Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På vgs.-nivå burde man kanskje følge reglene ganske nøye ettersom man testes jevnlig, men det blir fort slitsomt når man regner mye for seg selv, slik man gjør på høyere nivå. Da er det "lov" å til å gjøre noe forenklinger i føringen, som t.eks. å droppe noe C'er eller skrive vektorer |x,y| istedet for [x,y].

Lenke til kommentar
Edit: Hva vil det si at en funksjon har lineær kjerne?

 

Begrep kjerne brukes i derivasjon og integrering.

Det finnes såkalt kjerneregel ved derivasjon, som handler om funksjon i en annen funksjon:

F(g(x))'=F'(g(x))*g(x)'

Der g(x) er kjerne i funksjon F(x).

Begrep lineær kjerne vil si, at funksjonen g(x) er lineær, altså er i form ax+b, der a og b er konstanter. Et eksempel på en fuksjon med lineær kjerne er:

(2x+1)^5 - der 2x+1 er g(x) og er kjerne i funksjonen (2x+1)^5 .

Lenke til kommentar
Du må jo vere kjempeglad for å ha hatt ein slik pirkete lærar! Så lenge pirken hans ikkje gjekk ut over fullføring av pensum.

Nei, hvorfor det?

 

Slik pirk får bare elevene til å fokusere på å rette opp formelle feil istedenfor å lære stoffet. Ofte ser jeg elever som gjør feil som dette

x^2=2x ... ln(2) + ln(4) = ln 6 ... ln x = ln 3x med to streker under svaret, og en variasjon av mange andre uforståelige feil. Er det ikke viktigere at de klarer å forstå matten, enn at de klarer å skrive pytagoras riktig, eller at de har to streker under alle svar eller noe lignende?

 

Det eneste jeg er virkelig streng på, er at de må skrive noe. Skriver du bare svaret, uten utregning får du 0 poeng, fordi ellers ville det ha vært uretferdig mot de som fikk riktig svar, men hadde feil utegning og de kan også ha gjettet eller jukset. Svært mange elever fra ungdomskolen tror at de bare kan skrive svaret og bruker noen matteprøver på å forstå at det er kanskje lurt å skrive litt mer enn bare svaret hvis de ønsker å få noe bedre enn 2 eller 3. De var flinke på forrige prøve.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg har den inhomogene differenslingningen: Yn+2 - 5Yn+1 + 4Yn = n

 

Jeg finner greit at den homogene løsningen er C1*1n + C2*4n

Så tror jeg at den partikkulære løsnigen er n, noe som gir at Xn = n + C1*1n + C2*4n

Stemmer dette? og hvordan viser jeg det ved å sette løsningen inn i lingningen?

 

EDIT: Jeg klarte den selv :)

 

Xn=-n²/6 + n/18 + C + D4^n

Jeg satt fast på at formen til den spessielle løsningen skulle være An + B. Når jeg prøvde formen An² +Bn+C gikk det fint.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Lurer på en oppgave her:

 

A particle traveling in a straight line is located at the point (1,-1,2) and has a speed 2 at time t=0. The particle moves toward the point (3,0,3) with constant acceleration 2i + j + k. Find its vector r(t) at time t.

 

Hvordan skal jeg gå fram? Går litt i surr når jeg skal integrere konstanter i hvert enkelt ledd, fra akselerasjon til fart og fra fart til retning. Noen tips?

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar

Du har jo noen (?) initialverdiproblemer du må ta hensyn til, som kanskje kan gjøre det enklere.

Feks at v(0) = 2 => |v(0)|= 2.

Dette gjør at du nok vil få +-2 hengende på x-komponenten i v(t) for å oppfylle initialverdibetingelsen(e).

 

aspic:

Blir det ikke heller slik:

 

v(t) = [2t+-v(0),t,t] = [2t+-2,t,t]

r(t) = [t^2+-2t,0,5t^2,0,5t^2]

?

 

Er litt usikker på om jeg gjør dette rett, med tanke på hva som kan gjøres med vektorfunksjoner, men.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp nå, var borte et par dager i forige uke fra skolen. Og sa begynte vi på et nytt kapittel, så på leksene, men skjønte ingen ting(Veldig dårlig forklaring i boka) Her er oppgaven. Og nei jeg er ikke en som er ute etter at dere skal gjøre leksene mine det er faktisk fasit i boka, vil bare ikke henge etter.

 

4.190 Det koster 30 kr å produsere en fiskestang. Forsikring og transport blir til sammen 10 kr.

Avansen er 150prosent og merverdiavgiften er 25prosent. Hva blir salgsprisen med merverdiavgift?

 

4.191 Salgsprisen med mva. Er 250 kr for en fiskestang.

Merverdiavgiften er 25prosent, og avansen er 150prosent

 

a Hva er salgsprisen uten mva?

bHva er innkjøpsprisen?

c Transporten var 5 kr og produksjonskostnadene på 73kr.

Hvor mange prosent utgjorde forsikring?

 

Og til slutt, Hva i Helve*'@ er avanse? Takk for hjelpen :innocent:

Lenke til kommentar

Avansen er vel det bedriften sitter igjen med etter produksjonsutgifter, frakt og moms? Altså det bedriften tjener netto.

 

4.190:

30kr + 10kr = 40kr.

Inkl. moms = 40kr * 1,25 = 50 kr (dette er det bedriften må betale for varen).

 

150% avanse:

50*2,5 = 125 kr = salgspris.

 

Håper ikke jeg bommet på momsen her.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

I handelsbedrifter blir tillegget for dekningsbidrag ofte kalt avanse.

 

Avansen skal dekke både de indirekte kostnadene og fortjenesten til bedriften. Avansen regnes som oftest i prosent av inntakskost(varekostnaden), men noen ganger i prosent av salgspris og kalles da bruttoavanse eller bruttofortjeneste.

 

:)

 

Slik jeg tolker oppgaven din, skal du i del 4.190 finne ut hva salgsprisen må være for at bedriften skal "gå rundt". I del 4.191 får du oppgitt hva den faktiske salgsprisen er, og du skal da finne ut hvor mye av denne salgsprisen som er utsalgsstedets avanse og hvor mye som er mva - ved å ta utganspunkt i svaret i a.

 

Mva. er forøvrig 25 prosent.

 

_______________________

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Fredrik arver 750 000 kr rett før han fyller 12 år. Penga blir plassert på en konto som gir 6% rente pr. år. Fredrik får utbetalt 50 000 kr hvert år fra han er 12 til 17. Hvor mye står det på kontoen når Fredrik fyller 18 år?

 

Svaret er 694192 kr men hva er framgangsmåten? Hadde han bare spart hadde jeg brukt emn enkel formel men det er jo de 50 00 han tar ut som er litt kinkig

Lenke til kommentar

Jeg skal vise ulikheten [restledd] *større enn eller lik* ( eb * ( l x l4 / 6 ) ).

 

Bruker Lagranges restleddsformel; f(n+1)( c ) / (n+1)! * l x ln+1

 

og får:

 

((-4eccos( c )) / 4! ) * lxl4 )

 

mao:

 

(ec -cos( c ) / 6) * lxl4

 

Hvordan skal jeg beskrive bruken av c for å fjerne -cos© ? Og hvordan flyttes ec ned fra brøkstreken?

(b og c er samme bokstaven i oppgave og løsning fra min side).

c er en del av det åpne intervallet mellom a og x med a = 0, så c er element av [0,x].

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...