aspic Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Du set uttrykket for y inn i den andre likninga med y. y = 4 - x Dette kan du då setje inn for y i den første likninga slik at det blir: 4 - x = 2x + 1 Så kan du flytte og bytte og løyse for x. Når du har fått løysinga for x kan du putte den direkte inn i likning to, og få svaret for y. Forståelig? Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) damn for sein.... Endret 12. februar 2009 av Torstein! Lenke til kommentar
Azurathus Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Trenger litt hjelp med den her: 2^(x+2)=3^(2x+1) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Set log foran begge uttrykka og flytt ned. Deretter kan du løyse ut og flytte bytte/faktorisere til du får x åleine. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvordan går man løs på sånt? Deriver: Veit hvordan man deriverer men ikke hva man skal gjøre med den x=0 saken. Så jeg trenger hjelp Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Edit: Jo det er det, hli. Endret 15. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
hli Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Er det ikke enklere å skrive den om til x2-4x-1? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Hvordan går man løs på sånt? Deriver: Veit hvordan man deriverer men ikke hva man skal gjøre med den x=0 saken. Så jeg trenger hjelp Hva er det egentlig du skal gjøre? Fortegnsdrøfte? Er det ikke enklere å skrive den om til x2-4x-1? Du kan ikke skrive det om, det er en rasjonal funksjon. Endret 15. februar 2009 av Selvin Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jo, du kan fint forkorte før derivasjonen. Må bare huske å ta med at x != 0 også for den deriverte. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Eneste som står opplyst er: Deriver funksjonene. Og det der en d-oppgava, og hittil den vanskeligste. Fasiten: 2x-4 Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvordan går man løs på sånt? Deriver: Veit hvordan man deriverer men ikke hva man skal gjøre med den x=0 saken. Så jeg trenger hjelp Deriver det vanlig, den x=0 saken som du kaller det sier bare at x ikke er 0. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Yes, da har vi: ((x^3 - 4x^2 - x)' * x - (x^3 - 4x^2 - x) * (x)') / (x)^2 Så er det bare å regne ut Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Skjønte det nå ja. Takk alle sammen. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Yes, da har vi: ((x^3 - 4x^2 - x)' * x - (x^3 - 4x^2 - x) * (x)') / (x)^2 Så er det bare å regne ut Eller bare dele på x i alle ledd (vi forutsetter jo at x ikke er 0) for så å utføre en veldig enkel derivasjon. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Skal du finne grenseverdier etc., så må du passe på den x må være ulik 0 saken. Det betyr det samme som at definisjonsmengden er alel reelle tall utenom 0 Yes, da har vi: ((x^3 - 4x^2 - x)' * x - (x^3 - 4x^2 - x) * (x)') / (x)^2 Så er det bare å regne ut Eller bare dele på x i alle ledd (vi forutsetter jo at x ikke er 0) for så å utføre en veldig enkel derivasjon. Er vel mulig det også ja... Endret 15. februar 2009 av Selvin Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Kunne trengt litt tips for å løse denne oppgaven. En pyramide ABCDT har kvadratisk grunnflate ABCD som ligger i xy-planet. Høyden er 4. A har koordinatene (2,0,0) og D har koordinatene (0,2,0). Punktene B og C har begge positiv første- og andrekoordinat. Punktet T ligger rett over skjæringspunktet mellom diagonalen i grunnflaten. a) Vis at B får koordinatene (4,2,0). Holder det å skrive at grunnflaten er kvadratisk og at alle sidene må være like lange, altså 2. Samt at AB-vektor må stå vinkelrett på AD-vektor? Når det står at det skal være et kvadrat, kan det da være en rombe - siden en rombe er et kvadrat? B kan jo også ha koordinatene (4,0,0) og fortsatt tilfredstille kravet, siden C ikke er gitt (C vil jo da bli (2,2,0)). b) Finn koordinatene til C og T. Med C er det vel samme som B? T må jo ligge 4e[sub]3[/sub]-vektor over xy-planet, og ligge rett over midtpunktet mellom ac-vektor (1/2 * |AC-vektor|) Forlanger ikke hele løsningsforslag, men kunne trengt et spark i riktig retning bare - vil gjerne løse oppgaven selv. Sliter LITT med vektorregning. Endret 15. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) a) Bør funke den fremgangsmåten ja; vis at AB-vektor har samme lengde som AD (ikke 2!) og at den står vinkelrett på AD-vektor. En rombe er forresten ikke det samme som et kvadrat. Forskjellen er at en rombe ikke har rette vinkler. B kan ikke ha koordinatene (4,0,0) nei. For da stemmer ikke lengden AB. b) Hva mener du med at C er det samme som B? For å finne C bruker du bare at DC er lik AB, eller at BC er lik med AD. For å finne T gjør du slik som du foreslår. Når du har funnet f.eks. AS-vektor der S er skjæringspunktet, så er jo AT-vektor bare lik denne med z-koordinat lik 4 i stedet for 0. edit: lengden av AD er ikke 2 ... Endret 15. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Takk for utfyllende svar. I oppgave a) setter jeg |DA-vektor|=|AB-vektor|=sqrt( (-2)²+2²+0)=sqrt(8) Men er ikke helt sikker på hvordan jeg kan finne koordinatene for punktet ut i fra dette? Altså hvordan jeg kan finne punktet når jeg kjenner lengden og vet at vektorene er ortogonale. Endret 15. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Du skal jo egentlig bare vise at det faktisk er koordinatene til B. Men for å finne dette ut så kan du jo lage deg et ligninsystem. Kall OB for [x,y,0]. Da har vi at AB = [x-2, y, 0]. AB * AD skal bli 0, altså har vi [x-2, y, 0] * [2, -2, 0] = 0 2(x-2) - 2y = 0 x - 2 - y = 0 Dette er ligning 1. Videre så skal |AB| = sqrt(8) som gir ligninga: (x-2)2 + y2 = 8 Dette er ligning 2. Nå har vi to ukjente og to ligninger. Setter inn y = x - 2 fra den første ligninga: (x-2)2 + (x-2)2 = 8 2(x-2)2 = 8 x - 2 = +- 2 x = -2 + 2 = 0 eller x = 2 + 2 = 4 Men x skal være positiv, som oppgaven sier, så vi må velge x = 4. Da er y = x - 2 = 4 - 2 = 2. Altså er OB = [4, 2, 0]. Endret 15. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Tusen takk for svar igjen! Edit, har kjørt meg litt fast på denne: "I pyramiden ABCT med toppunkt T er M midtpunktet på sidekanten CT. Et punkt P er fastsatt ved at BP-vektor= -(1/4)AB-vektor+(1/8)AC-vektor+(1/8)AT-vektor Finn ut om punktene B,P og M ligger på linje. Da må jeg vel finne ut om AB-vektor = t*BP-vektor=t*(CT-vektor/2)? Men hvordan kan jeg gjøre dette, når det ikke er oppgitt noen koordinater for vektorene? Endret 16. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå