safags Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Hei! Driver med øvingsoppgaver for 1T (T matte VG1) Og kom over en oppgave jeg ikke ser i kapittelet i boka. Vi har om Potenser, logaritmer etc. Oppgaven: Folketallet i en kommune øker fra 54 000 til 60 000 i løpet av fem år. Finn den årlige økningen i prosent. Tror det er noe med likninger og rekker. Hvis dette hjelper. Men har null peiling på dette. Endret 1. mars 2009 av GreVeen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Årlig vekstfaktor: x. Du vil finne x slik at . Den ligninga kan løses på flere måter. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er vel på du møter på problemer. Denne vil jo gå mot -1 når x nærmer seg 0 fra negativ / venstre side, og 1 når x nærmer seg 0 fra positiv / høyre side. Stemmer det, men da er ikke grensen når x nærmer seg null fra høyre side, 1, men 3 (1+1+1 =3) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 (endret) Hei! Driver med øvingsoppgaver for 1T (T matte VG1) Og kom over en oppgave jeg ikke ser i kapittelet i boka. Vi har om Potenser, logaritmer etc. Oppgaven: Folketallet i en kommune øker fra 54 000 til 60 000 i løpet av fem år. Finn den årlige økningen i prosent. Tror det er noe med likninger og rekker. Hvis dette hjelper. Men har null peiling på dette. Du må løse likningen: edit: for sent der ja Endret 1. mars 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ja, når x nærmer seg 0 fra høyre blir det 3. Men når x nærmer seg 0 fra venstre blir det 1 - 1 + 1 = 1. Altså er de ensidige grensene motstridende og da eksisterer vel ikke grenseverdien? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ja, når x nærmer seg 0 fra høyre blir det 3. Men når x nærmer seg 0 fra venstre blir det 1 - 1 + 1 = 1. Altså er de ensidige grensene motstridende og da eksisterer vel ikke grenseverdien? Det stemmer, det var bare at det ble sagt at grensen var 1 når x gikk mot 0 fra høyre. Fikk ikke det til å stemme, så jeg måtte kontrollregne Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg kan ikke se at det har blitt sagt noe sted. Det har derimot blitt sagt at |x|/x går mot 1 når x går mot 0 fra høyre. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Jeg kan ikke se at det har blitt sagt noe sted. Det har derimot blitt sagt at |x|/x går mot 1 når x går mot 0 fra høyre. Hoho^^ Ser først nå at jeg har blandet grensen det ble spurt etter med en grense jeg holder på med selv. Dermed har det blitt litt av "min" grense i grensen som var problemet her, og litt av denne grensen i "min" grense. Litt komisk, men jeg må bare få beklage det, og får unnskylde min påståelighet. Det er selvfølgelig korrekt det som har blitt sagt. Bare jeg som har blandet mye rart Lenke til kommentar
safags Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk Jaffe Fikk den til. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Et par innlegg med off-topic er fjernet. Utestengte brukere er ikke gjenstand for offentlig debatt da det er en sak mellom brukeren og moderatoren dette gjelder. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Ta logaritmen på begge sider, då kan du flytte ned x-en: Takk Det der hjalp meg på rett vei! Lenke til kommentar
Arti-Ravnos Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Kan noen vise meg hvordan man har kommet fram til at binomialkoeffesienten kan skrives som ? *Har hatt en del sannsynlighetsregning, så problemet er bare å "utlede" eller vise formelen* Takker for svar. Endret 2. mars 2009 av Arti-Ravnos Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Du er sikkert kjent med at antall uordnede utvalg er lik antall ordnede utvalg delt på hvor mange måter de utvalgte elementene kan ordnes på, altså . nPk kan vi jo skrive som . Da har vi at Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Sliter litt med diff.likninger i R2 (nye 3MX) her nå. Beklager dårlig forklaring rundt oppgava. Oppgava: y'/y = 2/x Kommet fram til at: ln|y| = $(2/x)dx hvor $ betyr derivert Kommer ikke videre her. Er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Orsak, trykte feil. Endret 2. mars 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 $ er vel integralteiknet? Jo, du har forsåvidt gjort rett så langt, no integrerer du berre 2* x-1, får litt div konstantledd, opphøyer alt i e og så er du vel bortimot nesten i mål. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) edit: too late Endret 2. mars 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 I dag er det den gjeve kvadratrot-dagen! 3.3.09 Lenke til kommentar
Niks Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 En kamerat av meg hadde denne oppgaven: Klasse 10 G skal på klassetur til geirangerfjorden. Til dette trenger de penger, og de bestemmer seg for å ha kakelotteri. De har 600 lodd, og skal selge dem for 15 kr pr. stykk. 12 av loddene er vinnerlodd. Hva er sjansen for å vinne en kake hvis du kjøper 7 lodd? (Selv kom jeg frem til 1,7 % sjanse og lurer på om dette er riktig.) Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hvert lodd har vel 12/600 = 2% sannsynlighet for kake. Kjøper du 7 lodd, 7-dobler du denne sannsynligheten. Forutsatt at ingen andre har kjøpt lodd eller vunnet kake før deg. Endret 3. mars 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå