aspic Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Du må jo vere kjempeglad for å ha hatt ein slik pirkete lærar! Så lenge pirken hans ikkje gjekk ut over fullføring av pensum. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 På vgs.-nivå burde man kanskje følge reglene ganske nøye ettersom man testes jevnlig, men det blir fort slitsomt når man regner mye for seg selv, slik man gjør på høyere nivå. Da er det "lov" å til å gjøre noe forenklinger i føringen, som t.eks. å droppe noe C'er eller skrive vektorer |x,y| istedet for [x,y]. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Jeg burde kanskje vært det ja, men strøk på alle prøvene da - og var ofte "ikke tilstede" i timene. Derfor jeg tar 1X, 2MX og 3MX som privatist nå i år. Edit: Hva vil det si at en funksjon har lineær kjerne? Endret 7. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
badtruth Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Edit: Hva vil det si at en funksjon har lineær kjerne? Begrep kjerne brukes i derivasjon og integrering. Det finnes såkalt kjerneregel ved derivasjon, som handler om funksjon i en annen funksjon: F(g(x))'=F'(g(x))*g(x)' Der g(x) er kjerne i funksjon F(x). Begrep lineær kjerne vil si, at funksjonen g(x) er lineær, altså er i form ax+b, der a og b er konstanter. Et eksempel på en fuksjon med lineær kjerne er: (2x+1)^5 - der 2x+1 er g(x) og er kjerne i funksjonen (2x+1)^5 . Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Ok, så i funksjonen cos(pi x), hvor kjernen er (pi x) - er kjernen lineær? Mens funksjonen 2xe^(x^2), hvor kjernen er x^2+1 er kjernen ikke lineær? Takk for svar. Lenke til kommentar
badtruth Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ok, så i funksjonen cos(pi x), hvor kjernen er (pi x) - er kjernen lineær? Mens funksjonen 2xe^(x^2), hvor kjernen er x^2+1 er kjernen ikke lineær? Helt korrekt. Men i andre funksjon er kjernen x^2. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Du må jo vere kjempeglad for å ha hatt ein slik pirkete lærar! Så lenge pirken hans ikkje gjekk ut over fullføring av pensum. Nei, hvorfor det? Slik pirk får bare elevene til å fokusere på å rette opp formelle feil istedenfor å lære stoffet. Ofte ser jeg elever som gjør feil som dette x^2=2x ... ln(2) + ln(4) = ln 6 ... ln x = ln 3x med to streker under svaret, og en variasjon av mange andre uforståelige feil. Er det ikke viktigere at de klarer å forstå matten, enn at de klarer å skrive pytagoras riktig, eller at de har to streker under alle svar eller noe lignende? Det eneste jeg er virkelig streng på, er at de må skrive noe. Skriver du bare svaret, uten utregning får du 0 poeng, fordi ellers ville det ha vært uretferdig mot de som fikk riktig svar, men hadde feil utegning og de kan også ha gjettet eller jukset. Svært mange elever fra ungdomskolen tror at de bare kan skrive svaret og bruker noen matteprøver på å forstå at det er kanskje lurt å skrive litt mer enn bare svaret hvis de ønsker å få noe bedre enn 2 eller 3. De var flinke på forrige prøve. Endret 8. februar 2009 av Camlon Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hvem er "de"? Er du mattelærer? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hvem er "de"? Er du mattelærer? De, elevene vel. Jeg retter for lærere for betaling. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Heisann. Jeg har den inhomogene differenslingningen: Yn+2 - 5Yn+1 + 4Yn = n Jeg finner greit at den homogene løsningen er C1*1n + C2*4n Så tror jeg at den partikkulære løsnigen er n, noe som gir at Xn = n + C1*1n + C2*4n Stemmer dette? og hvordan viser jeg det ved å sette løsningen inn i lingningen? EDIT: Jeg klarte den selv Xn=-n²/6 + n/18 + C + D4^n Jeg satt fast på at formen til den spessielle løsningen skulle være An + B. Når jeg prøvde formen An² +Bn+C gikk det fint. Endret 9. februar 2009 av noob11 Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Lurer på en oppgave her: A particle traveling in a straight line is located at the point (1,-1,2) and has a speed 2 at time t=0. The particle moves toward the point (3,0,3) with constant acceleration 2i + j + k. Find its vector r(t) at time t. Hvordan skal jeg gå fram? Går litt i surr når jeg skal integrere konstanter i hvert enkelt ledd, fra akselerasjon til fart og fra fart til retning. Noen tips? Endret 8. februar 2009 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Den dobbeltintegrerte blir vel berre: v(t) = i2 + 1/2* j2 + 1/2 * k2 + C1 r(t) = 1/3* i3 + 1/6 * j3 + 1/6 k3 + C2 edit: masse tull.. Endret 8. februar 2009 av aspic Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ok, så i funksjonen cos(pi x), hvor kjernen er (pi x) - er kjernen lineær? Mens funksjonen 2xe^(x^2), hvor kjernen er x^2+1 er kjernen ikke lineær? Helt korrekt. Men i andre funksjon er kjernen x^2. Takk. Hmm ... vet ikke hvorfor jeg skrev det 1-tallet der nei. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Du har jo noen (?) initialverdiproblemer du må ta hensyn til, som kanskje kan gjøre det enklere. Feks at v(0) = 2 => |v(0)|= 2. Dette gjør at du nok vil få +-2 hengende på x-komponenten i v(t) for å oppfylle initialverdibetingelsen(e). aspic: Blir det ikke heller slik: v(t) = [2t+-v(0),t,t] = [2t+-2,t,t] r(t) = [t^2+-2t,0,5t^2,0,5t^2] ? Er litt usikker på om jeg gjør dette rett, med tanke på hva som kan gjøres med vektorfunksjoner, men. Endret 8. februar 2009 av Raspeball Lenke til kommentar
aspic Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Godt mogeleg, såg berre noko som skulle integrerast eg, og hadde ikkje så mykje anna å gjere på =). Men no har du ikkje integrert a(t) då Raspeball? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Hei, trenger litt hjelp nå, var borte et par dager i forige uke fra skolen. Og sa begynte vi på et nytt kapittel, så på leksene, men skjønte ingen ting(Veldig dårlig forklaring i boka) Her er oppgaven. Og nei jeg er ikke en som er ute etter at dere skal gjøre leksene mine det er faktisk fasit i boka, vil bare ikke henge etter. 4.190 Det koster 30 kr å produsere en fiskestang. Forsikring og transport blir til sammen 10 kr. Avansen er 150prosent og merverdiavgiften er 25prosent. Hva blir salgsprisen med merverdiavgift? 4.191 Salgsprisen med mva. Er 250 kr for en fiskestang. Merverdiavgiften er 25prosent, og avansen er 150prosent a Hva er salgsprisen uten mva? bHva er innkjøpsprisen? c Transporten var 5 kr og produksjonskostnadene på 73kr. Hvor mange prosent utgjorde forsikring? Og til slutt, Hva i Helve*'@ er avanse? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Avansen er vel det bedriften sitter igjen med etter produksjonsutgifter, frakt og moms? Altså det bedriften tjener netto. 4.190: 30kr + 10kr = 40kr. Inkl. moms = 40kr * 1,25 = 50 kr (dette er det bedriften må betale for varen). 150% avanse: 50*2,5 = 125 kr = salgspris. Håper ikke jeg bommet på momsen her. Endret 8. februar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) I handelsbedrifter blir tillegget for dekningsbidrag ofte kalt avanse. Avansen skal dekke både de indirekte kostnadene og fortjenesten til bedriften. Avansen regnes som oftest i prosent av inntakskost(varekostnaden), men noen ganger i prosent av salgspris og kalles da bruttoavanse eller bruttofortjeneste. Slik jeg tolker oppgaven din, skal du i del 4.190 finne ut hva salgsprisen må være for at bedriften skal "gå rundt". I del 4.191 får du oppgitt hva den faktiske salgsprisen er, og du skal da finne ut hvor mye av denne salgsprisen som er utsalgsstedets avanse og hvor mye som er mva - ved å ta utganspunkt i svaret i a. Mva. er forøvrig 25 prosent. _______________________ Endret 8. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
tommynes Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Fredrik arver 750 000 kr rett før han fyller 12 år. Penga blir plassert på en konto som gir 6% rente pr. år. Fredrik får utbetalt 50 000 kr hvert år fra han er 12 til 17. Hvor mye står det på kontoen når Fredrik fyller 18 år? Svaret er 694192 kr men hva er framgangsmåten? Hadde han bare spart hadde jeg brukt emn enkel formel men det er jo de 50 00 han tar ut som er litt kinkig Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg skal vise ulikheten [restledd] *større enn eller lik* ( eb * ( l x l4 / 6 ) ). Bruker Lagranges restleddsformel; f(n+1)( c ) / (n+1)! * l x ln+1 og får: ((-4eccos( c )) / 4! ) * lxl4 ) mao: (ec -cos( c ) / 6) * lxl4 Hvordan skal jeg beskrive bruken av c for å fjerne -cos© ? Og hvordan flyttes ec ned fra brøkstreken? (b og c er samme bokstaven i oppgave og løsning fra min side). c er en del av det åpne intervallet mellom a og x med a = 0, så c er element av [0,x]. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå