Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke noe om matriseregning, så å teste ut den kalkulatoren, kan nok ikke jeg hjelpe med, men jeg fant en bug på siden. Når jeg trykker på "Beregn BMI", regner den ikke ut BMI, men den hopper til matrisekalkulatoren.

Takk! Skal gå gjennom litt kode i ettermiddag ser jeg, ser ut som jeg klarte å forkludre javascriptet i går kveld. Men det skal uansett fungere nå! :)

Hei!

Har laget en matrise-kalkulator, men vil gjerne få testet den så mye som mulig, for forskjellige matriser og operasjoner. Flott hvis noen gidder å kontrollere en utregning eller to! :)

Om du har Matlab kan du gjøre beregninger der, og se om de stemmer overens :) .

Er det du som har kalkuler.no?

Ah, takk. Er helt fersk i Matlab, men skal teste når jeg kommer hjem. Er jeg som har Kalkuler.no, ja :)

Lenke til kommentar
Hei!

Har laget en matrise-kalkulator, men vil gjerne få testet den så mye som mulig, for forskjellige matriser og operasjoner. Flott hvis noen gidder å kontrollere en utregning eller to! :)

Steike! Dette kjem godt med i matte 3 :D

Prøvde litt med determinanter, og det virka greit. Eg skal teste litt meir over tid, gir tilbakemelding om eg finn bugs :)

Lenke til kommentar

Har problemer med oppgave 1 c og 2 b.. Er vel en viss fellesnevner mellom disse to, så hvis man får til den ene får man vell til den andre.

Svarene skal være:

1c: 0,836

2b: 0,452

(har fått svarene fra faglærer)

Oppgave 1:

En sjokoladefabrikk lager en bestemt type melkesjokolade. Vekten X av en tilfeldig valgt sjokoladeplate antas å være normalfordelt med forventning = 100 gram og standardavvik

 = 5 gram. Vekten av forskjellige sjokoladeplater antas å være uavhengige.

a)Hva er sannsynligheten for at en sjokoladeplate veier mer enn 98 gram ?

b)Per kjøper 6 slike sjokoladeplater. Hva er sannsynligheten for at akkurat 4 av disse platene veier mer enn 98 gram?

c)Hva er sannsynligheten for at de 6 platene har en samlet vekt på mer enn 588 gram ?

Oppgave 2:

Vi antar at fettinnholdet Y i prosent i en viss type grillpølser er normalfordelt med forventning  og standardavvik . Fettinnholdet i forskjellige pølser er uavhengige variabler. Vi skal i denne oppgaven anta at  = 20,0% og  = 5,0%.

a)Hva er sannsynligheten for at en pølse inneholder mer enn 23% fett? Finn også sannsynligheten for at fettinnholdet ligger mellom 17% og 23%.

b)En pakke inneholder 6 grillpølser. Hva er sannsynligheten for at gjennomsnittlig fettinnhold i de 6 pølsene er mer enn 23% .

Lenke til kommentar

I parallellogramet ABCD er vinkel A 60 grader. Videre er AB = 6cm og AD = 4cm.

a) Bruk vektorregning og finn lengden av diagonalene i parallellogrammet.

b) Bruk vektorregning og vis at diagonalene i parallellogrammet halverer hverandre.

Hvordan beviser jeg?

Jeg sliter med å gå fram på oppgave b).

Lenke til kommentar

Kall punktet hvor diagonalene krysser for E. Sett så opp f.esk vektor DC uttrykt ved vektor DE og EC som du igjenn kan uttrykke ved vektor AB og vektor AD (for enkelhetskyld ville jeg kalt de a og b. Vektor DE er en hvis del (k) av vektor DB og vektor EC er en hvis del (l) av AC. Siden DC = AB Så ender du opp med et uttryk der l-k = 0 og l+k = 1 løs likningsettet og finn ut at begge de ukjente må være lik 1/2, altså en deling av diagonelene.

edit: dette er en univeral sannhet for parallellogramer og dette er et bevis for at det alltid gjelder.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Beklager at du følte forklaringen som vanskelig. Jeg prøver å forklare folk på tråden her hvordan de må tenke for å løse oppgaven uten å gjøre matteleksene for dem ;)

Hva legger du i begrepet å halvere? Det er å dele i to altså er hver del 1/2 Med vektorregning kan det bevises følgende; (samme som jeg beskrev i ord over)

"Kall punktet der diagonalene krysser for E;"

Jeg setter mimetex.cgi?\vec{AB}=\vec{DC}=\vec{a} og mimetex.cgi?\vec{AD}=\vec{BC}=\vec{b}

Fra tidligere o oppgaven bør du ha noe som likner;

mimetex.cgi?\vec{AC}=\vec{a}+\vec{b}

mimetex.cgi?\vec{BD}=-\vec{a}+\vec{b}

"Sett så opp f.esk vektor DC uttrykt ved vektor DE og EC som du igjenn kan uttrykke ved vektor AB og vektor AD. for enkelhetskyld ville jeg kalt de a og b;" (diagonalene deler parallellogrammet i 4 trekanter og det er det samme hvilke av disse du bruker til bevisføring vi ønsker bare å vise at E ligger halve diagonalen fra hjørnene)

mimetex.cgi?\vec{EC}=k*\vec{AC}=k*(\vec{a}+\vec{b})

mimetex.cgi?\vec{DE}=l*\vec{DB}=-l*\vec{BD}=-l*(-\vec{a}+\vec{b})

mimetex.cgi?\vec{DC}=\vec{DE}+\vec{EC}=\vec{a}

mimetex.cgi?\vec{DC}=(-l*(-\vec{a}+\vec{b}))+(k*(\vec{a}+\vec{b}))=\vec{a}

mimetex.cgi?l*\vec{a}-l*\vec{b}+k*\vec{a}+k*\vec{b}=\vec{a}

mimetex.cgi?(l+k)*\vec{a}+(k-l)*\vec{b}=\vec{a}

siden vi bare har a på høyre side kan vi konkludere med at k+l = 1 og k-l = 0

Løs de to likningene. Hvis k og l er 1/2 så er EC = 1/2AC altså ligger E (kryssningspunktet) halvveis mellom A og C. Siden dette er utregnet uten å måtte ta hensyn til vinkelene mellom a og b så har vi bevist at kryssningspunktet mellom diagonalene i et parallellogram halvverer diagonalene.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...