lurfelus Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Er det noe sted på nettet som viser eksempler på avansert formelomgjøring? De lette går bra, men når det blir paranteser, brøk and shit blir det alltid surr. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvorfor skriver man formler slik: Men andre ganger slik: Begge deler er jo det samme, så jeg syntes det bare er rotete. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Er det noe sted på nettet som viser eksempler på avansert formelomgjøring? De lette går bra, men når det blir paranteser, brøk and shit blir det alltid surr. I min erfaring tyder dette som oftest på mangler i den grunnleggende forståelsen av hva man gjør. Man vet prosedyren, men ikke hvorfor den er slik. Hvorfor skriver man formler slik: Men andre ganger slik: Begge deler er jo det samme, så jeg syntes det bare er rotete. I hovedsak skyldes det sedvane, men noen ganger er første skrivemåte mer hensiktsmessig enn den andre, og vise versa. T.eks. er førstnevnte å foretrekke i en brudden brøk hvor man skal forkorte bort x selv om det for meg er vanlig å bruke skrivemåte nr. 2. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 x * y/z og (x*y)/z er ett fett. Hvem bryr seg? Skriv det du liker best, eller det som passer situasjonen best. Og, hva skjer med all fysikken her inne? Den skremmer meg bort. Det er mulig at det er det som er meningen, men tråden heter tross alt "den store matteassen" eller hva faen. Ingen vil lese ord som "kraft" eller "støt" her inne. Hold dere til matte. Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg foretrekker x*y*1/z Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 x * y/z og (x*y)/z er ett fett. Hvem bryr seg? Skriv det du liker best, eller det som passer situasjonen best. Og, hva skjer med all fysikken her inne? Den skremmer meg bort. Det er mulig at det er det som er meningen, men tråden heter tross alt "den store matteassen" eller hva faen. Ingen vil lese ord som "kraft" eller "støt" her inne. Hold dere til matte. Fysikk er fysikk, men fysikk er også matte. Og når i tillegg mange av de som har matte, også har fysikk, hvorfor skulle ikke disse kunne samles i denne mattetråden? Er vel bare å "hoppe over" fysikkspørsmålene om du blir så skremt av dem Lenke til kommentar
sirhc Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Trenger hjelp til et ligningstykke. Opgaven er slik: I en familien er faren 9 ganger så gammel som sønnen og moren er ett år mindre enn faren. Hvor gammel er de ulike familiemedlemmene? Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ser ut som du mangler en opplysning der. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Trenger hjelp til et ligningstykke. Opgaven er slik: I en familien er faren 9 ganger så gammel som sønnen og moren er ett år mindre enn faren. Hvor gammel er de ulike familiemedlemmene? Takker for hjelp. f = 9*s m = f - 1 Tre ukjente her, så du får ikke en skikkelig løsning. Hvis s = 0, så får vi f = 0 og m = -1, som ikke går. s = 1 gir f = 9 og m = 8, noe som heller ikke går. s = 2 gir f = 18 og m = 17. Det er mulig, men ikke veldig sannsynlig. s = 3 gir f = 27 og m = 26. Her tror jeg du har jackpot. s = 4 gir f = 36 og m = 35. Også en mulighet. s = 5 gir f = 45 og m = 44. Litt gammelt, men mulig. s = 6 gir f = 54 og m = 53. Samme som over. s = 7 gir f = 63 og m = 62. Begynner å bli veldig gammelt nå. ... du ser systemet. Lenke til kommentar
sirhc Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Beklager, glemte en viktig detalj. De er 75 år tilsammen. Endret 7. januar 2009 av sirhc Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 x * y/z og (x*y)/z er ett fett. Hvem bryr seg? Skriv det du liker best, eller det som passer situasjonen best. Og, hva skjer med all fysikken her inne? Den skremmer meg bort. Det er mulig at det er det som er meningen, men tråden heter tross alt "den store matteassen" eller hva faen. Ingen vil lese ord som "kraft" eller "støt" her inne. Hold dere til matte. Fysikk er fysikk, men fysikk er også matte. Og når i tillegg mange av de som har matte, også har fysikk, hvorfor skulle ikke disse kunne samles i denne mattetråden? Er vel bare å "hoppe over" fysikkspørsmålene om du blir så skremt av dem Med din logikk kan man jo slenge alt inn her, da alt er matte. Kjemi, biologi, matlaging og whatnot. Tråden handler om matte, og fysikk blir off topic. Finn en annen tråd eller lag en ny. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Eg er igrunn einig med Karlsen her. Det burde ha vore laga "Den vetle fysikkassistenten" eller noko. Der ein kunne diskutere div. fysikkproblemstillingar, hjelpe med oppgåver osv. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Beklager, glemte en viktig detalj.De er 75 år tilsammen. Da bruker du s = 4. Lenke til kommentar
sirhc Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Skjønte det ikke, kan du forklare nærmere? Endret 7. januar 2009 av sirhc Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) x * y/z og (x*y)/z er ett fett. Hvem bryr seg? Skriv det du liker best, eller det som passer situasjonen best. Og, hva skjer med all fysikken her inne? Den skremmer meg bort. Det er mulig at det er det som er meningen, men tråden heter tross alt "den store matteassen" eller hva faen. Ingen vil lese ord som "kraft" eller "støt" her inne. Hold dere til matte. Fysikk er fysikk, men fysikk er også matte. Og når i tillegg mange av de som har matte, også har fysikk, hvorfor skulle ikke disse kunne samles i denne mattetråden? Er vel bare å "hoppe over" fysikkspørsmålene om du blir så skremt av dem Med din logikk kan man jo slenge alt inn her, da alt er matte. Kjemi, biologi, matlaging og whatnot. Tråden handler om matte, og fysikk blir off topic. Finn en annen tråd eller lag en ny. Tja, du har vel rett. Riktignok er det ingen regning i biologi som jeg kan komme på, og knapt nok i kjemi (annet enn mol og prosentregning). Om jeg ser bort i fra enkle pluss/minus/gange/dele-stykker. Hadde vært flott om noen tok initiativet til å lage en slik tråd (fysikk). Endret 7. januar 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Tja, du har vel rett. Riktignok er det ingen regning i biologi som jeg kan komme på, og knapt nok i kjemi (annet enn mol og prosentregning). Om jeg ser bort i fra enkle pluss/minus/gange/dele-stykker. Da har du hatt lite biologi og kjemi Hadde vært flott om noen tok initiativet til å lage en slik tråd (fysikk). Ligger en i Teknologi og vitenskap-foraet. Lenke til kommentar
gard. Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Beklager, glemte en viktig detalj.De er 75 år tilsammen. Da bruker du s = 4. Se gjennomgangen hans ovenfor. Hvis s(sønnen) = 4, er faren 36 og moren 35. Da blir de 75 år til sammen. Lenke til kommentar
sirhc Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Er ute etter utregningen... Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Er ute etter utregningen... Far : 9x Mor : (9x - 1) Sønn : x Til sammen: 75 75 = 9x + (9x - 1) + x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå