Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du forklare kvifor? :) Ting står så innmari kort forklart i boka, berre det mest essensielle er det skikkelege eksempler på :<

På trig.form skrives komplekse koordinater som z = r(cos(v) + isin(v))

Hovedargumentet er den vinkelen som er mellom -pi og pi.

I dette tilfellet vil isin(v) = 0i, som vil si at v = 0.

r er som kjent avstanden fra origo og til pkt., noe som vil si (pi)^2 (eller hva det var).

Lenke til kommentar
Er vel mer at argumentet er pi siden jeg tipper du har oversett et fortegn :) .

Ser nå at det er argumentet til z som er pi^2, og ikke z.

Du må dra trekke fra 2pi frem til du har et argument som ligger mellom - pi og pi.

Så svaret blir då ca. -2.69 ?

Lenke til kommentar

Driver med lineær optimering, men svaret stemmet ikke heeelt..

---

Oppgaven er som følger:

En malmprodusent eier to gruver, A og B.

Hver dag produserere gruve A 1 tonn malm av høy kvalitet, 3 tonn malm av middels kvalitet og 5 tonn malm av lav kvalitet.

Gruve B produserer 2 tonn malm av hver av de tre kvalitetene, hver dag.

Malmprodusenten trenger i alt 80 tonn malm av høy kvalitet, 160 tonn av middels kvalitet og 200 tonn av lav kvalitet. Det koster 50 000 kr per dag å drive gruve A, og 75 000 kr per dag å drive gruve B.

Anta at gruve A er i drift x dager og gruve B y dager for å produsere den malmen som trengs.

---

Også skal jeg finne ut hvor mange dager hver av gruvene skal være i drift for at utgiftene skal bli minimale, og utgiftene som går med.

---

Det jeg har gjort sålangt (sånn jeg mener det skal gjøres)

Lagd tre grafer for hver malmtype, der x er gruve A, og y er gruve B.

Høy kvalitet: x + 2y < 80 som blir y = -0,5x + 40

Mid. kvalitet: 3x + 2y < 160 som blir y = -1.5x + 80

Lav kvalitet: 5x + 2y < 200 som blir y = -2.5x + 100

(Skulle "vært mindre en eller lik" tegn i likningene, men får dem ikke til)

Den minimale utgiften får jeg til å bli 3 375 000 kr, der gruve x (A) kjører 30 dager, mens gruve y (B) kjører 25 dager. Da blir likningen for nivålinja: y = -2/3x + 45.

---

Fasit:

Gruve A(x) - 40 dager, gruve B(y) - 20 dager. utgifter 3.5 mill. kroner

---

Noen som gidder? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hmm.. det hender jo en skjelden gang at det er feil i fasiten, men vanligvis så peker læreren min på en eller annen dum feil jeg har gjort selv. Ser ikke helt hva som kan være galt her da, fikk samme svar som deg når jeg prøvde.

Hvis du skjekker verdien for x = 40 så får du y = 20, noe som er det samme som det i fasiten. Det tyder på at du har brukte korrekte ligninger, så jeg foreslår feil i fasiten :p

edit: Leif

Endret av Henrikse
Lenke til kommentar

"Idioten" er en kabal. Den starter med at du legger fire kort fra en kortstokk opp på bordet.

a) Hvor mange måter kan du gjøre dette på når vi tar hensyn til rekkefølgen? Løst: 52P4 = 6497400måter

b På hvor mange måter kan du få:

1) fire spar. Løst: 13P4 = 17160 muligheter

2) Et kort i hver farge(spar,kløver osv)

c) Finn sannsynligheten for de to hendelsene i oppgave b.

En fabrikk lager elektroniske komponenter. De blir sendt fra fabrikken i pakninger med 100komponenter i hver pakning. For å sikre at produktene holder god kvalitet, undersøkes et tilfeldig utvalg på 20 komponenter i hver pakning før pakningene sendes ut. Bare pakninger hvor det ikke blir funnet noen defekte komponenter blir sendt ut. Hva er sannsynligheten for at en pakning blir sendt fra fabrikken hvis den inneholder 10% defekte komponenter?

Lenke til kommentar

b 2) Det er 13 å velge mellom i hver farge, så det kan trekkes totalt 134 kombinasjoner med kort. Videre kan disse fire stokkes om på 4! måter, så det er altså n = 134 * 4! = 685464 måter å få fire av ulik farge på.

c) Del antall muligheter du fant på antall muligheter å trekke 4 kort på fra hele kortstokken. Altså, del på 52P4.

På den andre oppgava bruker du hypergeometrisk sannsynlighet. Du har en mengde på 100 komponenter bestående av to delmengder: defekte lyspærer og fungerende lyspærer. I en gitt pakke er det 10% defekte, altså 10 stk. Da er det 90 som ikke er defekte. Du vil finne sannsynligheten for at du trekker 0 defekte og 20 fungerende. Det er bare å plugge dette rett inn i den hypergeometriske formelen.

edit: hvis du bruker Aschehougs bok blir det med n = 100, m = 10, r = 20 og k = 0

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
b 2) Det er 13 å velge mellom i hver farge, så det kan trekkes totalt 134 kombinasjoner med kort. Videre kan disse fire stokkes om på 4! måter, så det er altså n = 134 * 4! = 685464 måter å få fire av ulik farge på.

Takker for hjelpen. Bruker den boka ja, men har fått en annen formel for Hypergeometrisk fordeling. Så brukte den og detfunka bra :)

SKjønner ikke helt hvordan du fikk 13^4 * 4 til å bli 685464. Det ble 114244 i følge min kalkulator. Men gjorde det heller på denne måten: 52kort * (52-13)* (39-13)* (26-13)= 685464.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...