Frexxia Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Vektorkoordinatoppgave: A(-2,-2), B(4,7). Punket C ligger mellom A og B i forholdet 2:1. Jeg ender opp med svaret C(-2,0) men det svaret er vel helt på trynet? AC=2/3AB [x-(-2),y-(-2)]=2/3[4-(-2),7-(-2)] [x+2,y+2]=2/3[6,9] [x+2,y+2]=[4,6] x+2=4 U y+2=6 x=2 U y=4 C=(2,4) Vet ikke helt hvordan du kom fram til (-2,0), men om du tegner opp punktene i et koordinatsystem kan du se at det ikke stemmer. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Mr. Bojangles, se på A som en vektor, altså [a,0,0] etc. Da får du AB = [a,-b,0] AC = [a,0,-c] AB og AC ligger begge i planet. Det finnes ingen k slik at AB = k*AC, vi kan derfor krysse dem og finne en normalvektor. AB x AC = [bc,ac,ab] = v, yay! Vi har en normalvektor til planet sammen med et punkt. Da får vi: bc(x-a) + acy + abz = 0 bcx + acy + abz = abc. Deler på abc, og får: x/a + y/b + z/c = 1. Endret 22. februar 2009 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Håper det hjelper Tusen hjertelig takk, der gikk det plutselig mye greiere! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Mr. Bojangles, se på A som en vektor, altså [a,0,0] etc. Da får du AB = [a,-b,0] AC = [a,0,-c] AB og AC ligger begge i planet. Det finnes ingen k slik at AB = k*AC, vi kan derfor krysse dem og finne en normalvektor. AB x AC = [bc,ac,ab] = v, yay! Vi har en normalvektor til planet sammen med et punkt. Da får vi: bc(x-a) + acy + abz = 0 bcx + acy + abz = abc. Deler på abc, og får: x/a + y/b + z/c = 1. Takk for meget bra svar. Vi har ikke lært om kryssprodukt (tror ikke det er 3MX pensum), men viste at det var normalvektoren ved å sette n*ac=0 og n*ab=0 , altså står n vinkelrett på planet (siden ingen av vektorene = nullvektor, og produktet blir null). Blir det rett? Endret 22. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Iom. at det var så fin aktivitet her, og jeg står fast igjen, så hiver jeg ut denne Et punkt P har koordinatene P(t,3-2t) der t er et tall. Vis at P ligger på linja gjennom C og S for alle verdier av t. (Dette hører til samme oppgave som tidligere) Hvordan skal jeg løse og føre dette? Har ikke vært borti lignende oppgaver tidligere, så jeg står helt fast her. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er vel bare til å vise at f.eks. PC-vektor alltid er parallell med CS-vektor. PC-vektor = [-3 -t, 9 - (3 - 2t)] = [-3 -t, 6 + 2t] Ser du hva du kan gjøre videre? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Iom. at det var så fin aktivitet her, og jeg står fast igjen, så hiver jeg ut denne Et punkt P har koordinatene P(t,3-2t) der t er et tall. Vis at P ligger på linja gjennom C og S for alle verdier av t. (Dette hører til samme oppgave som tidligere) Hvordan skal jeg løse og føre dette? Har ikke vært borti lignende oppgaver tidligere, så jeg står helt fast her. Kan du gjenta hva C og S er? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Hvordan kan jeg skrive ex på formen 10rx? Endret 22. februar 2009 av khaffner Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 e^x=10^(rx) x*ln(e) = rx*ln(10) 1 = rln(10) r = 1/ln(10) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 fasiten sier 100.434x, hvordan kommer jeg til det? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 1/ln(10) = 0.434294482 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Det er vel bare til å vise at f.eks. PC-vektor alltid er parallell med CS-vektor. PC-vektor = [-3 -t, 9 - (3 - 2t)] = [-3 -t, 6 + 2t] Ser du hva du kan gjøre videre? Her kommer jeg frem til a t=-6 og t=0, noe som naturligvis gjør at de ikke er parallelle. Kan du gjenta hva C og S er? Beklager sent svar. C(-3,9) og S(0,3) Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) Vi vil vise at disse to alltid er parallelle. Det kan vi gjøre på mange måter. Vi kan f.eks. sørge for å skrive begge vektorene slik at de er på formen k*[1,y], altså sørge for at x-koordinaten er 1. Hvis y-koordinatene da er like, er vektorene parallelle. Vektorene er med andre ord parallelle for alle t. Endret 23. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Nå kan man skrive avanserte formler direkte inn i forumet med [ tex ] [/ tex ]-kommander. For eksempel Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 veldig bra. Lenge siden jeg skrev dokumentasjon i Latex. Er det noen som har en grei oversikt over kode for de forskjellige symbolene? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Du kan google etter lshort.pdf. Endret 23. februar 2009 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Xell: http://mathbin.net/latex_refcard.html Eventuelt PDF-en DrKarlsen nemnte («The Not So Short Introduction to LaTeX»): http://www.ctan.org/get/info/lshort/english/lshort.pdf Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) takk til Karlsen og Torbjørn for referansene. Det er så mye fint i Latex og når man bruker det en del så er det veldig mye som er intuitivt. Husker at når du har brukt en del symboler så kan du nesten gjette deg fram til en del uten å vide definitivt at disse er en del av tegnsettet. Den største nytten her i tråden tror jeg er skikkelige brøker (slutt på "er det dette.... eller dette... du mener"), integral, vektor, greske bokstaver og kanskje piler/tilordninger. Endret 23. februar 2009 av Xell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå