Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

b) Vis at N * A = 0. Da må N og A stå ortogonalt på hverandre. Siden A står normalt på planet og N står normalt på A igjen, må N være parallell med planet.

c) Planet skal stå normalt på N -- altså skal N være normalvektor til planet. Det blir samme fremgangsmåte som i a).

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jeg har skrevet N=[1,-1,1] i boken (i stedet for [1,-1,-1] som det skal være), og fikk derfor ikke 0. :blush: Thank you!

 

Har foresten en til mens vi holder på:

 

Oppgave:

Finn likningen for et plan som inneholder z-aksen og linja x=y i xy-planet.

 

Svar:

x-y=0 iflg. fasit.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva de mener med "inneholder z-aksen"?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det betyr vel bare at z-aksen skal ligge inni planet? Tegn en figur så ser du det vel. For å finne denne likninga kan du egentlig se på det grafisk. x- og y-koordinatene skal tilfredsstille x = y, altså x - y = 0. Samtidig skal planet inneholde z-aksen som betyr at z kan være hva som helst. Da må ligningen til planet bli den samme som den for linja, nemlig x - y = 0.

 

edit: elendig tegning, men noe sånt blir det vel. Du kan tenke deg at planet "formes" ved at man drar linja y = x oppover langs z-aksen.

post-40145-1233085350.png

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Mener du z-aksen nå? Det står ingenting om at den skal ligge i xy-planet (det eneste punktet z-aksen deler med xy-planet er som du sier når z = 0). Det står at planet som du skal finne ligningen for, skal inneholde z-aksen, og linja y = x i xy-planet.

 

edit: men hvis du skal gjøre det med regning bruker du jo bare at du har to retningsvektorer for planet nå: z-aksen: [0,0,1] og linja med retning [1,1,0]. Kryssproduktet av disse gir da normalvektor [1,-1,0].

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Åhh, ok da gikk det opp et lite lys. Skal stå z-aksen og ikke z-planet ja.

 

Har NOK en oppgave her :blush: Har matteprøve på torsdag, så har meg et marathon gjennom oppgavene.

Oppgave:

Et plan Q har likningen 3x+2y-2z+1=0. Finn vinkelen mellom Q-planet og xy-planet.

 

Svar:

n1*n2 = |n1|*|n2|*cos(u)

Normalvektoren til Q-planet blir da: [3,2,-2]. Men hva blir normalvektoren til xy-planet?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det hjelper ofte å tegne en figur. Nå kan du faktisk se på den jeg la til ovenfor. xy-planet er det planet som spennes ut av x- og y-aksene. Ser du at z-aksen står normalt på dette planet? Det gir en normalvektor på formen [0,0,k], f.eks. [0,0,1].

 

edit: litt sein ja

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Sett inn mange forskjellige verdier for x og regn ut. Alle resultatene bør bli større enn null.

Alternativt så kan du bruke annengradsformelen til å finne eventuelle røtter. Og det viser seg at det er to imaginære røtter, og det tilsier at f(x) alltid vil være stigende eller synkende avhengig av fortegnet på ax^2, som her er positiv, dermed må f(x) være sterkt voksende.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

Noen her som har ideer til oppgaver til muntlig prøveeksamen i matematikk?

Har fått temaet "Hus og Hage". Går i 10. klasse, og områdene vi bør være innom er:

- Tall og algebra

- Geometri

- Måling

- Statistikk, sannsynlighet

 

Hadde vært fint å få litt hjelp :)

Lenke til kommentar

Hei til deg og!

"Hus og hage" har mange ting du kan gå innpå.

For å nevne noe:

-Ligninger med to ukjente. Lisa har roser og tulipaner, hun har (la oss si) 50 blomster totalt, og at hun vet at roser gir 2 frø per plante og tulipaner gir 1, og hun har tilsammen 75 frø. Hvor mange tulipaner og roser har hun?

-Prosentregning. Hun har en tomt på 1 mål, og et hus på 150 kvm, hvor mange prosent dekker huset. Strekk det gjerne ut med veranda og planter om du vil.

-Geometri, samme prinsipp som prosentregningen.

-Måling, hun kan for eksempel gå til innkjøp av gress, og gress ligger til en elle rannen pris per inch-foot (tomme*fot), mens hun har 650 kvm å dekke, hvor mye koster det henne?

-Sannsynlighet, planter som spirer er alltid en slager. Eller så kan du ha med sønnen til Lise spiller fotball i hagen bak og skyter mot veggen. Han kan ikke sparke høyere enn for eksempel 5 meter (huset er tre etasjer). Ta med et par vinduer og behandle fotballen som et punkt og regn ut sjansen for å treffe et vindu. Gjerne kombiner med sjansen for å treffe vinduet på spark nummer 8, eller to vinduer på rad.

 

Første som slo meg, usikker på hvor mange av temaene dere har hatt om. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...