Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en casio fx-9750G plus kalkulator

 

Når du går inn på stats på menyen og bruker regresjon til å finne en graf/ligning er det et alternativ som heter Pwr/PowerReg der jeg har verdiene a,b,r,r2

 

Y=a*x^b

 

hva er Pwr og hva står de verdiene for?

 

Jeg hadde en oppgave der x^4 traff 100%, mens Pwr var veeldig nærmt,full pott bortsett fra første punktet på grafen.Så da ble jeg litt nysgjerrig :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ingenting å klage på her. Det sto svart på hvitt at lengden var parallell med stigningen.

Helt greit at lengden er parallell med vinkelen, men hvordan kan du vite at sidene skal stå rett opp og ikke som et rektangel? Står ingenting om sidene, så da er det vel heller ingen selvfølge at det er sånn de står?

post-10194-1229901106_thumb.jpg

Endret av -JørgenG-
Lenke til kommentar
Du har ingenting å klage på her. Det sto svart på hvitt at lengden var parallell med stigningen.

Helt greit at lengden er parallell med vinkelen, men hvordan kan du vite at sidene skal stå rett opp og ikke som et rektangel? Står ingenting om sidene, så da er det vel heller ingen selvfølge at det er sånn de står?

 

Det gjør faktisk det. I et aksekors er vertikalen bestandig vinkelrett på horrisontalen. I oppgaven står det beskrevet hvordan horrisontalen er relativ til vognen. Ut i fra denne opplysningen kan du da fastslå hva som er vertikal- og dyberettning.

Endret av Awesome X
Lenke til kommentar
Pwreg er potensregresjon. Power er engelsk for potens, "2 to the 3rd power" er 23. :)

 

Edit: Plotter du dataene fra funksjoner på a*bx i et dobbeltlogaritmisk koordinatsystem (et koordinatsystem med enten naturlig eller briggske logaritmeskalaer langs aksene) vil du få en rett linje.

 

 

takk,takk!

Lite sannsynlig jeg kommer borti det,men greitt å vite :thumbup:

Lenke til kommentar
Plotter du dataene fra funksjoner på a*bx i et dobbeltlogaritmisk koordinatsystem (et koordinatsystem med enten naturlig eller briggske logaritmeskalaer langs aksene) vil du få en rett linje.

Er det ikke slik at y = a·bx gir en rett linje hvis du plotter det med logaritmisk y-akse, mens y = a·xb gir en rett linje hvis du plotter det dobbeltlogaritmisk?

Lenke til kommentar
Plotter du dataene fra funksjoner på a*bx i et dobbeltlogaritmisk koordinatsystem (et koordinatsystem med enten naturlig eller briggske logaritmeskalaer langs aksene) vil du få en rett linje.

Er det ikke slik at y = a·bx gir en rett linje hvis du plotter det med logaritmisk y-akse, mens y = a·xb gir en rett linje hvis du plotter det dobbeltlogaritmisk?

Er vel omvendt? Eksponetialfnksjoner blir vel en rett linje med logaritmisk skala langs den ene aksen, og potensfunksjoner blir rette linjer i et dobbeltlogaritmisk? Mulig jeg roter òg.

Lenke til kommentar
Plotter du dataene fra funksjoner på a*bx i et dobbeltlogaritmisk koordinatsystem (et koordinatsystem med enten naturlig eller briggske logaritmeskalaer langs aksene) vil du få en rett linje.

Er det ikke slik at y = a·bx gir en rett linje hvis du plotter det med logaritmisk y-akse, mens y = a·xb gir en rett linje hvis du plotter det dobbeltlogaritmisk?

Er vel omvendt? Eksponetialfnksjoner blir vel en rett linje med logaritmisk skala langs den ene aksen, og potensfunksjoner blir rette linjer i et dobbeltlogaritmisk? Mulig jeg roter òg.

 

Du roter ikke. Det er det helt riktig.

 

f(x)=Kr^x => rett linje når (x, ln f(x))

f(x)=Kx^n hvor n er konstant => rett linje når (ln x, ln f(x))

Lenke til kommentar

dsc01478ro0.jpg

w640.png

dsc01479hq2.jpg

w640.png

 

Hei. Som du ser av på oppgaven c), 1), så har jeg brukt "total sannsynliget" for å finne ut sannsynligheten for vi trekker ei hvit kule. Jeg får som svar 0,214 men fasiten sier noe annet. Er det jeg som har regnet det feil eller er det fasiten som er feil?

 

På oppgave 2) er jeg helt blank på. Noen her som kan hjelpe meg med den?

 

 

Takk.

Lenke til kommentar

1) Hvorfor mener du at det er fire ganger så stor sjanse for å trekke ei kule fra boks A som boks B? P(A) og P(B) må jo være 1/2 begge to -- det er 50/50 hvilken boks det velges fra (antall kuler i hver boks har ingenting å si!). Men P(H|A) og P(H|B) ser riktige ut.

 

2) Sannsynligheten blir størst dersom du alltid er sikker på trekke ei hvit kule fra en av boksene. Hvis vi sier at A er den boksen, er sannsynligheten altså størst hvis P(H|A) = 1. Hvor mange kuler tror du det er ideellt at det ligger i A (hva er det minste antallet slik at P(H|A) = 1?)

Lenke til kommentar

Der ser du at x(1-x) er fellesnevneren siden begge de leddene ingår i begge de to andre brøkene :) (1-x) inngår i den første brøken, x i den andre.

 

Egentlig er det litt rart å kalle det fellesnevner, for du ganger og stryker.

 

1*x + 1(1-x) = 2x -1

 

Skjønner du?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...