Niks Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Nei, du er den første som kjøper lodd, men det jeg gjorde var: 12/600 x 588/599 x 587/598 ... 584/595 x 583/594 = 0,017887 EDIT: Jeg ganger også med sju: 0,017887 x 7 = 0,125209 Endret 3. mars 2009 av Niks Lenke til kommentar
Cie Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Jeg bruker vinterferien min på å ta igjen litt matte (tar dette som privatist), og kommer derfor sikkert til å stille en del spørsmål her de neste dagene siden jeg ikke har så mange andre å spørre... Holder på med vektorer i rommet. Oppgaven jeg nå er litt usikker på er noenlunde slik: Vi har fått oppgitt punktene A(3,-1,-2), B(1,3,4) og C(5,1,0). Jeg har selv greid å regne ut at midtpunktet M på AB er M(2,1,1) og midtpunktet N på BC er N(3,2,2). Jeg skal nå finne skjæringspunktet S mellom vektor AN og vektor CM. Her stopper det opp. Jeg vet at vektor AN har vektorkoordinater [0,3,4] og vektor CM [-3,0,1], men aaaner ikke hvordan jeg skal finne skjæringspunktet... Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Fremgangsmåten her blir å finne to uttrykk for vektoren fra f.eks. C til skjæringspunktet. Du har jo at og derfra bør det være en smal sak å finne S. edit: kom på at vi er i rommet nå, så det blir tre ligninger med to ukjente da .. så da velger du ut to av ligningene og løser ligningssystemet. Endret 3. mars 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Cie Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hmm, ok, tusen takk for svar... Må nok bryne meg litt på den, er litt usikker på hvordan jeg skal komme frem til disse ligningene, er en smule vanskeligere enn det jeg har gjort så langt... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kan noen hjelpe meg? Hvis jeg tolker det riktig er den kumulative fordelingsfunksjonen andelen som har "dødd" innen den måneden. Andelen som fortsatt virker etter ti måneder er da 1-F(10) = exp(-(sqrt(10)/2) (Jeg må se og lære meg Latex...) Lenke til kommentar
ingj Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kan noen hjelpe meg? Hvis jeg tolker det riktig er den kumulative fordelingsfunksjonen andelen som har "dødd" innen den måneden. Andelen som fortsatt virker etter ti måneder er da 1-F(10) = exp(-(sqrt(10)/2) (Jeg må se og lære meg Latex...) Takk, hva med at det er gitt at den lever i 10 mnd, hva er sannsynligheten da for at den lever i 20 mnd? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Takk, hva med at det er gitt at den lever i 10 mnd, hva er sannsynligheten da for at den lever i 20 mnd? Regn ut andelen som lever i 20 mnd og del den på andelen som lever i ti. Endret 3. mars 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hmm, ok, tusen takk for svar... Må nok bryne meg litt på den, er litt usikker på hvordan jeg skal komme frem til disse ligningene, er en smule vanskeligere enn det jeg har gjort så langt... Du må finne de vektorene (på komponentform) jeg har brukt i ligninga. Videre bruker du at to vektorer er like dersom komponentene deres er like. Da får du tre ligninger, en for hver komponent. Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva er den deriverte av (lnx)^2 ? Kan det være 1/x * 1/x ? Og går det ann å skrive brøk og opphøyd i feks 2 her? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hva er den deriverte av (lnx)^2 ? Kan det være 1/x * 1/x ? Nei, det kan det ikke.. Bruk kjerneregelen.. Du kan forsåvidt også bruke produktregelen hvis du foretrekker den. Endret 3. mars 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Og går det ann å skrive brøk og opphøyd i feks 2 her?Jepp:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hva er den deriverte av (lnx)^2 ? Kan det være 1/x * 1/x ? Nei, det kan det ikke.. Bruk kjerneregelen.. Du kan forsåvidt også bruke produktregelen hvis du foretrekker den. Får det ikke til jeg.. Kunne du være vennlig å hjelpe meg litt nærmere med disse 2? (vedlegg, jpg) Endret 3. mars 2009 av Maximillionaire Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Blir svaret på den siste jeg la ut Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Nei, du må bruke produkt- og kjerneregelen: Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hva er den deriverte av (lnx)^2 ? Kan det være 1/x * 1/x ? Nei, det kan det ikke.. Bruk kjerneregelen.. Du kan forsåvidt også bruke produktregelen hvis du foretrekker den. Får det ikke til jeg.. Kunne du være vennlig å hjelpe meg litt nærmere med disse 2? (vedlegg, jpg) 1) er løst 2) nm, for sen Endret 3. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Maximillionaire Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Takk skal dere ha : ) Lenke til kommentar
Niks Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvis jeg spiller på et lykkehjul hvor sjansen for å vinne er 3/16, hva er da sjansen for at jeg vinner høyst 4 ganger av 9. Lenke til kommentar
ingj Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 The lengths a, b and c for the edges of a rectangular box are changing with time. At the instant in question, a=1 m, b=2 m, c=3 m, da/dt=db/dt=1 m/sec and dc/dt=-3 m/sec. At what rates are the box's volume V and surface area S changing at that instant? Are the box's interior diagonals increasing in length or decreasing? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå