chokke Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Hvor får du 2 lgx fra? Utifra oppgaven kan jeg bare se en, med mindre det skal stå lg(5x) + lg(x/5) = 2, noe jeg tror. lg(5x) + lg(x/5) = 2 lg5 + lgx + lgx - lg5 = 2 2lgx = 2 lgx = 1 x = 10 Edit: Jadajadajada, var visst ikke det allikevel . Oh the assumptions.. Lønner seg å forkorte mest mulig siden det gjør stykket mer oversiktlig. Og steget fra første linje til andre er etter hva jeg kommer frem til en gal opperasjon. Du tar (la oss bruke 5 og 7 som eksempler) 10lg5 + lg7, vel lg5 + lg7 = lg(5*7) = lg35 Så 10lg5 + lg7 = 10lg35 = 35. Ikke 10lg5 + lg7 = 5 + 7 = 12 Endret 12. januar 2009 av chokke Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fikk en oppgave om potenser i lekse her en dag. Vi har så å si ikke gjennomgått noe og jeg kan dermed ingenting om dette. (VG1) (T) Kan Noen forklare meg litt? Noen av oppgavene er slik: 32^-2/5 = (A^N)^M = (2x)^-1*4x = a^m*a^n= Har forstått det slik at den siste er a^n+m, men skjønner ikke hvorfor det f.eks ikke er a opphøyd i andre + m + n.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Bruker reglene a-b = 1/ab, (ab)c = abc og a1/b = b-rot(a). 1) 32-2/5 = 1/322/5 = 1/(322)1/5 = 1/femterot(1024) = 1/4 2) Her det bare å bruke regelen (ab)c = abc direkte! 3) Her bruker vi a-b = 1/ab: (2x)-1 * 4x = 1/2x * 4x 4) Ok, la oss se på a3 * a4. Det er det samme som (a * a * a) * (a * a * a * a). Men dette er jo bare et produkt av 7 a-er, og det kan jo skrives som a7, altså a3+4. Edit: retta en slurvefeil .. Endret 12. januar 2009 av Jaffe Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 hehe, *litt* enklere ja Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) heisann, sliter litt med en "nøtt" her. Oppgaven lyder: du har to flaggstenger, den ene er 10 meter og den andre er 20 meter høy. hvis du trekker en line fra toppen av hver flaggstang til bunnen av den motstående flaggstangen, hvor høyt oppe vil da linene krysse? laget en illustrasjon: Avstanden mellom stolpene har ikke noe å si da høyden til der linene møtes ikke er avhengig av avstand på flaggstengene. håper på raskt svar Endret 13. januar 2009 av mrjazz Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Denne oppgaven er tatt opp her. Lenke til kommentar
Pimmy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei, jeg får ikke til denne oppgaven (sannsynlighetsregning): På en fest er det 30 elever. a) Hva er sans. for at minst to av elevene har fødselsdag på samme dato? b) Du er med på feste. Hva er sans. for at minst en annen elev har samme fødselsdag som deg? Sliter veldig med sansynlighetsregning, hadde satt pris på om noen kunne gitt meg en litt detaljert og forklarende utregning. Oppgaven er under "kombinatorikk og Ordnet utvalg med og uten tilbakelegging" del kapittelet i min R1 bok (Aschehoug), så det hadde vært fint om det ble brukt metoder som faller inn under dette for å komme til svaret. Takk for alle eventuelle svar Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Prøv å google etter "birthday paradox". Lenke til kommentar
clfever Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hei, sliter veldig med oppgaven over. Kan de av dere som er flinke på dette, hjelpe meg? Takk. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Du har allerede fått hjelp av meg på matematikk.net Rådene er fortsatt de samme; se på vinkel CDA. Denne er en periferivinkel og spenner over buen a. En periferivinkel som spenner over en bue x er lik x/2. Altså er CDA = a/2. Gjør tilsvarende med vinkel BAD -- uttrykk denne med b. Da har du to vinkler i trekant ASD og kan finne den siste. Da er det plankekjøring å finne v. Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Kan noen hjelpe meg med å gjøre om r=3cost fra polarkoordinater til kartesiske? Lenke til kommentar
ingj Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Kan noen hjelpe meg med å gjøre om r=3cost fra polarkoordinater til kartesiske? r=3cost r^2=3rcost Så gjør vi om, dette er kjente sammenhenger. x^2+y^2=3x Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja, det har jeg gjort. Men r=3cost beskriver jo at kurven er symmetrisk om x-aksen. Da blir jo ikke det det samme? (vet selvsagt at en funksjon ikke kan ha flere funksjonsverdier til en bestemt x-verdi) Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 x^2+y^2=3x er ikke en funksjon. Lenke til kommentar
PsychoDevil98 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Men det er den samme som y=+- sqrt(3x-x^2), som er en funksjon? Endret 15. januar 2009 av PsychoDevil98 Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Vi veier en liten kopperfilspon til 0,016mg. Et kopperatom veier 1,06 * 10^-22g. Hvor mange kopperatomer er det i den lille sponen? Fremgangsmåte og forklaring, takk Endret 15. januar 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Dette er egentlig bare en "et eple veier 100g og du har 1kg epler, hvor mange epler er det?"-oppgave med stygge tall. Du har den totale massen og massen til ett atom. Da deler du bare den totale massen på kopperatom-massen: n = (0,016mg) / (1,06 * 10-22g) = (0,000016g) / (1,06 * 10-22g) = 1.5 * 1017. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vi veier en liten kopperfilspon til 0,016mg. Et kopperatom veier 1,06 * 10^-22g. Hvor mange kopperatomer er det i den lille sponen? Fremgangsmåte og forklaring, takk Del massen på molvekten til kobber for å finne stoffmengden i mol. Dette ganger du med avogadrokonstanten for å finne antall atomer. N = NA·m/Mm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå