Mr. K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Noe slikt som dette http://bildr.no/view/334315 Fra siden http://bildr.no/view/334318 Endret 28. januar 2009 av Mr. K Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Du kan bruke grunnfalte*høyde, men is tede for å se på bunnen som grunnflate så kan du se på den ene siden som grunnflate. grunnfalte = 0,5*15 + (1,5*15)/2 = 18,75 Volum = grunnflate*5 = 93,75m3 Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) grunnfalte = 0,5*15 + (1,5*15)/2 = 18,75 Hvor kommer 1,5 fra? SKal det være 2 der, siden dybden er 2 m på det dypeste? Så regner du ut arealet av trekanten, men deler på 2 siden den bare er halv? Er det riktig? Endret 28. januar 2009 av Mr. K Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Først tar jeg firkanten av sideflata. Den er 0,5m i den grunne enden. Så tar jeg trekantdelen. Kanten er 2m-0,5m. Arealet av rettvinklet trekant er lengde*høyde/2. Så det jeg har gjort er å dele arealet i to deler et rektangel med høyde 0,5 og lengde 15, og en trekant med høyde 1,5 og lengde 15. Edit: figuren stemmer ikke i forhold lengde/høyde, men ilusterer hvordan man må dele opp arealet. Endret 28. januar 2009 av Xell Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Ja, jeg glemte å trekke i fra den halvmeteren... Tusen takk Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Feilpost. Endret 28. januar 2009 av slux Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Fysikkassistansetråden fins den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1062631&hl= Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jaggu. Fikk bare ett treff opp når jeg søkte etter "fysikk hjelp", deretter bare mange treff om utdanning når jeg søkte fysikk. Beklager så mye Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Hei igjen! Bare en siste ting jeg lurer på. Kan noen forklare denne oppgaven for meg? Hvorfor finner vi svaret ved å dele 288 på 61? Og hvordan gjør jeg om svaret til Timer, minutter og sekunder? Et svømmebasseng kan fylles med vann gjennom fire tappekraner. Kran A bruker to døgn på å fylle bassenget, kran B bruker tre døgn, kran C bruker fire døgn og kran D bruker bare 6 timer. Hvor lang tid tar det å fylle bassenget dersom det blir tappet vann fra alle fire kraner? Vi antar at vanntrykket holder seg uforandret selv om alle kranene blir åpnet. Fasit: Kran A bruker 48 timer på å fylle bassenget osv. På 1 time fyller kran A 1/48 av bassenget. På 1 time fyller kran B 1/72 av bassenget. På 1 time fyller kran C 1/96 av bassenget På 1 time fyller kran D 1/6 av bassenget. 1/48 + 1/72 + 1/96 + 1/6 = 6/288 + 4/288 + 3/288 + 48/288 = 61/288 Når vi tapper fra alle fire kraner vil 61/288 av bassenget være fylt. Det er helt fullt etter 288/61timer = 4 timer 43 minutter og 17 sekunder. Endret 28. januar 2009 av Mr. K Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) På én time fylles 61/288 av bassenget. Er du enig i at hvis vi lar t være tida i timer, så er 61 * t = 288? Altså, hvor mye som fylles per time (61) * antall timer = 288 (total)? Del med på 61 på begge sider så får du at t = 288 / 61 = 4.72 For å gjøre om til timer, minutter og sekunder: 4.72 betyr at det tar 4 timer + 0.72 timer som svarer til 0.72 * 60 = 43.2 minutter, altså 43 minutter og 0.2 * 60 sekunder = 12 sekunder. Stemmer ikke helt med 17, men jeg rundet kanskje litt vel av. Endret 28. januar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Mr. K Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Ja, skjønte det nå. Takk Men andre delen, hvordan gjør vi om svaret fra det tallet vi får, til timer, minutter og sekunder? Tusen takk for hjelpen Jaffe!! Endret 28. januar 2009 av Mr. K Lenke til kommentar
clfever Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Trekantene ABC og A’BC er kongruente. Det er også ABB’ og ABC’. Vi får da en sammenheng i areal: Areal(A'BC) + Areal(AB'C) = Areal(ABC'). Bruk det du så vet om forholdet mellom lengdene i formlike trekanter til å vise Pytagoras læresetning. Hei, jeg sliter med å komme fram til pytagoras læresetning. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Geometriske rekker: an = a1*kn-1 er den formelen som står i boken. Her er oppgaven: En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år. a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år? Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95. Men ifølge fasit så bruker de denne formelen: an = a1*kn i stedet for den vi har lært: an = a1*kn-1 Hva er det som gjør at "-1" ikke tas med i denne oppgaven? Noen som vet? Har prøve i morgen (torsdag kl. 10). Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Geometriske rekker: an = a1*kn-1 er den formelen som står i boken. Her er oppgaven: En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år. a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år? Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95. Men ifølge fasit så bruker de denne formelen: an = a1*kn i stedet for den vi har lært: an = a1*kn-1 Hva er det som gjør at "-1" ikke tas med i denne oppgaven? Noen som vet? Har prøve i morgen (torsdag kl. 10). Du starter med ingen reduksjon i det første året når n = 1. Når det har gått 20 år med reduksjon kommer du til n = 21, ikke n = 20. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Ja, det er sikkert slik fasit har tenkt (i den grad en fasit kan tenke). Men burde det ikke vært pressisert i oppgaven? For alt jeg vet kunne de fått pålegg om å redusere slippet 1. januar år 1 (n=1) og at det skulle tre i kraft med en gang. Endret 29. januar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
pertm Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Ja, det er sikkert slik fasit har tenkt (i den grad en fasit kan tenke). Men burde det ikke vært pressisert i oppgaven? For alt jeg vet kunne de fått pålegg om å redusere slippet 1. januar år 1 (n=1) og at det skulle tre i kraft med en gang. Spør du meg så ville jeg sett det mer naturlig å starte med n=0 for startåret. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Hei Har én oppgave til ang. derivasjon av trigonometriske funksjoner: f(x)=x-2sin(1x/2) Bruker kjerneregelen: f'(x)=1-2cos(1x/2)*1/2 =1-cos(1x/2) Hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Deriveringen din av kjernen ser litt mystisk ut? Kan du ikke slenge ut fasiten med det samme? Edit: fikset feilopplysning. Endret 29. januar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Er ikke den deriverte at sin(x) = cos(x), mens den deriverte av cos(x) = -sin(x)? Kan være jeg husker feil Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Åh, jo du har riktig. f(x) = sin(x) f'(x) = cos(x) f(x) = cos(x) f'(x) = -sin(x) Så da må du (Mr. Bojangles) evt. ha derivert kjernen feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå