Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

ja.. då var det min tur å spørre igjen :blush:

 

Oppgåva er: Bruk rekneark (i mitt tilfelle excel 2007). Rekn ut, og gi svara båe på vanleg form og på eksponentiell form.

 

a) (6+i)/(2+3i)

 

b) (1-2i)^8

 

Klarar begge "lett" på vanleg form, men eg kjenner diverre ikkje framgangsmåten for å få det på eksponentiell form i excel 2007.

 

a)

Formel for vanleg form oppgåve a: =imdiv("6+i";"2+3i")

 

b)

Formel for vanleg form oppgåve b: =imopphøy("1-2i";"8")

 

ja, det gir vell ikkje det beste inntrykket av meg å spørre klokka 18:37 på nyttårsafta :hmm::blush:

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nytt problem: i^i

På førehand takk til den/dei som tar seg tid til å forklara.

 

Har søkt litt rundt på nettet for å finne gode forklaringar, men dei gir meg ikkje ein tilfredsstillande forklaring på kvifor det er slik. Sjå vedleg for spørsmål

 

edit: beklager dobbelposting, men sidan det var to heilt forskjellige spørsmål tenkte eg det var best slik.

 

Ps: hugs å svar på innlegget ovanfor er dykk snill :p

Framgangsm_te_for___bevise_ii.doc

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Det første spørsmål: Når vinkelen er pi/2 (90 grader) betyr det at vi befinner oss nøyaktig på y-aksen (tegn deg en figur, for all del). Og i det komplekse planet er jo y-aksen nettopp den imaginære aksen. Tallet ei * pi/2 er altså i på polar form.

 

Det andre spørsmålet: Siden vinkelen er 90 grader, ligger tallet på selve y/imaginær-aksen. Da har det ingen x/reell koordinat.

 

Det tredje: vinkler gjentar seg periodisk. Hvis du har en sirkel med et vinkelbein på sirkelbuen som spenner en bue på f.eks. 30 grader, kan du dreie dette vinkelbeinet rundt en hel runde og komme tilbake til samme vinkel. Det betyr at en vinkel pluss en multippel av 360 grader vil svare til samme vinkel, siden 360 grader er nøyaktig én runde rundt sirkelen. Hvis vi har vinkelen pi/2 (radianer) så får vi samme vinkel ved å f.eks. legge til 2pi (360 grader), eller 4pi (720 grader). Generelt får vi samme vinkel ved å legge til 2pi * n, der n er et heltall.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
nytt problem: i^i

På førehand takk til den/dei som tar seg tid til å forklara.

 

Har søkt litt rundt på nettet for å finne gode forklaringar, men dei gir meg ikkje ein tilfredsstillande forklaring på kvifor det er slik. Sjå vedleg for spørsmål

 

edit: beklager dobbelposting, men sidan det var to heilt forskjellige spørsmål tenkte eg det var best slik.

 

Ps: hugs å svar på innlegget ovanfor er dykk snill :p

 

Det du må huske er at a^b = e^(b*ln(a)). Bruker du den regelen kan du klare oppgaven din.

Lenke til kommentar

tusen takk for svar :thumbs:

Hiv denne oppgåva litt fram:

 

Oppgåva er: Bruk rekneark (i mitt tilfelle excel 2007). Rekn ut, og gi svara båe på vanleg form og på eksponentiell form.

 

a) (6+i)/(2+3i)

 

b) (1-2i)^8

 

Klarar begge "lett" på vanleg form, men eg kjenner diverre ikkje framgangsmåten for å få det på eksponentiell form i excel 2007.

 

a)

Formel for vanleg form oppgåve a: =imdiv("6+i";"2+3i")

 

b)

Formel for vanleg form oppgåve b: =imopphøy("1-2i";"8")

 

Korleis får ein eksponentiell form?

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

nei.. det er nok ikkje det diverre. I norsk excel som eg har er formelen =imeksp()

Det gjekk ikkje. Forklaring til "=imeksp" er "returnerer eksponenten til eit komplekst tal."

 

Trur eg har fått delvis svar på spørsmålet mitt frå ein eg kjenner.

Problemet er at eksponentiell form inneholder to tall, nemlig r og t i re^it. Dette kan du ikke få i en celle. Men du kan bruke formlene IMABS() og IMARGUMENT() . Men husk at vinkelmålet er i radianer.
Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

hvordan regne ut dette?

 

er vektorer men får ikke tik med piler over bokstavene. V=vinkel

 

|a|=4, |b|=, 3, V (a,b)= 120grader.

 

har regnet ut a^2, b^2 og a*b

 

men får ikke til denne oppgaven; regn ut |a+b|. ettersom eg har forstått kan eg ikke sette inn vanlige tall for for bokstavene. så det blir ikke |a+b|=4+3.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Siden vektorer har retning vil a, b og a+b lage en trekant. Siden vi også vet at vinkelen mellom a og b er 120grader og a+b er siden av trekanten som står ovenfor denne vnkelen så kan man bruke cosinussetiningen dirrekte. til å finne |a+b| som er lengden på denne siden av trekanten.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

|a+b|2 = |a|2 + |b|2 - 2*|a|*|b|*cos(120)

|a+b|2 = 42 + 32 - 2*4*3*(-0,5)

|a+b| = sqrt(37)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
men får ikke til denne oppgaven; regn ut |a+b|. ettersom eg har forstått kan eg ikke sette inn vanlige tall for for bokstavene. så det blir ikke |a+b|=4+3.

 

Du kan bruke den vanlige definisjonen for skalarproduktet, altså at |a+b|=sqrt((a+b)^2). Regner du ut sqrt((a+b)^2) får du kun skalarverdier og ingen vektorer og da er resten barnemat.

 

 

Mitt spørsmål:

 

Noen som kan gi meg et lite hint til hva jeg å gjøre for å løse denne ligningen?

 

10^(2x+1)=10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...