Fløffy Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Jøss, takkar så mykje for kjapt svar Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Hei Jobber litt med tangensfunksjoner nå, og lurer på om dette er den korrekte måten å sette opp en likning for å finne funksjonens bruddpunkt? Står ikke noe om det i boken. piX\4=pi\2 + n*pi (siden bruddpunktet for tan er i pi/2 og -pi/2) Funksjonen er f(X)=tan(piX/4), X E[0,12] Løser likningen mhp. X ved å gange med 4 på begge sider, og deretter gange begge sider med 1/pi. Får da x=pi+n*4pi. Prøver diverse heltall for n, og ser at det eneste som passer i definisjonsområdet er 0 - og løsningen blir da pi. Riktig? Endret 2. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Det er jo bare til å se om x = pi faktisk gir bruddpunkt det... tan(pi * pi/4) = -0.799, mao. ikke et bruddpunkt. Du gjør noe feil: pi * x/ 4 = pi / 2 + n * pi pi * x = 2 * pi + n * 4pi x = 2 + n * 4 Innafor [0,12] har du altså bruddpunktene 2, 6 og 10. Endret 2. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Xell Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 ...piX\4=pi\2 + n*pi ... Løser likningen mhp. X ved å gange med 4 på begge sider, og deretter gange begge sider med 1/pi. Får da x=pi+n*4pi. ... Riktig? tanken din er riktig, men når du skal gange begge sider av en likning må du passe på å gange alle leddene. Du har nok gått litt i surr der. På høyresiden har du forkortet 4 mot 2 og mistet en faktor 2 i første leddet, og du har glemt å forkorte bort pi i begge ledd når du ganger med 1/pi. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 (endret) Takk for svar begge to! Hadde ikke grafisk kalkulator tilgjengelig i sted, så fikk ikke sjekket. Endret 3. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (Dempningskonstanten) Betrakt en underdempet bevegelse for et legeme med masse m = 2 kg. Anta at tiden mellom to påfølgende maksima er 2 s, og at maksimumsamplituden minker til 1/4 av sin første verdi etter 15 svingninger. Bestem dempningskonstanten tilsystemet. Eg anar nesten ikkje kor eg skal starte eingong. Eg veit at for underdempa rørsle følgjer ein: y = e-a*t * (A cos w*t + B sin w*t) Men kva hjelper dette meg? Btw, oppgåva er innanfor emnet lineære difflikningar i 2. orden eller høgare. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) en nyttig wikipedia-link om dempede systemer. Start på toppen der det forklares hvordan masse, dempningskoeffisient og fjærkonstant henger sammen i 2.ordens diff-likning. hint: du skal løse m*x'' + c*x' + k*x = 0 Du skal finne c. m har du oppgitt (massen). k har du indirekte oppgitt ved help av svingefrekvensen da w0 = sqrt(k/m) x er funskjonen for bevegelsen som du har oppgitt som y. Endret 3. februar 2009 av Xell Lenke til kommentar
aspic Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Takker for linken, skal prøve litt meir når eg kjem heim ikveld. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) "An infinite number of mathematicians walk into a bar. The first one orders a beer. The second orders half a beer. The third, a quarter of a beer. The bartender says “You’re all idiots”, and pours two beers.". Nå lo jeg godt, Aspic. Endret 3. februar 2009 av Mr. Bojangles Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Sitter her og sliter med en matte oppgave. Tema er likninger med 2 ukjente, og skal løse en oppgave grafisk. Men jeg tror enten at jeg har missforstått noe her, eller så har jeg bare ikke lært det ennå (ligger litt forran klassen min). Oppgaven er som følger: (MURLIG, lite sansynlig men murlig, at jeg har skrevet av feil, har ikke oppgaven forran meg nå siden det var på en prøve, men ganske sikker på at det jeg har skrevet er riktig siden jeg hadde den forran meg på skolen idag.) Løs likningssettet grafisk: 4x+6y=19 -2x+3y=11 Prøvde å forkorte det til Y= blablablabla , men da ble det masse komma shit, så det funka ikke. Fikk det ikke til med brøk heller. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) edit: grafisk ja ... Endret 3. februar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Endre Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Nå skulle jo ligningen løses grafisk, da løser du begge ligningene m.h.p. y og finner krysningspunktet. Slik: 4x+6y = 19 6y = 19-4x y = (19-4x)/6 = (19/6)-(2/3)x -2x+3y = 11 3y = 11+2x y = (11+2x)/3 = (11/3)+(2/3)x Endret 3. februar 2009 av Endre Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Ok, klarte en annen oppgave som vi skulle løte på valgfri måte, og så kontrollere med grafisk metode. 2x-y=4 x+(3y)/4 =9/2 . det gikk fint begge måter, men jeg kom fram til 2 forskjellige svar?!?! Først brukte jeg Addisjonsmetoden, og fikk x=3 og y=2 . Men med grafisk metode fikk jeg x=15 og y=26 . Begge ser ut til å stemme i begge likningene. Er ikke det litt rart? EDIT: Etter litt hjelp fra min kjære far ser det ut som om x=3 og y=2 er det "riktige" svaret. Men alikevel, litt rart at det stemmer med de andre også? Endret 3. februar 2009 av PartyLøven Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du har nok gjort noe drastisk feil når du uttrykkte den andre likningen med hensyn på y. Hvis du setter inn 15 og 26 i den får du 34,5 ikke 4,5. En rask måte å sjekke svar på slike oppgaver er å sette inn løsningen og se om man får likevekt om likhetstegnet. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Fort gjort å gå i surr. Den andre ligningen løst mhp. y blir 6-(4/3)x. Da stemmer det grafisk. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Spørsmål ang. annuitetslån: Om noen tar opp et lån på 800 000 kr, og betaler en rente på 4%, og terminbeløpet er 51 210 kr, hvordan finner jeg da ut av hvor mange terminer det er? Endret 3. februar 2009 av Eplesaft Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nå lurer jeg på hva jeg drev med for et par timer siden... Satte inn nå og sist gang jeg sjekka var 60+78 IKKE 18.. Utorlig hvor sløv en kan være noen ganger, spesilelt når det er å lett å gå i surr. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Spørsmål ang. annuitetslån:Om noen tar opp et lån på 800 000 kr, og betaler en rente på 4%, og terminbeløpet er 51 210 kr, hvordan finner jeg da ut av hvor mange terminer det er? startkapital*(1 + p/100)n - avdrag*((1 + p/100)n - 1 )/((1 + p/100) - 1 ) = 0 p er renten, men pass på å dele på antall terminer dersom renten er oppgitt p.a. Lenke til kommentar
-edvard- Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei. Fikk en liten nøtt i dag: Det var et amerikansk gameshow hvor man skulle velge mellom tre luker. Bak to av dem skjulte det seg to esler, mens bak den tredje var det en Porsche. Først velger du en luke. F.eks. luke 3. Verten vil da åpne en av de to andre lukene, la oss si luke 1, og der var det et esel. Så skal du åpne neste luke. Vil du da: 1. Beholde luke 3, eller 2. bytte til luke 2. Noen som tar den? Har ikke fasiten selv enda, men får den i mattetimen i morgen Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå