Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen av dere som forstår at han bare kødder? Han sier bare at det er 40% sjanse for at den ikke virker, fordi ellers ville det ha vært uretferdig for rullestolbrukere. Det står i oppgaven at den enten den vil gå opp og ned, så at den ikke virker er ikke en mulighet.

 

BTW: Mange mattelærere er dumme, men de er ikke så dumme at de gir deg poeng for det der.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ingen av dere som forstår at han bare kødder? Han sier bare at det er 40% sjanse for at den ikke virker, fordi ellers ville det ha vært uretferdig for rullestolbrukere. Det står i oppgaven at den enten den vil gå opp og ned, så at den ikke virker er ikke en mulighet.

Er dette eit sånn veldig seriøst forum eller? :p

Selfølgelig køddar eg med rullestolbrukarens 40%, men er 100% seriøs i at eg feiltolka oppgåva, og håper at eg ikkje er aleine om å kunne gjere den feilen. At fleire liksom ser måten eg "tenkte" på :)

Lenke til kommentar

Det er enkelt, jaa. Neii, sympatien bryr eg meg fint lite om, men det må vere fleire enn meg som med det første ville tenkt sånn! :)

Har "klaga" til mamma allerede, men det var visst ikkje mykje å klage på ifølge ho, og kan vell sei meg einig, for oppgåva er egentlig klar nok, og om eg hadde lest han bedre hadde eg nok forstått den riktig og:)

 

Btw, væær så snill, bruk smileys, eg blir skremt! :p

Lenke til kommentar

jeg skjønner problemet ditt. Du føler det er ulogisk at heisen går oftere ned enn opp. Og i praksis er det det siden den før eller siden vill stå i bunn og da ikke bevege seg lenger ned. Da er det 70% sjanse for at det ikke skjer noe når du trykker på knappen. Men så lenge heisen har mulighet tilå bevege seg opp eller ned er oppgaven grei.

 

Att man har tullet med heis i teksten kan forvirre, men det er viktig å plukke ut essensielle deler av teksten. I dette tilfelle; trykke på knapp fører til opp eller ned og sannsynligheten for opp er 30%.

Lenke til kommentar

Vi hadde en heldagsprøve i matte på forkurs i går. Jeg er usikker på om jeg tolket den ene oppgaven der korrekt, så lurer på hvordan dere vil tolke den.

 

Oppgave 1.

Fløibanen i Bergen har følgende data: Skinnelengde er 844m, høyde forskjell mellom dalstasjon og bergstasjon er 302m.

a) Finn gjennomsnittlig stigningsvinkel i forhold til horisontalen.

 

Den var grei, sin^-1(302/844) = 20.9 grader.

 

Så kommer følgende tekst:

Banevognene fra 2002 er 12,3m lang. Vi antar at de er byggd i lengde med samme vinkel til horisontalen som den gjennomsnittlige stigningsvinkel. De har en bredde på 2,50m og en høyde på 3,25m

b) Beregn volumen til en vogn.

 

Det skal nevnes at læreren ikke er etnisk norsk, og er selvlært i norskspråket.

 

Hvordan tolker dere at målene på vognen er?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Vi antar at de er byggd i lengde med samme vinkel til horisontalen som den gjennomsnittlige stigningsvinkel.

Det hørtes litt rart ut?

 

Om du skal bruke lengden fra 2002-vognene, så blir vel volumet: 12,3*2,5*3,25 (l*b*h) = 99,94 m3.

 

Men det virker litt for lett til å være sant, så mulig han vil frem til en ny lengde?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvis ikke den var bygd slik ville den måtte vært bygd veldig opp for at ikke alle setene skal tilte veldig. da ville de fått et veldig høyt tyngdepunkt. Ved å skrå vogna slik kan man ha en lang vogn der setene er bygd opp på trappetrinn. Og det er nok det han prøver å forklare med den litt kryptiske teksten.

 

 

alternativ 1 12,3m er den horisontale lengden;

V = (12,3m/cos(stigningsgrad))*H*cos(stigningsgrad)*B = 12,3m*3,25m*2,5m = 99,94m3

 

alternativ 2 12,3m er lengden på vogna parallelt med stigningen

V = (12,3m)*H*cos(stigningsgrad)*B = 12,3m*3,25m*2,5m = 93,32m3

 

edit: la til alternativ er (og rettet en liten feil)

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Du har ingenting å klage på her. Det sto svart på hvitt at lengden var parallell med stigningen.

Svart på hvitt, Fru Blom?

 

Vi antar at de er byggd i lengde med samme vinkel til horisontalen som den gjennomsnittlige stigningsvinkel.

 

Dette er ingen god setning. Jeg kan være enig i at det ikke er det beste grunnlaget for å klage, men hva oppgavetekster gjelder skal man strekke seg mot å gjøre terskelen for feiltolking så liten som mulig. Jeg hadde antakelig kommet frem til hvordan jeg skulle gjøre denne oppgaven, men det er slettes ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Du har ingenting å klage på her. Det sto svart på hvitt at lengden var parallell med stigningen.

Svart på hvitt, Fru Blom?

 

Jeg har lest denne setningen svært mange ganger nå for å finne alternative tolkningsmåter, men jeg har dessverre ikke lyktes. Den eneste måten den aktuelle setningen kan misforståes er om den lese overflatisk eller skummes. At en setning kan misforståes når den blir skumlest er inget grunnlag til klage.

 

Den kan riktignok også misforståes om personen ikke har tilstrekkelige kunnskaper, som t.eks. hva horisontalen er definert som, men dette er heller ingen grunn til klage siden dette er forkunnskaper elvene er skal ha.

Lenke til kommentar

Det eneste som kan være til forvirring er at teksten sier at lengden er parallell med stigningen. Man kan derfor stille spørsmål om lengden på12,3m som er oppgitt er "lengden parallell med stigningen" eller om det er horisontal lengde slik jeg har brukt i min beregning over.

 

Den beste måten å karre seg til poeng på slike oppgaver er å illustrere godt og vise til hvilke tall man har tolket hvor, i stede for å bare putte tallene blindt inn i en formel.

 

Og så sant ting ikke har endret seg drastisk de siste årene, så pleier faglærer å være innomm minst en gang i løpet av en slik heldagsprøve, slik at man har annledning til å forhøre om man har tolket oppgaveteksten riktig. Da er det viktig å stille spørsmål på riktig måte for det er begrenset hva han kan svare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...