i 1. parantesen b*c b*d Lenke til kommentar
@ir Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Er det bare meg, eller er det noe som ikke stemmer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå