kråkebolle Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Står litt fast... Bruk delvis integrasjon. Ja, det skjønte jeg også, men det var omtrent så langt jeg kom Endret 26. februar 2009 av mieball Lenke til kommentar
ingj Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Find the value dz/dx at the point (1,1,1) if the equation xy+z^3-2yz=0 defines z as a function of the two independent variables x and y and the partial derivates exists. Noen som kan hjelpe meg? Differensier hele uttrykket, da får du ydx+xdy+3z^2dz-2zdy-2ydz=0. Sett alt som inneholder dz på den ene siden, og sett dy=0 Voila! Da får jeg svaret dz/dx=y/(2y-3z^2) og det er det jeg har fått hele tiden. Men jeg lot vær å ta med en opplysning når jeg skrev av oppgaven. Jeg har skrevet inn den med mørk skrift. Og når jeg setter inn de punktene får jeg -1 men svaret er -2 ifølge fasit. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Står litt fast... Bruk delvis integrasjon. Ja, det skjønte jeg også, har kommet et stykke på vei før det sa stopp Sett og . edit: hvis du har gjort det så kan du jo si hvor det stopper opp... Endret 26. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Står litt fast... Bruk delvis integrasjon. Ja, det skjønte jeg også, har kommet et stykke på vei før det sa stopp Post det du har gjort, litt lettere å hjelpe da. Lenke til kommentar
ingj Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Find the value dz/dx at the point (1,1,1) if the equation xy+z^3*x-2yz=0 defines z as a function of the two independent variables x and y and the partial derivates exists. Noen som kan hjelpe meg? Differensier hele uttrykket, da får du ydx+xdy+3z^2dz-2zdy-2ydz=0. Sett alt som inneholder dz på den ene siden, og sett dy=0 Voila! Da får jeg svaret dz/dx=y/(2y-3z^2) og det er det jeg har fått hele tiden. Men jeg lot vær å ta med en opplysning når jeg skrev av oppgaven. Jeg har skrevet inn den med mørk skrift. Og når jeg setter inn de punktene får jeg -1 men svaret er -2 ifølge fasit. Jeg fant min egen feil. Jeg hadde ikke produktregel på z^3*x og jeg hadde glemt å skrive inn x her. Så da var det ikke rart at det ble mye tull Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei, Sliter for tiden med b i oppgaven under. Har prøvd med vektor a*b = 0, men det blir jo helt feil. Hadde derfor satt stor pris på om noen kunne veilede meg i rett retning. Sikkert en dum feil. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Bruk det du fant i oppg. (a), og prikk sammen vektorene. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Ble dessverre ikke så mye klokere. Det eneste i a som er relevant er vel vektor AC, eller bommer jeg totalt? Føler at jeg må ha det inn med teskje. Tror jeg tar meg en luftetur for å klarne hodet Endret 26. februar 2009 av Stealthy Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Dette er du enig med sant? Om du løser denne skal du få 0 Legger til resten av løsningen i spoiler Endret 26. februar 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
K.. Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Et nyttig integral du kommer til å trenge: Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Dette er du enig med sant? Om du løser denne skal du få 0 Legger til resten av løsningen i spoiler Tusen hjertelig takk! Klarte selvfølgelig å glemme at man skal multiplisere med vinkelen mellom vektorene. Om du vil kan jeg sende deg en spotifyinvitasjon som takk om du ikke har det. Satser på at jeg klarer resten selv, om ikke kommer jeg tilbake. Lenke til kommentar
kråkebolle Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Sett og . edit: hvis du har gjort det så kan du jo si hvor det stopper opp... Jeg gjorde motsatt, kanskje det var problemet... Men jeg fikk hvertfall, med u=x og v'=2^x , her stoppa det opp på integreringen av det siste uttykket. Men får prøve med motsatte tegn (u og v altså) på dem, som du sa Edit: Hihi, ser nå at jeg kom virkelig ikke noe langt i det hele tatt Endret 26. februar 2009 av mieball Lenke til kommentar
Dude0811 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei. Jeg har noen oppgaver som jeg trenger hjelp med. Det er ikke noe hastverk, så bruk lang tid til å svare Oppgave #1: f(x) = (-X^2) + 2X Når stiger, og når synker grafen? Oppgave #2: f(x) = x^3 - 3x^2 - 1 Topppunkt og bunnpunkt ved regning? Oppgave #3: Et volum er gitt ved V= 4x^3 - 6x^2 + 2x der x er [ 0 , 0.5] Hvor stor er det største volumet man kan få? Takk Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) 1) Deriver funksjonen, og finn ut når den deriverte er positiv og negativ. Positiv derivert og grafen stig, negativ derivert og grafen synk. 3) Igjen, deriver funksjonen. Du vil finne eit toppunkt for funksjonen på det intervallet. Set x-verdien inn i funksjonen. Endret 1. januar 2012 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Sett og . edit: hvis du har gjort det så kan du jo si hvor det stopper opp... Jeg gjorde motsatt, kanskje det var problemet... Men jeg fikk hvertfall, med u=x og v'=2^x , her stoppa det opp på integreringen av det siste uttykket. Men får prøve med motsatte tegn (u og v altså) på dem, som du sa Edit: Hihi, ser nå at jeg kom virkelig ikke noe langt i det hele tatt Bruk delvis integrasjon igjen på integralet til venstre. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Skal vel ikke akkurat være Kong Solomon for å vite hva den integrerte av 2^x er. Du har jo allerede integrert det en gang før? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor 3)Igjen, deriver funksjonen. Du vil finne eit toppunkt for funksjonen på det intervallet. Set x-verdien inn i funksjonen. og . Du kan ha eit lokalt toppunkt, og endepunkta kan vere høgare enn dette. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Er det noen som har noen tips til e 2 i vedlegget under? Kommer nemlig selv frem til t = 90/62, noe som er en del unna fasitsvaret på t = 4/7 Har multiplisert ((-a+((3/2)at + (3/2)bt)) med ((3/2)a + (3/2)b) Deretter satt inn verdier for a og b. Endret 27. februar 2009 av Stealthy Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) og : og Hvor gjør jeg feil? Endret 27. februar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Du har glemt å ha med cos 120 når du multipliserer a med b. Edit; Skal sammenligne det du fikk med mitt. Edit2: Prøvde å legge til cos 120, men fikk da t = 72/33. Så er kanskje feil måte å gjøre det på? Endret 27. februar 2009 av Stealthy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå